Vill du lyckas på webben?

Snabbkontakt 🔥 - Fyll i namn och nummer så ringer vi upp direkt.

Nej, jag är mer intresserad av Karriärmöjligheter (söka jobb) eller Praktikplats (LIA).

Jag är redan kund och behöver Support eller Direktuppgifter/Nummer till Team-Sphinxly.

Sphinxly AB, Banérgatan 44, 115 26 Stockholm - Sweden.

hej@sphinxly.se +08-665 00 30

Pata

Patrik

2024-06-24

🌸 Fondbolag - titta hit! DORA (Digital Operational Resilience Act) gäller för en bred uppsättning finansiella företag i Sverige och övriga EU och ställer NYA krav på bl.a webben! Läs mer om DORA i vår blogg

Skärmavbild 2022-02-21 kl. 08.59.33

Klobber

2024-06-24

Med vår nya 🤖 AI-översättningsfunktion kan du hålla flera språkversioner 🇸🇪🇺🇸🇩🇪 av din webbplats uppdaterade nästintill direkt - med ett knapptryck! Rullas nu ut till befintliga kunder som är intresserade.

avatar

NiclasV

2024-01-01

Tips, klicka på cirkeln här ovanför för att testa nightmode! Om du inte väljer aktivt så synkas nightmode med dina systeminställningar ☀️🌒 Varför har inte alla moderna siter nightmode? 🤔

Skärmavbild 2023-09-18 kl. 09.11.01

Jenny

2024-06-24

Sphinxly presenterar: Ny webbplats lanserad för 🏊‍♂️ Hydropool - Premiumbad inom Spabad och Swimspa. Hydropool har flera egna butiker och återförsäljare och även en direktshop mot konsument. hydropool.se

robert8

Robert Edvardsson

2024-06-24

Sphinxly presenterar: 📈 Ny webbplats lanserad för fondbolaget Brock Milton, F.D COELI GLOBAL. Brock Milton specialiserar sig på globala investeringar med aktieanalysen i Centrum. bmcapital.se

Skärmavbild 2021-12-09 kl. 22.03.03

Erika Bonér

2024-06-24

Glad sommar! 🌸 Vi finns tillgängliga hela sommaren för service, support och hjälp - och tar även emot nya förfrågningar inför Q3-Q4 / Q1 2025. För support: suport@sphinxly.se, för förfrågningar: hej@sphinxly.se 

fredro

Fredrik Elnéus

2024-06-24

Sphinxly presenterar: lansering av ny webbplats för DUROC GROUP, investmentbolag som investerar långsiktigt i industri- och handelsbolag. 🚀 www.duroc.com 

Responsiv webbdesign

Responsiv webbdesign (responsive web design) innebär att en hemsida anpassas efter vilken enhet och skärmstorlek man använder när man besöker hemsidan. Den responderar - anpassar - sig alltså.

Idag är det standard med responsive web design (responsiv webbdesign), men det har inte alltid varit så. (kan vara bra att veta för eventuella kids som läser detta efter min bortgång). Bara för några år sedan så byggde man ofta hemsidor som hade en fast bredd - vilket många i min generation och högre känner igen. När jag började med hemsidor på 90-talet så var det 640 pixlar man fick förhålla sig till (minus browser-ram och ev "designram" + marginal) innan själva texten eller designen kund börja. En typ-webbdesign från den tiden var alltså kanske 500-pixlar breda. Fast. Fastspikat!

Allt eftersom att datorerna blev snabbare så blev även skärmarna billigare och större, och upplösningarna högre och högre. Från 640 pixlar till 800, 1024, 1280, 1400, 2048.. osv. Idag sitter många på upplösningar runt 2500-3000, och ibland på 5120 pixlar! i Bredd!

Det är därför som så många "gamla" hemsidor ser så bedrövliga ut. De är fångade, i sina pixlar. I sin egen bredd, och betraktas som små, statiska och icke-relevanta, i dagens samhälle. Det är fruktansvärt. 


OK - nog om historia, vad är då responsiv webbdesign?

Jo - responsiv webbdesign betyder helt enkelt att storleken på hemsidan anpassas tillsammans med storleken på skärmen. Ju bredare skärm - ju bredare hemsida! På samma sätt, när skärmen krymper - eller kanske till och med "byter enhet", dvs hoppar över till ett mobilt-läge, eller en upplösning för iPads och andra surfplattor. Det ger hemsidan en helt annan stil.  Och rent designmässigt - och kommunikativt, så är det viktigt att förstå fördelarna - och nackdelarna med en sådan här design. (Det är en hel artikel bara det... läs exempelvis vårt inlägg om långa-långa-långa hemsidor.).


Är det några fall där responsiv webbdesign är fel?

För de allra flesta av våra kunder - nej. Man ska göra sin hemsida responsiv. Det finns inget alternativ. Sedan mitten av 2021 så tänker även Google "mobile-first", dvs först mobil - sedan desktop. För vissa typer av siter, shoppar eller system så KAN det eventuellt finnas en anledning att skapa en egen speciell mobil sida.

Slutsats 

  • När man bygger en hemsida idag - så måste man bygga den "10 gånger". Varje skärmupplösning, varje device, varje version av varje webbläsare. Om ni tyckte att det var enklare förut, så beror det på att det är rätt mycket mer idag som man måste ta hänsyn till som webbdesigner!
  • Köp bara en hemsida om den är responsiv! 😘

Robert Edvardsson

VD, robert@sphinxly.se

Fredrik Elneus

Byråchef, fredrik@sphinxly.se

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Sphinxly AB använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies