Vill du lyckas på webben?

Snabbkontakt 🔥 - Fyll i namn och nummer så ringer vi upp direkt.

Nej, jag är mer intresserad av Karriärmöjligheter (söka jobb) eller Praktikplats (LIA).

Jag är redan kund och behöver Support eller Direktuppgifter/Nummer till Team-Sphinxly.

Sphinxly AB, Banérgatan 44, 115 26 Stockholm - Sweden.

hej@sphinxly.se +08-665 00 30

Skärmavbild 2021-12-09 kl. 22.03.03

Erika Bonér

2024-06-24

Glad sommar! 🌸 Vi finns tillgängliga hela sommaren för service, support och hjälp - och tar även emot nya förfrågningar inför Q3-Q4 / Q1 2025. För support: suport@sphinxly.se, för förfrågningar: hej@sphinxly.se 

robert8

Robert Edvardsson

2024-06-24

Sphinxly presenterar: 📈 Ny webbplats lanserad för fondbolaget Brock Milton, F.D COELI GLOBAL. Brock Milton specialiserar sig på globala investeringar med aktieanalysen i Centrum. bmcapital.se

Skärmavbild 2023-09-18 kl. 09.11.01

Jenny

2024-06-24

Sphinxly presenterar: Ny webbplats lanserad för 🏊‍♂️ Hydropool - Premiumbad inom Spabad och Swimspa. Hydropool har flera egna butiker och återförsäljare och även en direktshop mot konsument. hydropool.se

fredro

Fredrik Elnéus

2024-06-24

Sphinxly presenterar: lansering av ny webbplats för DUROC GROUP, investmentbolag som investerar långsiktigt i industri- och handelsbolag. 🚀 www.duroc.com 

avatar

NiclasV

2024-01-01

Tips, klicka på cirkeln här ovanför för att testa nightmode! Om du inte väljer aktivt så synkas nightmode med dina systeminställningar ☀️🌒 Varför har inte alla moderna siter nightmode? 🤔

Skärmavbild 2022-02-21 kl. 08.59.33

Klobber

2024-06-24

Med vår nya 🤖 AI-översättningsfunktion kan du hålla flera språkversioner 🇸🇪🇺🇸🇩🇪 av din webbplats uppdaterade nästintill direkt - med ett knapptryck! Rullas nu ut till befintliga kunder som är intresserade.

Pata

Patrik

2024-06-24

🌸 Fondbolag - titta hit! DORA (Digital Operational Resilience Act) gäller för en bred uppsättning finansiella företag i Sverige och övriga EU och ställer NYA krav på bl.a webben! Läs mer om DORA i vår blogg

5 enkla tips för att boosta din SEO

Att SEO kan vara en knepig historia är ingen nyhet. Det är många som konkurrerar om de bästa positionerna, och Googles riktlinjer och algoritmer ändras ständigt.

Några saker vet vi dock med säkerhet, som bara kommer göra gott för din hemsida. Här listar vi några enkla tips på vad du bör tänka på om du vill att din hemsida ska klättra bland sökresultaten.

1. Content is king för SEO

Fyll din hemsida med bra innehåll! Först och främst gäller det att du har relevant innehåll om de sökord du faktiskt vill ranka på, gärna med en sida för varje sökord. Tänk på att ha med orden du vill ranka på, gärna i både rubriker och brödtext. 

Förutom att ha bra sidor med innehåll du vill ranka på, är det bra att kontinuerligt uppdatera din hemsida med intressanta blogginlägg och annan bra information. Om det är något vi vet, är det att Google älskar innehåll. 

Tänk dock på att inte ladda upp massa inlägg “bara för att” ranka bättre på Google, utan se till att texten för dina artiklar/sidor faktiskt håller hög kvalitet och är relevant för din hemsida.

2. Optimera bilder

Detta är en enkel fix som kan ge mycket resultat. Varje gång en besökare kommer till din hemsida, måste allt innehåll på sidan laddas ned. Storleken på din hemsida påverkar hur lång laddningstiden blir. 

Lång laddningstid påverkar både användarupplevelsen och SEOn negativt. Det finns många saker som kan bidra till att laddningstiden blir längre, men något som saktar ner väldigt många hemsidor är för stora bilder.

