🥂 Webb och/eller SEO till JULPRISER? Passa på att fylla julsäcken med en ansiktslyftning, en tydligare digital karta inför 2025 - eller en grafisk/teknisk justering till GALNA priser innan året stänger. Kontakta mig idag! 💫
5 enkla tips för att boosta din SEO
1. Content is king för SEO
Fyll din hemsida med bra innehåll! Först och främst gäller det att du har relevant innehåll om de sökord du faktiskt vill ranka på, gärna med en sida för varje sökord. Tänk på att ha med orden du vill ranka på, gärna i både rubriker och brödtext.
Förutom att ha bra sidor med innehåll du vill ranka på, är det bra att kontinuerligt uppdatera din hemsida med intressanta blogginlägg och annan bra information. Om det är något vi vet, är det att Google älskar innehåll.
Tänk dock på att inte ladda upp massa inlägg “bara för att” ranka bättre på Google, utan se till att texten för dina artiklar/sidor faktiskt håller hög kvalitet och är relevant för din hemsida.
2. Optimera bilder
Detta är en enkel fix som kan ge mycket resultat. Varje gång en besökare kommer till din hemsida, måste allt innehåll på sidan laddas ned. Storleken på din hemsida påverkar hur lång laddningstiden blir.
Lång laddningstid påverkar både användarupplevelsen och SEOn negativt. Det finns många saker som kan bidra till att laddningstiden blir längre, men något som saktar ner väldigt många hemsidor är för stora bilder.
Försök att spara dina bilder i så små format som möjligt när du lägger upp dem. Jag försöker att inte gå över 100kb, men ju mindre desto bättre. Många bilder som är större kan sparas om i mindre format utan att kvaliteten påverkas. Ett bra verktyg är Tiny PNG.
3. Var tydlig
Finns det en tydlig struktur och en röd tråd på din hemsida? En krånglig hemsida med komplicerad hierarki och många sidor med liknande innehåll kan göra att den blir svår att läsa av, både för användare och för Google. Se därför till att du har dina viktigaste sidor länkade i menyn, eventuellt med andra relaterade sidor i en undermeny.
Tänk också på att du inte har för många sidor med liknande innehåll. Ibland kanske det passar bättre att fylla på text på en sida du redan lagt upp, istället för att skapa en ny. Eller kan det kanske bli ett intressant blogginlägg, snarare än en ny undersida.
När du har en tydlig struktur du känner dig nöjd med är det en bra idé att lägga till en sitemap, eller webbplatskarta, på din hemsida. Denna är till för att visa hur hemsidan är uppbyggd och hur hierarkin ser ut, så att man kan navigera sig på ett smidigt sätt. Sitemapen brukar vara länkad från sidfoten.
Kom ihåg! Skulle du göra ändringar i strukturen på din sida på ett sådant sätt att URL:er ändras, glöm inte att göra omdirigeringar, 301:or, från den gamla till den nya webbadressen. Missar du detta kan du dels få trasiga länkar och 404-sidor, och dels tappa organisk trafik från den gamla URL:en. För att kolla om du har några brutna länkar kan du använda verktyget Screaming Frog SEO Spider.
4. Mobilanpassa
Oavsett om man gillar det eller inte har mobilanvändandet till stor del gått om datoranvändandet. Inom nästan alla olika kategorier kommer det mer trafik från mobil än dator, och generellt är det över 70% av all trafik som kommer från mobil. Att Google dessutom nu går efter Mobile First-indexering gör det ännu viktigare att mobilanpassa.
Se därför till att din hemsida är snygg och fungerar bra på både dator och mobil, så blir både dina användare och Google glada. Det finns några olika verktyg för att kolla om din hemsida är mobilanpassad, jag gillar det här mobilvänlighetstestet från Google. Där kan du se hur väl anpassad din hemsida är, samt förslag på förbättringar.
5. Jobba med naturlig länkkraft
Bra on-page optimering är nödvändigt för att ranka, men det krävs också att du visar att din hemsida är relevant genom att andra hemsidor länkar till dig. Det är främst inom det här området det sker mycket fusk och knep, och i vissa branscher är det också vanligt att man försöker sabotera för sina konkurrenter.
Det allra bästa hade såklart varit att ha tusentals hemsidor som naturligt hänvisar till din hemsida genom länkar med bra ankartexter, men då det inte ser ut så för de allra flesta av oss behöver man ofta jobba lite med detta själv.
Därför är det många som jobbar väldigt mycket med att få länkar till sin hemsida. Man kan till exempel bygga egna länksajter, byta eller köpa länkar från andra som är på länkjakt eller köpa annonser på hemsidor som själva har en stark länkprofil.
Har man varken tid, lust eller kunskap till detta finns det som tur är flera saker du kan göra för att få helt naturliga länkar också. Har ditt företag kunder? Kolla om de kan länka till dig från sina hemsidor. Du kan tänka på att vara aktiv i forum, där du har med en länk till din sida i signaturen. Har du (eller någon du känner) förutom hemsidan också en blogg? Länka därifrån! Tänk helt enkelt på att vara aktiv med din hemsida och dela den när det finns möjlighet.
Såklart finns det hundratals andra saker att tänka på också, men där har du några basic och relativt enkla saker du kan ha i åtanke när du försöker hamna högt upp bland sökresultaten. I grund och botten handlar det om att ha en tydlig hemsida som är enkel att förstå, med bra innehåll som man faktiskt vill läsa. Både Google och dina besökare kommer tacka dig!
Robert Edvardsson
Fredrik Elneus
Byråchef, fredrik@sphinxly.se