Vad är responsiv webbdesign?

Responsiv (responsive) webbdesign (web design) innebär att en hemsida anpassas efter dem som besöker hemsidan. Den responderar.. alltså.

Idag är det standard med responsive web design (responsiv webbdesign), men det har inte alltid varit så. (kan vara bra att veta för eventuella kids som läser detta efter min bortång). Bara för några år sedan så byggde man ofta hemsidor som hade en fast bredd - vilket många i min generation och högre känner igen. När jag började med hemsidor på 90-talet så var det 640 pixlar man fick förhålla sig till (minus browser-ram och ev "designram" + marginal) innan själva texten eller designen kund börja. En typ-webbdesign från den tiden var alltså kanske 500-pixlar breda. Fast. Fastspikat!

Allt eftersom att datorerna blev snabbare så blev även skärmarna billigare och större, och upplösningarna högre och högre. Från 640 pixlar till 800, 1024, 1280, 1400, 2048.. osv. Idag sitter många på upplösningar runt 2500-3000, och när jag väl har sparat den här artikeln, säkert väl uppe på 4000 pixlar! i Bredd!

(Det är därför som så många "gamla" hemsidor ser så bedrövliga ut. De är fångade, i sina pixlar. I sin egen bredd, och betraktas som små, statiska och icke-relevanta, i dagens samhälle. Det är fruktansvärt. 


Och - nog om historia, vad är då responsiv webbdesign?

Jo - responsiv webbdesign betyder helt enkelt att storleken på hemsidan anpassas tillsammans med storleken på skärmen. Ju bredare skärm - ju bredare hemsida! På samma sätt, när skärmen krymper - eller kanske till och med "byter enhet", dvs hoppar över till ett mobilt-läge, eller en upplösning för iPads (och dess konkurrenter, som ju inte längre finns...). Det ger hemsidan en helt annan stil. För de som tidigare haft hemsidor byggda enligt den äldre modellen - så är det kanske lite främmande och ett väldigt stort hopp. Och rent design - och kommukativt, så är det viktigt att förstå fördelarna - och nackdelarna med en sådan här design. (Det är en hel artikel bara det... läs exempelvis vårt inlägg om långa-långa-långa hemsidor.).


Är det några fall där resposiv webbdesign är fel?

För de flesta av våra kunder - nej. Man ska göra sin hemsida responsiv. Det finns inget alternativ. (Det är dock viktigt att känna sin målgrupp - för att veta om hemsidan kanske t.om ska vara "mobile-first", dvs först mobil - sedan desktop). För vissa typer av siter, shoppar eller system så KAN det eventuellt finnas en anledning att skapa en egen speciell mobil sida (typ som Aftonbladet hade till ganska nyligen, mobil.aftonbladet.se) - men jag har svårt att se fördelarna, och inom kort så är såklart även dessa fördelar borta iom att tekniken utvecklas.


Slutsats? 

  • När man bygger en hemsida idag - så måste man bygga den "10 gånger". Varje skärmupplösning, varje device, varje version av varje webbläsare. Om ni tyckte att det var enklare förut, så beror det på att det är rätt mycket mer idag som man måste ta hänsyn till som webbdesigner!
  • Köp bara en hemsida - om den är responsiv! 😘
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Bosque & Colina är ett svenskt investmentbolag som grundats av teamet bakom företagsgruppen Wood & Hill Fastigheter/Investment AB. Sphinxly har tagit fram grafisk profil, logotyp, digital strategi som förverkligats i en unik och inspirerande webbplats byggd på Easyweb® med kopplingar mot externa API:er.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Proxy P arbetar med globala investeringar inom energi och hållbarhet. Sphinxly har skapat en tydlig och inspirerande webbplats med skräddarsydd kommunikation och form samt anpassade budskap för att passa målgruppen.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Retail24 är med sina c.a 1300 fältagenter ett av Nordens ledande företag inom sälj, demo och merchandising inom detaljhandeln. Vi har skapat en modern och internationell hemsida på 6 olika språk, som ska inspirera och visa på verksamhetens storhet och engagemang.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

First Reserve blev First tillsammans med Sphinxly. First är ett rekryteringsföretag inom HR, lön och administration och grundades 2003. I samband med satsningar på AI och digitalisering påbörjades ett förnyelseprojekt som resulterade i ny grafisk profil, logga, färgval och webbplats som verkligen lämnar ett avtryck!

