Tips: Optimera för konvertering

Allt för många hemsidor idag är byggda med fel tänk. Design kommer före funktion, eller kvantitativt innehåll kommer före kvalitativt innehåll. Vi vill ju alla att våra hemsidor ska "leverera", och ge oss nya affärer - eller hur? Så varför bygger så få hemsidor som verkligen följer den planen?

Konvertering vs optimering

Konvertering är i praktiken den procentandel av dina besökare som faktiskt "klickar på köpknappen" eller lyfter på luren. Så hur får man besökaren att göra det då?

Steg 1, Optimera för konvertering

Steg ett, se till så att din webb är optimalt uppbyggd för att attrahera och generera leads. Du vill ha så många sätt för dina besökare att ta kontakt eller köpa som möjligt, och du vill att det ska vara så få klick - och så kort väg - som möjligt för att nå dit. Kanske kan du ha en köpuppmaning redan på startsidan? Kanske arbetar du med blogg eller artiklar - eller har väldigt många produktsidor som berättar om vad ni erbjuder - men ingen som aktivt "möter besökaren" och "ber" om ett sälj. Tänk på att många av dina besökare idag inte bara kommer in via startsidan, utan för en bra webbplats så kan det vara precis tvärt om. Merparten av dina besökare kommer att landa direkt på en av dina informationssidor. Vad står det om ert företag där? Finns det kontaktperson, formulär, telefonnummer eller "relaterad information" på den sidan som din besökare med största sannolikhet alltså besöker först? 


4 enkla tips till en bättre konvertering:

  1. Se till så att alla dina undersidor välkomnar din besökare och berättar om er verksamhet - inte bara startsidan. (Kom ihåg; en stor andel av dina besökare kommer inte att se din startsida).

  2. Lägg till relaterat material, fler artiklar eller liknande produkter till alla undersidor, så att man inte kommer in i en "återvändsgränd" om man kommer direkt via Google. Det kan också skapa merförsäljning eller informera om något som besökaren kanske inte hade hittat eller sökt på själv.

  3. Säkerställ att du har tydlig kontaktinformation på varje undersida med en uppmaning att ta kontakt. (Tänk på att olika besökare har olika preferenser när det kommer till kontakt. En del föredrar formulär, andra telefon, och någon mail. Varför inte ha alla 3?)

  4. Vill du vara lite extra personlig? Lägg till en kontaktperson på varje undersida. Gärna med bild och ett leende. Det ger ofta värdigt bra resultat...


Steg 2, Exponera och marknadsför

Nu när du har ökat chanserna för att varje undersida genererar kunder, så måste du öka trafiken till din webbplats. Ju fler besökare multiplicerat med din konverteringsgrad = fler kunder. 

Här hamnar det om ren marknadsföring, och en av de mest effektiva kanalerna idag är ju såklart sökmotorer. Vi rekommenderar att du ska arbeta med vad vi kallar för "ärlig SEO", dvs innehållsorienterad optimering utan skumraskfasoner. 

Kortfattat så ska du skapa relevant innehåll (eller "content"), och göra detta attraktivt för både dina besökare och för Google genom att använda rätt teknik, rätt formuleringar och rätt rubriksättning. 


Optimera, konvertera, sälj!

Summa summarum - konvertering är inte rocket science. Precis som sökmotoroptimering så behöver det inte vara krångligt. Det viktiga är att du har en tydlig plan och strategi för hur du uppnår din högsta potential på webben, och sedan följer den, analyserar, utvärderar, och anpassar

En bra hemsida är inte statisk, men den kräver inte att du jobbar ihjäl dig heller. Den ska vara en tänkande, självgående säljare - som man behöver mata och vattna emellanåt för att den ska må bra ;)

Robert Edvardsson är expert på digitala trender och användarvänlighet på Sphinxly Webbyrå i Stockholm

Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Zengun en komplett leverantör i byggbranschen med mål att bli Sveriges bästa arbetsgivare. Vi har byggt en skön hemsida med fokus på det mänskliga i bolaget.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Consortum hjälper företagare och privatpersoner att planera (och placera) sin privatekonomi för att skapa en långsiktigt hållbar livskvalités. Hemsidan innehåller artiklar, filmer och en interaktiv presentation som visar företagets tjänster - allt i ett stilfullt ramverk.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Real Finans är privatekonomiska helhetsrådgivare inom kapitalförvaltning, pensionsplanering, försäkring, skatt, familjejuridik och mycket mer. Sphinxly har byggt en annorlunda och skön ny hemsida som ska bygga upp förtroende, presentera tjänsterna och leda till kundkontakt.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Smärthjälp för de behövande. Bragée bedriver nytänkande program och rehab mot utmattning och smärta - med korta väntetider och egenremiss. Sphinxly har byggt en lättnavigerad och tydlig hemsida med patientdel, där patienter kan ta del av skräddarsydda övningar i text, ljud och videoformat.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Cliens Kapitalförvaltning i Stockholm är ett fondbolag vars målsättning är att erbjuda investerare långsiktigt god avkastning. Sphinxly webbyrå har tagit fram en modern, responsiv och trevlig hemsida med presentation av förvaltarna och fonderna tillsammans med grafer och historisk data.

Visa fler kunder

"Vi ville göra om vår webbplats för att både passa våra kunder bättre men också för att göra den mer modern. Sphinxly förstod precis våra behov och lyckades dessutom göra en riktigt snygg sajt där detaljer från vår logotyp användes på ett smart sätt i designen. Vi har fått många kommentarer från kunder att vår sajt är både snygg och lätt att använda och vi kan själva styra innehållet enkelt via Easyweb."

Staffan Melin, Require

"Nordic Fixed Income anlitade Sphinxly för att skapa en ny, modernare hemsida som bättre matchade vår profil. Det professionella och tillmötesgående bemötandet har gjort att våra önskemål och behov kom fram och uppfylldes till fullo. Med Easyweb är det möjligt för oss att enkelt och smärtfritt hantera vår hemsida på egen hand, ett mycket användarvänligt och smidigt verktyg. Vi är väldigt nöjda med deras arbete och det färdiga resultatet. Sphinxly är verkligen en skön webbyrå.”

Johanna Garpenlöv, Nordic Fixed Income

Interoc är ett nystartat företag genom ett förvärv av en befintlig verksamhet i PEAB. I samband med förvärvet beslutade vi att byta loggotyp och grafisk profil. I samband med detta ville vi även förändra hemsidan. Vi började att söka efter en ny leverantör och jag googlade runt på olika hemsidor för att hitta en leverantör som fyllde våra krav. Vår krav var en modern hemsida där vi ville lägga stor vikt vid enkelhet och att kunna visa vår verksamhet i bilder. Vi ville även ha ett enkelt system för själva kunna hantera webbsidan. Jag plockade ut 4 stycken leverantörer som fick presentera sitt upplägg och vi föll direkt för Sphinxly. De fattade direkt våra tankar kring hemsidan och skapade tillsammans med vår reklambyrå en känsla och profil som jag hade tänkt mig.

Magnus Dahlberg, Interoc

"Redan när vi tog kontakt med Sphinxly hade vi höga förväntningar, något som Sphinxly verkligen levt upp till. Efter att ha träffat Robert och gänget så inväntade vi ett första utkast och därifrån har det bara varit glada miner. Måste säga att det är väldigt enkelt att arbeta i Easyweb. "

Patric Ljung, Hydropool

”Pizza Hut har jobbat med Sphinxly sedan 2013. Före det har jag även jobbat med Sphinxly på andra företag. Sphinxly är en innovativ webbyrå med hög servicenivå och kunskap. De är enkla att jobba med och jag får alltid snabb hjälp när jag behöver. Dessutom använder jag publiceringssystemet Easyweb för att hantera hemsidan och som är väldigt enkelt och användarvänligt. Kombon av Sphinxly som webbyrå och publiceringssystemet Easyweb gör det till en enkel match att hantera vår välbesökta hemsida"

Annie Jansson, marknadschef Pizza Hut
Hej! Vill du boka möte, få offert eller ställa en fråga? Hej! Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i dina uppgifter så ringer vi upp dig. Självklart helt förutsättningslöst.
Eller ring: 08- 665 00 30