10 viktiga saker att tänka på när man bygger hemsida

Planerar ni att bygga ny webb? Ladda ned vår lathund för webbproduktion.

När man bygger en ny modern webbplats så är det viktigt att förstå varför. Det är många parametrar som ska klaffa för att få ut maximalt värde ur sin hemsida, bland annat så måste man förstå vem som ska besöka hemsidan (målgrupp/personas) och vad man vill att dessa ska göra för att hemsidans syfte ska anses uppfyllt (mål). För ett normalstort B2B-företag är det ofta inte ett rent sälj som är målet, utan kanske att förmedla rätt image, bygga upp varumärket, besvara kundens frågor och förenkla för kontakt och leadsgenerering. 

Arbetar man mycket med inbound så kanske trafiken kommer via externa kanaler som sociala medier, nyhetsbrev eller artiklar - och hur ska hemsidans struktur och innehåll i sådant fall byggas upp? Vilka förutsättningar har ni dessutom att arbeta med innehållet? En modern, smart och innehållsrik hemsida fallerar snabbt om strukturen kräver en heltidsanställd digital kommunikatör, om det i verkligheten är VDn själv som är ansvarig för underhållet.

Oavsett vilket så är hemsidan fortfarande navet i ett företags digitala identitet, och även om mycket av innehållet kan (och bör) spridas i omnikanaler, så kommer merparten av de som söker jobb hos er, potentiella framtida kunder (samt era befintliga kunder och anställda) att besöka er hemsida. Och då gäller det att skapa inspiration, visa att man har en egen och tydlig identitet.

Ladda ned vårt förenklade underlag för hemsidesproduktion.

Robert Edvardsson är expert på digitala trender och användarvänlighet på Sphinxly Webbyrå i Stockholm

Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Nordic Gold är en ny uppstickare i branschen som erbjuder både traditionellt köp av ädelmetaller, men även köp av exempelvis guld som prenumeration med förvaring - precis som ett traditionellt fondsparande. Sphinxly har byggt en grymt vacker hemsida som VD själv enkelt kan administrera innehållet på!

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

IT-Total hjälper sina kunder med anpassad IT-drift och IT-lösningar med konsulter i världsklass. Sphinxly har byggt en komplett ny hemsida med presentation av tjänster, medarbetare och en snygg presentationsfilm.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Skills & Talent jagar de bästa talangerna. Sphinxly har byggt en annorlunda ny hemsida med mycket animerade och interaktiva element för att skapa känsla och väcka intresse "i bruset". Ta en titt, det blev rätt grymt!

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Lannebo fonder är ett av Sveriges ledande fondbolag med ett brett utbud av svenska och internationella aktivt förvaltade fonder. Vi har under många åt hjälpt Lannebo med deras webbplats som inkluderar fonddata och NAV/grafer i realtid, kundinlogg med BankID och personliga innehav samt pressarkiv med kopplingar mot Cision.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Fakultetskurser erbjuder fördjupnings- och utvecklingskurser inom alla former av juridik. Sphinxly har tagit fram hela den tekniska lösningen där man som besökare kan boka utbildningstillfälle. Samt gjort det riktigt snyggt med fräsch och modern webbdesign. Kolla själv!

Visa fler kunder

"På rekordtid har vi byggt upp en helt ny webbplats med ett fantastiskt bra stöd av Sphinxlys experter. De tydligaste svaren på att webbens attraktivitet och relevans för våra målgrupper är den statistik som Google Analytics visar redan efter kort tid: Extremt låg sk avvisningsfrekvens vilket betyder att sajten har mycket hög relevans. Dessutom är besökarna i snitt inne på 4,5 sidor, också det ett tecken på att sajten skapar både nyfikenhet och intresse."

Ola Bergfeldt, CMO på IAMIP

"Interoc är ett nystartat företag genom ett förvärv av en befintlig verksamhet i PEAB. I samband med förvärvet beslutade vi att byta loggotyp och grafisk profil. I samband med detta ville vi även förändra hemsidan. Vi började att söka efter en ny leverantör och jag googlade runt på olika hemsidor för att hitta en leverantör som fyllde våra krav. Vår krav var en modern hemsida där vi ville lägga stor vikt vid enkelhet och att kunna visa vår verksamhet i bilder. Vi ville även ha ett enkelt system för själva kunna hantera webbsidan. Jag plockade ut 4 stycken leverantörer som fick presentera sitt upplägg och vi föll direkt för Sphinxly. De fattade direkt våra tankar kring hemsidan och skapade tillsammans med vår reklambyrå en känsla och profil som jag hade tänkt mig."

Magnus Dahlberg, Interoc

"Nordic Fixed Income anlitade Sphinxly för att skapa en ny, modernare hemsida som bättre matchade vår profil. Det professionella och tillmötesgående bemötandet har gjort att våra önskemål och behov kom fram och uppfylldes till fullo. Med Easyweb är det möjligt för oss att enkelt och smärtfritt hantera vår hemsida på egen hand, ett mycket användarvänligt och smidigt verktyg. Vi är väldigt nöjda med deras arbete och det färdiga resultatet. Sphinxly är verkligen en skön webbyrå.”

Johanna Garpenlöv, Nordic Fixed Income

"Redan när vi tog kontakt med Sphinxly hade vi höga förväntningar, något som Sphinxly verkligen levt upp till. Efter att ha träffat Robert och gänget så inväntade vi ett första utkast och därifrån har det bara varit glada miner. Måste säga att det är väldigt enkelt att arbeta i Easyweb. "

Patric Ljung, Hydropool

"Sphinxly är en innovativ webbyrå med hög servicenivå och kunskap. De är enkla att jobba med och jag får alltid snabb hjälp när jag behöver. Dessutom använder jag Easyweb för att hantera hemsidan och som är väldigt enkelt och användarvänligt. Kombon av Sphinxly som webbyrå och publiceringssystemet Easyweb gör det till en enkel match att hantera vår välbesökta hemsida"

Annie Jansson, marknadschef Pizza Hut
Hej! Vill du boka möte, få offert eller ställa en fråga? Hej! Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i dina uppgifter så ringer vi upp dig. Självklart helt förutsättningslöst.
Eller ring: 08- 665 00 30