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Ekeby Loge är en lokal med en unik logkaraktär inbäddad i en lantlig miljö bland hästar och vikingagravar på Ekeby Säteri. Ekeby Loge bad Sphinxly att skapa en vacker och unik sida. Vi fokuserade på att dela upp besökarna mellan företagskunder och privatkunder - och inspirera, attrahera och konvertera. Molndrift i Easyweb®.

Visa fler kunder

"Sphinxly är en innovativ webbyrå med hög servicenivå och kunskap. De är enkla att jobba med och jag får alltid snabb hjälp när jag behöver. Dessutom använder jag Easyweb för att hantera hemsidan och som är väldigt enkelt och användarvänligt. Kombon av Sphinxly som webbyrå och publiceringssystemet Easyweb gör det till en enkel match att hantera vår välbesökta hemsida"

Annie Jansson, marknadschef Pizza Hut

"Vi på Stadsbud i Storstockholm kontaktade Sphinxly om hjälp med att bygga en ny modern hemsida åt oss. Efter ett par möten där förslag och idéer togs fram började bygget av hemsidan. Under hela processen har Sphinxly hållit oss informerade genom telefonkontakt och projektsida för vår nya hemsida. Nu är hemsidan klar och resultatet blev mycket bättre än vad vi kunde föreställt oss. Det som utmärker Sphinxly som en bra webbyrå är det professionella bemötandet och det moderna skapandet av en bra hemsida, sen är det också den snabba kundsupporten vi får som är otroligt viktig när justeringar på hemsidan behöver göras snabbt. Vill man som företag ha en modern fin hemsida med den support som ingår ska man absolut anlita Sphinxly Webbyrå."

Morgan Blom, Ordförande, Stadsbud i Storstockholm

"På rekordtid har vi byggt upp en helt ny webbplats med ett fantastiskt bra stöd av Sphinxlys experter. De tydligaste svaren på att webbens attraktivitet och relevans för våra målgrupper är den statistik som Google Analytics visar redan efter kort tid: Extremt låg sk avvisningsfrekvens vilket betyder att sajten har mycket hög relevans. Dessutom är besökarna i snitt inne på 4,5 sidor, också det ett tecken på att sajten skapar både nyfikenhet och intresse."

Ola Bergfeldt, CMO på IAMIP

"Vi sökte efter en innovativ och tillmötesgående byrå, det hittade vi verkligen i Sphinxly. Den service vi fått genom hela projektet har varit fantastisk. En stor del i vårt val av byrå var att hemsideverktyget skulle vara enkel arbetat och det fick vi verkligen med Easyweb. Slutresultat blev mycket bättre än vi kunnat tro."

Max Lundkvist, Projektledare. Pergola.se

"Vi ville göra om vår webbplats för att både passa våra kunder bättre men också för att göra den mer modern. Sphinxly förstod precis våra behov och lyckades dessutom göra en riktigt snygg sajt där detaljer från vår logotyp användes på ett smart sätt i designen. Vi har fått många kommentarer från kunder att vår sajt är både snygg och lätt att använda och vi kan själva styra innehållet enkelt via Easyweb."

Staffan Melin, Require
Hej! Vill du boka möte, få offert eller ställa en fråga? Hej! Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i dina uppgifter så ringer vi upp dig. Självklart helt förutsättningslöst.
Eller ring: 08- 665 00 30