Kontakta oss
robert_edvardsson-stor-fest4
fredro
Skärmavbild 2022-01-12 kl. 16.17.38
Skärmavbild 2021-12-09 kl. 22.03.03
sara
Skärmavbild 2021-12-09 kl. 22.09.38

Behöver du också en bättre webb? Fyll i formuläret så bjuder vi på ett trolleritrick! ;)

Sphinxly AB

Linnégatan 80

115 23 STHLM

Se på karta

Din framtid börjar här!

sara

Sara

2021-12-13

Nytt år ny webb! ❤️ Dags att verkligen göra intryck på webben och skippa "good enough"? Kontakta oss - ingen fråga är för dum... eller? ;) Vi är superprisvärda!

Skärmavbild 2021-12-09 kl. 22.09.38

Daniel

2022-01-13

Nytt projekt på G: Snigel! Modern digital shop kopplat till Visma 2000 via Sharespine med Easyweb som CMS. Mer info kommer - shhhh....

robert_edvardsson-stor-fest4

Robert Edvardsson

2021-11-09

PS, känner du en senior account manager/affärsutvecklare som gillar skalning och försäljning med erfarenhet av SaaS-tjänster?
Connecta med mig! / robert@sphinxly.se 

gabbe

Gabbe Gabbelito

2021-12-13

Det dynamiska APIet i Easyweb (gäller installationer från version 2 och senare) gör det möjligt att hämta ut ALL data ur easyweb i realtid - för användning i appar, skärmar och andra system.

robert_edvardsson-stor-fest4

Robert Edvardsson

2022-01-13

Söker du praktikplats / LIA? Vi får många förfrågningar - men letar alltid efter nästa stjärna till vårt team.
Läs mer här och se om det känns rätt!

fredro

Fredrik Elnéus

2021-12-16

Nytt uppdrag! Vi hjälper Anders Olsson på Rational Management Technologies med komplett ny grafisk profil och webbplats! Kommer upp under Q1 - kommer bli MAGISKT! 😎

När ska man tänka mobile first?

Idag är det många företag som har sin huvudsakliga målgrupp i mobilen. Men gäller det verkligen alla? När ska man designa primärt för mobiltelefoner, eller primärt för desktop? Är det omodernt att designa för desktop – ska man skippa det helt?

Det är ganska lätt att ta fram statistik över hur din hemsida används. Många kör med Google analytics eller liknande verktyg (Man kan även se detta direkt i Easyweb), och kan snabbt få fram en bild över hur hemsidan används idag. Sanningen är att allt större del av besökarna i de flesta branscher surfar mobilt – men självklart så skiljer dig detta stort från bransch till bransch.

Är er verksamhet B2B så sitter förmodligen er huvudsakliga målgrupp framför en större skärm under arbetstid, och besöker din hemsida på det sättet, 9-5.

Jobbar ni inom snabbrörliga konsumentprodukter eller tjänster, så används er hemsida med stor sannolikhet primärt under ledig tid – dvs ofta via mobila enheter.

Generellt gäller även att ju yngre målgrupp man har, desto större andel av besökarna kommer att besöka dig via mobilen.

Det viktiga är såklart att lära känna sin egna unika målgrupp - innan man börjar generalisera allt för mycket.

Så åter till statistiken då. Hur det ut?

Vi samlar data och statistik för samtliga av våra kunder, och går löpande genom det vi upptäcker för att se hur hemsidans innehåll och struktur kan optimeras för att öka konvertering och användarvänlighet.

Här är några skarpa exempel från våra kunder som vi iakttagit:

  • Stort IT-bolag, c.a 100 besökare per dag, betydligt mindre under helg – c.a 80% desktop och 15% mobilt.
  • Stor restaurangkedja, c.a 1.500 besökare per dag, mer mot helgerna, c.a 40% desktop och 55% mobilt.
  • Nischade produkter mot "hästtjejer", c.a 100 besökare per dag, mer mot helgerna, c.a 20% desktop och 75% mobilt.

(De försvunna procenten är "övrigt", ex iPads, bottar/övrigt etc - om du undrade 🤗

Magiska formeln - ju yngre målgrupp, ju mer snabbrörliga produkter - desto mer mobilt!

Skapa sen en hemsida som är bäst för din primära målgrupp, men även stabil och grym för din sekundära. Mobilt ska fungera grymt - liksom desktop. (Läs om responsiv webbdesign här). Men när man börjar skissa på ett designupplägg, när man börjar tänka på flödena som ska leda till ditt mål - din konvertering - din "sale"; tänk då - mobile first! .. eller desktop first! Det som blir bäst för dig! 

Robert Edvardsson

VD, robert@sphinxly.se

Fredrik Elneus

Byråchef, fredrik@sphinxly.se