Jenny
2024-06-24
Sphinxly presenterar: Ny webbplats lanserad för 🏊♂️ Hydropool - Premiumbad inom Spabad och Swimspa. Hydropool har flera egna butiker och återförsäljare och även en direktshop mot konsument. hydropool.se
Det är ganska lätt att ta fram statistik över hur din hemsida används. Många kör med Google analytics eller liknande verktyg (Man kan även se detta direkt i Easyweb), och kan snabbt få fram en bild över hur hemsidan används idag. Sanningen är att allt större del av besökarna i de flesta branscher surfar mobilt – men självklart så skiljer dig detta stort från bransch till bransch.
Är er verksamhet B2B så sitter förmodligen er huvudsakliga målgrupp framför en större skärm under arbetstid, och besöker din hemsida på det sättet, 9-5.
Jobbar ni inom snabbrörliga konsumentprodukter eller tjänster, så används er hemsida med stor sannolikhet primärt under ledig tid – dvs ofta via mobila enheter.
Generellt gäller även att ju yngre målgrupp man har, desto större andel av besökarna kommer att besöka dig via mobilen.
Det viktiga är såklart att lära känna sin egna unika målgrupp - innan man börjar generalisera allt för mycket.
Så åter till statistiken då. Hur det ut?
Vi samlar data och statistik för samtliga av våra kunder, och går löpande genom det vi upptäcker för att se hur hemsidans innehåll och struktur kan optimeras för att öka konvertering och användarvänlighet.
Här är några skarpa exempel från våra kunder som vi iakttagit:
(De försvunna procenten är "övrigt", ex iPads, bottar/övrigt etc - om du undrade 🤗
Magiska formeln - ju yngre målgrupp, ju mer snabbrörliga produkter - desto mer mobilt!
Skapa sen en hemsida som är bäst för din primära målgrupp, men även stabil och grym för din sekundära. Mobilt ska fungera grymt - liksom desktop. (Läs om responsiv webbdesign här). Men när man börjar skissa på ett designupplägg, när man börjar tänka på flödena som ska leda till ditt mål - din konvertering - din "sale"; tänk då - mobile first! .. eller desktop first! Det som blir bäst för dig!
Robert Edvardsson
Fredrik Elneus
Byråchef, fredrik@sphinxly.se