Klobber
2024-06-24
Med vår nya 🤖 AI-översättningsfunktion kan du hålla flera språkversioner 🇸🇪🇺🇸🇩🇪 av din webbplats uppdaterade nästintill direkt - med ett knapptryck! Rullas nu ut till befintliga kunder som är intresserade.
Kom till dörren.
Hur många gånger har man inte landat på en hemsida som förvisso kännts väldigt modern och snygg - men som bara scrollar och scrollar och som aldrig kommer fram till något vettigt. Eller nästan ännu värre; som berättar mer och mer vettigheter tills man inte riktigt vet vem man är eller vad man vill längre? Dessvärre allt för ofta, tycker i varje fall vi.
Det finns lite olika designtrender på webbplatser idag, och i.o.m responsivitetens (mobilanpassning och "mobile first") framfart för några år sedan så tror många formgivare och utvecklare att även desktopanvändare gillar långa sidor med allt på ett och samma bräde. Det stämmer kanske ibland, men inte alltid.
Speciellt nu när många (tyvärr) använder färdiga generiska mallar eller inspireras till stor grad av konkurrenter eller vad som är "ballt", så behöver man faktiskt stanna upp och fundera på hur man själv reagerar på/använder dessa siter. Bara för att din värsta konkurrent har en lång, intetsägande hemsida, är det verkligen rätt? Tror du att konkurrentens kunder tycker att sidan är bra eller förvirrande? Eller kan du göra något som är tydligare - och därmed sno position? Risken är att konkurrenten bara följt trenden (eller använt en icke-ifrågasättande webbdesigner) utan att tänka på användarupplevelsen.
Man vill ofta säga för mycket
Problemet är ofta att man vill säga för mycket. För 10 år sedan hade man inget val - man var tvungen att kapa startsidan ganska tidigt. Folk förstod inte att man kunde scrolla alls. (Typ). Som hemsideägare var man tvungen att fokusera på det viktigaste, och lägga in resten längre ned i sitestrukturen. Idag så är trenden att säga så mycket som möjligt på startsidan, vilket är skönt - för man slipper klippa! Men det ger dig ett nästan ännu större ansvar att säga rätt saker.
I vissa fall fungerar en lång startsida eller one-page bra! För en artikel, produktsidan eller hemsida som presenterar en enskild produkt eller koncept så kan det bli riktigt snyggt och lättöverskådligt. I många andra fall blir det bara en stor mängd spretiga budskap som alla ropar på besökaren att "klicka här" tills kunden inte riktigt vet vad hemsidan står för. Besökarnas tålmodighet har minskat i samma takt som sidorna blir längre - vilken ironi!
Kortast möjliga väg till målet
Oavsett om man bygger en hemsida med ett "mobile first"-tänk eller börjar på desktop och anpassar designen till mobilt, så är användarmönstren annorlunda beroende på hur/när man besöker sidan, och det måste man tänka på. Som i all vettig marknadsföring och kommunikation - börja alltid men att definera vad du vill uppnå med din hemsida, och vem som ska använda den. Gärna både ur ett mobilt och desktop perspektiv.
Hur ser kortaste vägen från att besökaren landar på din hemsida till dess att ni får en konvertering (kontakt, intresseanmälan, köp) ut= Vad är minsta möjliga innehåll som du behöver ha med, för att kunden ska ta vägen dit du vill att den ska ta vägen?
Självklart är det en lite mer komplicerad fråga än så - man ska såklart även ta hänsyn till hur ni arbetar med innehållet löpande och hur ni vill presentera er verksamhet. Men budskapet som jag vill få fram är förhoppningsvis ganska tydligt: följ inte bara trender för att de är moderna just nu. Risken att - om du tänker efter- så gillar du inte trenden själv på de siter du besöker. Gör en ordentlig analys av vad ni vill uppnå med hemsida - och bygg en sida som du skulle gilla själv.
Robert Edvardsson
Fredrik Elneus
Byråchef, fredrik@sphinxly.se