Försök att spara dina bilder i så små format som möjligt när du lägger upp dem. Jag försöker att inte gå över 100kb, men ju mindre desto bättre. Många bilder som är större kan sparas om i mindre format utan att kvaliteten påverkas. Ett bra verktyg är Tiny PNG.

3. Var tydlig

Finns det en tydlig struktur och en röd tråd på din hemsida? En krånglig hemsida med komplicerad hierarki och många sidor med liknande innehåll kan göra att den blir svår att läsa av, både för användare och för Google. Se därför till att du har dina viktigaste sidor länkade i menyn, eventuellt med andra relaterade sidor i en undermeny. 

Tänk också på att du inte har för många sidor med liknande innehåll. Ibland kanske det passar bättre att fylla på text på en sida du redan lagt upp, istället för att skapa en ny. Eller kan det kanske bli ett intressant blogginlägg, snarare än en ny undersida.

När du har en tydlig struktur du känner dig nöjd med är det en bra idé att lägga till en sitemap, eller webbplatskarta, på din hemsida. Denna är till för att visa hur hemsidan är uppbyggd och hur hierarkin ser ut, så att man kan navigera sig på ett smidigt sätt. Sitemapen brukar vara länkad från sidfoten.

Kom ihåg! Skulle du göra ändringar i strukturen på din sida på ett sådant sätt att URL:er ändras, glöm inte att göra omdirigeringar, 301:or, från den gamla till den nya webbadressen. Missar du detta kan du dels få trasiga länkar och 404-sidor, och dels tappa organisk trafik från den gamla URL:en. För att kolla om du har några brutna länkar kan du använda verktyget Screaming Frog SEO Spider.

4. Mobilanpassa

Oavsett om man gillar det eller inte har mobilanvändandet till stor del gått om datoranvändandet. Inom nästan alla olika kategorier kommer det mer trafik från mobil än dator, och generellt är det över 70% av all trafik som kommer från mobil. Att Google dessutom nu går efter Mobile First-indexering gör det ännu viktigare att mobilanpassa.

Se därför till att din hemsida är snygg och fungerar bra på både dator och mobil, så blir både dina användare och Google glada. Det finns några olika verktyg för att kolla om din hemsida är mobilanpassad, jag gillar det här mobilvänlighetstestet från Google. Där kan du se hur väl anpassad din hemsida är, samt förslag på förbättringar. 

5. Jobba med naturlig länkkraft

Bra on-page optimering är nödvändigt för att ranka, men det krävs också att du visar att din hemsida är relevant genom att andra hemsidor länkar till dig. Det är främst inom det här området det sker mycket fusk och knep, och i vissa branscher är det också vanligt att man försöker sabotera för sina konkurrenter. 

Det allra bästa hade såklart varit att ha tusentals hemsidor som naturligt hänvisar till din hemsida genom länkar med bra ankartexter, men då det inte ser ut så för de allra flesta av oss behöver man ofta jobba lite med detta själv.

Därför är det många som jobbar väldigt mycket med att få länkar till sin hemsida. Man kan till exempel bygga egna länksajter, byta eller köpa länkar från andra som är på länkjakt eller köpa annonser på hemsidor som själva har en stark länkprofil. 

Har man varken tid, lust eller kunskap till detta finns det som tur är flera saker du kan göra för att få helt naturliga länkar också. Har ditt företag kunder? Kolla om de kan länka till dig från sina hemsidor. Du kan tänka på att vara aktiv i forum, där du har med en länk till din sida i signaturen. Har du (eller någon du känner) förutom hemsidan också en blogg? Länka därifrån! Tänk helt enkelt på att vara aktiv med din hemsida och dela den när det finns möjlighet.

Såklart finns det hundratals andra saker att tänka på också, men där har du några basic och relativt enkla saker du kan ha i åtanke när du försöker hamna högt upp bland sökresultaten. I grund och botten handlar det om att ha en tydlig hemsida som är enkel att förstå, med bra innehåll som man faktiskt vill läsa. Både Google och dina besökare kommer tacka dig! 

Robert Edvardsson

VD, robert@sphinxly.se

Fredrik Elneus

Byråchef, fredrik@sphinxly.se

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Sphinxly AB använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies