När ska man tänka mobile first?

Idag är det många företag som har sin huvudsakliga målgrupp i mobilen. Men gäller det verkligen alla? När ska man designa primärt för mobiltelefoner, eller primärt för desktop? Är det omodernt att designa för desktop – ska man skippa det helt?

Det är ganska lätt att ta fram statistik över hur din hemsida används. Många kör med Google analytics eller liknande verktyg (Man kan även se detta direkt i Easyweb), och kan snabbt få fram en bild över hur hemsidan används idag. Sanningen är att allt större del av besökarna i de flesta branscher surfar mobilt – men självklart så skiljer dig detta stort från bransch till bransch.

Är er verksamhet B2B så sitter förmodligen er huvudsakliga målgrupp framför en större skärm under arbetstid, och besöker din hemsida på det sättet, 9-5.

Jobbar ni inom snabbrörliga konsumentprodukter eller tjänster, så används er hemsida med stor sannolikhet primärt under ledig tid – dvs ofta via mobila enheter.

Generellt gäller även att ju yngre målgrupp man har, desto större andel av besökarna kommer att besöka dig via mobilen.

Det viktiga är såklart att lära känna sin egna unika målgrupp - innan man börjar generalisera allt för mycket.


Så åter till statistiken då. Hur det ut?

Vi samlar data och statistik för samtliga av våra kunder, och går löpande genom det vi upptäcker för att se hur hemsidans innehåll och struktur kan optimeras för att öka konvertering och användarvänlighet.

Här är några skarpa exempel från våra kunder som vi iakttagit 2018.

  • Stort IT-bolag, c.a 100 besökare per dag, betydligt mindre under helg – c.a 80% desktop och 15% mobilt.
  • Stor restaturangkedja, c.a 1.500 besökare per dag, mer mot helgerna, c.a 40% desktop och 55% mobilt.
  • Nischad produkter mot "hästtjejer", c.a 100 besökare per dag, mer mot helgerna, c.a 20% desktop och 75% mobilt.

(De försvunna procenten är "övrigt", ex iPads, bottar/övrigt etc - om du undrade 🤗

Magiska formeln - ju yngre målgrupp, ju mer snabbrörliga produkter - desto mer mobilt!

Skapa sen en hemsida som är bäst för din primära målgrupp, men även stabil och grym för din sekundära. Mobilt ska fungera grymt - liksom desktop. (Läs om responsiv webbdesign här). Men när man börjar skissa på ett designupplägg, när man börjar tänka på flödena som ska leda till ditt mål - din konvertering - din "sale"; tänk då - mobile first! .. eller desktop first! Det som blir bäst för dig! 

Robert Edvardsson är expert på digitala trender och användarvänlighet på Sphinxly Webbyrå i Stockholm

Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Proxy P arbetar med globala investeringar inom energi och hållbarhet. Sphinxly har skapat en tydlig och inspirerande webbplats med skräddarsydd kommunikation och form samt anpassade budskap för att passa målgruppen.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Real Finans är privatekonomiska helhetsrådgivare inom kapitalförvaltning, pensionsplanering, försäkring, skatt, familjejuridik och mycket mer. Sphinxly har byggt en annorlunda och skön ny hemsida som ska bygga upp förtroende, presentera tjänsterna och leda till kundkontakt.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Brovex har en kraftfull industriell maskinpark och hjälper företag med legotillverkning av prototyper och för massproduktion. Brovex har på sina två fabriker (Sverige + Serbien) över 300 anställda och 60 CNC-maskiner i två- och treskiftsproduktion. Sphinxly har skapat en modern och tydlig webb med unikt grafiskt formspråk.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Nordic Gold är en ny uppstickare i branschen som erbjuder både traditionellt köp av ädelmetaller, men även köp av exempelvis guld som prenumeration med förvaring - precis som ett traditionellt fondsparande. Sphinxly har byggt en grymt vacker hemsida som VD själv enkelt kan administrera innehållet på!

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Inspiration, design och värme. Eldvarm är ett Svenskt företag som tillverkar tillbehör till eldstaden. Sphinxly har byggt en värmande inspirerande webbplats med shop, återförsäljarportal, koppling till sociala medier och blog. Hemsidan präglas av en modern internationell design som ska leda till varumärkesbyggande och konvertering.

Visa fler kunder

Interoc är ett nystartat företag genom ett förvärv av en befintlig verksamhet i PEAB. I samband med förvärvet beslutade vi att byta loggotyp och grafisk profil. I samband med detta ville vi även förändra hemsidan. Vi började att söka efter en ny leverantör och jag googlade runt på olika hemsidor för att hitta en leverantör som fyllde våra krav. Vår krav var en modern hemsida där vi ville lägga stor vikt vid enkelhet och att kunna visa vår verksamhet i bilder. Vi ville även ha ett enkelt system för själva kunna hantera webbsidan. Jag plockade ut 4 stycken leverantörer som fick presentera sitt upplägg och vi föll direkt för Sphinxly. De fattade direkt våra tankar kring hemsidan och skapade tillsammans med vår reklambyrå en känsla och profil som jag hade tänkt mig.

Magnus Dahlberg, Interoc

"Nordic Fixed Income anlitade Sphinxly för att skapa en ny, modernare hemsida som bättre matchade vår profil. Det professionella och tillmötesgående bemötandet har gjort att våra önskemål och behov kom fram och uppfylldes till fullo. Med Easyweb är det möjligt för oss att enkelt och smärtfritt hantera vår hemsida på egen hand, ett mycket användarvänligt och smidigt verktyg. Vi är väldigt nöjda med deras arbete och det färdiga resultatet. Sphinxly är verkligen en skön webbyrå.”

Johanna Garpenlöv, Nordic Fixed Income

"Vi ville göra om vår webbplats för att både passa våra kunder bättre men också för att göra den mer modern. Sphinxly förstod precis våra behov och lyckades dessutom göra en riktigt snygg sajt där detaljer från vår logotyp användes på ett smart sätt i designen. Vi har fått många kommentarer från kunder att vår sajt är både snygg och lätt att använda och vi kan själva styra innehållet enkelt via Easyweb."

Staffan Melin, Require

”Pizza Hut har jobbat med Sphinxly sedan 2013. Före det har jag även jobbat med Sphinxly på andra företag. Sphinxly är en innovativ webbyrå med hög servicenivå och kunskap. De är enkla att jobba med och jag får alltid snabb hjälp när jag behöver. Dessutom använder jag publiceringssystemet Easyweb för att hantera hemsidan och som är väldigt enkelt och användarvänligt. Kombon av Sphinxly som webbyrå och publiceringssystemet Easyweb gör det till en enkel match att hantera vår välbesökta hemsida"

Annie Jansson, marknadschef Pizza Hut

"På rekordtid har vi byggt upp en helt ny webbplats med ett fantastiskt bra stöd av Sphinxlys experter. De tydligaste svaren på att webbens attraktivitet och relevans för våra målgrupper är den statistik som Google Analytics visar redan efter kort tid: Extremt låg sk avvisningsfrekvens vilket betyder att sajten har mycket hög relevans. Dessutom är besökarna i snitt inne på 4,5 sidor, också det ett tecken på att sajten skapar både nyfikenhet och intresse."

Ola Bergfeldt, CMO på IAMIP
Hej! Vill du boka möte, få offert eller ställa en fråga? Hej! Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i dina uppgifter så ringer vi upp dig. Självklart helt förutsättningslöst.
Eller ring: 08- 665 00 30