När ska man tänka mobile first?

Idag är det många företag som har sin huvudsakliga målgrupp i mobilen. Men gäller det verkligen alla? När ska man designa primärt för mobiltelefoner, eller primärt för desktop? Är det omodernt att designa för desktop – ska man skippa det helt?

Det är ganska lätt att ta fram statistik över hur din hemsida används. Många kör med Google analytics eller liknande verktyg (Man kan även se detta direkt i Easyweb), och kan snabbt få fram en bild över hur hemsidan används idag. Sanningen är att allt större del av besökarna i de flesta branscher surfar mobilt – men självklart så skiljer dig detta stort från bransch till bransch.

Är er verksamhet B2B så sitter förmodligen er huvudsakliga målgrupp framför en större skärm under arbetstid, och besöker din hemsida på det sättet, 9-5.

Jobbar ni inom snabbrörliga konsumentprodukter eller tjänster, så används er hemsida med stor sannolikhet primärt under ledig tid – dvs ofta via mobila enheter.

Generellt gäller även att ju yngre målgrupp man har, desto större andel av besökarna kommer att besöka dig via mobilen.

Det viktiga är såklart att lära känna sin egna unika målgrupp - innan man börjar generalisera allt för mycket.


Så åter till statistiken då. Hur det ut?

Vi samlar data och statistik för samtliga av våra kunder, och går löpande genom det vi upptäcker för att se hur hemsidans innehåll och struktur kan optimeras för att öka konvertering och användarvänlighet.

Här är några skarpa exempel från våra kunder som vi iakttagit 2018.

  • Stort IT-bolag, c.a 100 besökare per dag, betydligt mindre under helg – c.a 80% desktop och 15% mobilt.
  • Stor restaturangkedja, c.a 1.500 besökare per dag, mer mot helgerna, c.a 40% desktop och 55% mobilt.
  • Nischad produkter mot "hästtjejer", c.a 100 besökare per dag, mer mot helgerna, c.a 20% desktop och 75% mobilt.

(De försvunna procenten är "övrigt", ex iPads, bottar/övrigt etc - om du undrade 🤗

Magiska formeln - ju yngre målgrupp, ju mer snabbrörliga produkter - desto mer mobilt!

Skapa sen en hemsida som är bäst för din primära målgrupp, men även stabil och grym för din sekundära. Mobilt ska fungera grymt - liksom desktop. (Läs om responsiv webbdesign här). Men när man börjar skissa på ett designupplägg, när man börjar tänka på flödena som ska leda till ditt mål - din konvertering - din "sale"; tänk då - mobile first! .. eller desktop first! Det som blir bäst för dig! 

Robert Edvardsson är expert på digitala trender och användarvänlighet på Sphinxly Webbyrå i Stockholm

Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

IT-Total hjälper sina kunder med anpassad IT-drift och IT-lösningar med konsulter i världsklass. Sphinxly har byggt en komplett ny hemsida med presentation av tjänster, medarbetare och en snygg presentationsfilm.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

iSec är Sveriges ledande leverantör av fondhanteringssystem och har idag c.a 70% av de svenska fondbolagen som kunder. Sphinxly har skapat en modern, fräsch och uppstickande webbplats som på ett tydligt och ledigt sätt guidar besökaren till rätt typ av tjänst.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Retail24 är med sina c.a 1300 fältagenter ett av Nordens ledande företag inom sälj, demo och merchandising inom detaljhandeln. Vi har skapat en modern och internationell hemsida på 6 olika språk, som ska inspirera och visa på verksamhetens storhet och engagemang.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Kamilla Belmont gav sig på något så vågat som att starta ett nytt modernt varumärke med extremt påkostade och extravaganta kollektioner, och kontaktade Sphinxly för att ta fram design, koncept och produktion för webbshoppen. Det vi tog fram är något helt unikt och liknar inte något annat.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Proxy P arbetar med globala investeringar inom energi och hållbarhet. Sphinxly har skapat en tydlig och inspirerande webbplats med skräddarsydd kommunikation och form samt anpassade budskap för att passa målgruppen.

Visa fler kunder

"Redan när vi tog kontakt med Sphinxly hade vi höga förväntningar, något som Sphinxly verkligen levt upp till. Efter att ha träffat Robert och gänget så inväntade vi ett första utkast och därifrån har det bara varit glada miner. Måste säga att det är väldigt enkelt att arbeta i Easyweb. "

Patric Ljung, Hydropool

"Nordic Fixed Income anlitade Sphinxly för att skapa en ny, modernare hemsida som bättre matchade vår profil. Det professionella och tillmötesgående bemötandet har gjort att våra önskemål och behov kom fram och uppfylldes till fullo. Med Easyweb är det möjligt för oss att enkelt och smärtfritt hantera vår hemsida på egen hand, ett mycket användarvänligt och smidigt verktyg. Vi är väldigt nöjda med deras arbete och det färdiga resultatet. Sphinxly är verkligen en skön webbyrå.”

Johanna Garpenlöv, Nordic Fixed Income

"Vi ville göra om vår webbplats för att både passa våra kunder bättre men också för att göra den mer modern. Sphinxly förstod precis våra behov och lyckades dessutom göra en riktigt snygg sajt där detaljer från vår logotyp användes på ett smart sätt i designen. Vi har fått många kommentarer från kunder att vår sajt är både snygg och lätt att använda och vi kan själva styra innehållet enkelt via Easyweb."

Staffan Melin, Require

”Pizza Hut har jobbat med Sphinxly sedan 2013. Före det har jag även jobbat med Sphinxly på andra företag. Sphinxly är en innovativ webbyrå med hög servicenivå och kunskap. De är enkla att jobba med och jag får alltid snabb hjälp när jag behöver. Dessutom använder jag publiceringssystemet Easyweb för att hantera hemsidan och som är väldigt enkelt och användarvänligt. Kombon av Sphinxly som webbyrå och publiceringssystemet Easyweb gör det till en enkel match att hantera vår välbesökta hemsida"

Annie Jansson, marknadschef Pizza Hut

"På rekordtid har vi byggt upp en helt ny webbplats med ett fantastiskt bra stöd av Sphinxlys experter. De tydligaste svaren på att webbens attraktivitet och relevans för våra målgrupper är den statistik som Google Analytics visar redan efter kort tid: Extremt låg sk avvisningsfrekvens vilket betyder att sajten har mycket hög relevans. Dessutom är besökarna i snitt inne på 4,5 sidor, också det ett tecken på att sajten skapar både nyfikenhet och intresse."

Ola Bergfeldt, CMO på IAMIP
Hej! Vill du boka möte, få offert eller ställa en fråga? Hej! Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i dina uppgifter så ringer vi upp dig. Självklart helt förutsättningslöst.
Eller ring: 08- 665 00 30