Konvertering på webben - hur gör man?

Vad betyder "konvertering" och "mål" när det kommer till din webbplats? Det innebär att hemsidans design och struktur är optimerad för att driva dina besökare till ett eller flera fördefinierade mål. Att nå till avslut, helt enkelt.

Genom att innan designarbetet påbörjas göra ett analysarbete och definiera din målgrupp och besökarprofil - och definiera exakt vad ni vill att besökaren ska göra, så kan du skapa en hemsida som inte bara är snygg - utan som faktiskt hjälper dig att tjäna pengar.


Att skapa en målfokuserad struktur

Optimal konvertering - kortaste vägen till målet

Kortfattat - en optimal webbplats är så simpel och så enkel som möjligt. Ju färre "hinder" på vägen till målet - desto bättre. Om målet är att få dina besökare att lyfta på luren och ringa er, och för att göra det så behöver besökaren veta information A och B - strukturera upp hemsidan enligt detta - med så få hinder på vägen som möjligt. Kom ihåg att allt som distraherar din besökare både försämrar din konverteringsgrad, samt gör sidan mer krävande att underhålla.



Olika besökare har olika behov

Beroende på din verksamhet så kan du ha en tydlig definierad målgrupp, eller flera olika. Alla har förmodligen olika behov, eller variationer på samma behov. Målet kan vara samma - dvs lägga en beställning, men de kanske behöver ta del av olika information / "ta sig över olika hinder" för att nå dit.

Glöm inte bort att du förmodligen har fler mål än det rent konverteringsdrivande för varje besökare. Utöver att få in en ny potentiell kund så vill du säkert visa upp er från er bästa sida, visa att ni "hänger med", att ni är seriösa och moderna. Det viktigt är att sätta prioritet på alla mål, och inte missa dessa, när man gör optimeringsarbetet.


Ge din besökare svar på sin frågor så snabbt som möjligt

När du har identifierat vilka hinder du har för att dina besökare ska nå sitt mål - se till så att besökaren får svar på sina frågor så snabbt som möjligt. Om Besökare A (en potentiell kund) behöver veta information A (Produktinformation och pris) och Information C (Att ni är en trygg och pålitlig leverantör), skapa ett flöde i webbplatsen som uppmuntrar detta. Lägg inte till funktionalitet utöver det som är absolut nödvändigt - det kräver bara mer underhåll och kan förvirra besökaren. Enkelt är bra!



3 Steg till att analysera din målgrupp och hemsidans syfte

1 - Definiera tydligt din målgrupp. Vem är det? Vilka behov har personen? Vilka frågor brukar den här målgruppen ställa innan hen köper av dig (eller annat mål). Är personen intresserad av era aktiviteter på sociala medier? Är personen intresserad av att nörda ned sig i långa faktablad? Behöver personen någon annan trygghet för att välja er?

2 - För varje identifierad målgrupp, vad är det optimala målet? Vad vill vi att personen i fråga ska göra när hen har kommit in på din webbplats? Har alla målgrupper samma mål, eller kan det vara olika? Befintliga kunder kanske har behovet att snabbt logga in och ta del av datablad och prislistor, och slutkunder kanske ska köpa. Press kanske ska ta del av nyheter och information om ert bolag.

3 - Vilka frågor behöver dina besökare ha svar på innan de når sig till målet? Vilka "hinder" står emellan din besökare, och det definierade målet. Skapa en lista med funktionalitet och innehåll du tror dig behöva, så som blogg, sociala medier, bildgalleri, prislistor, villkor, bilder på personalen, styrelsen, adress, karta - och korsreferera listan med dina målgrupper. Stryk det som inte tjänar ditt mål - eller som kan vara direkt kontraproduktivt.


Att skapa konverteringsdrivande landningssidor

Dina besökare kommer idag inte bara via din startsida

Oddsen är att 90% av dina besökare kommer via Google idag. Och hur hittar de in på din hemsida? De kommer inte alltid in via startsidan. Är dina landningssidor optimerade för att ta hand om dina besökare på rätt sätt? Många hemsidor är uppbyggda på ett sådant sätt att du har en startsida som önskar besökaren välkommen. Här har du all information du kan tänkas behöva om er verksamhet, kontaktinformation, senaste nyheterna, tydlig CTA (Call-to-action, dvs uppmaning att ta kontakt eller interagera med hemsidan), etc.

Problemet är att 90% inte ser detta. De kommer direkt in till den av dina undersidor som bäst passar på kundens behov. Säg att en potentiell kund har sökt på något som relaterar till dina tjänster eller produkter - och landat direkt på en av dina undersidor som presenterar ert utbud. Hur tas den kunden om hand? Kommer besökaren till en återvändsgränd, eller finns det en tydlig strategi för detta?

Lösningen är enkel: se till så att alla dina undersidor tar hand om dina besökare på rätt sätt, och leder till konvertering! Exempelvis kan det vara bra att ha med en kort presentation av er verksamhet oavsett hur du kommer in på hemsidan, tillsammans med era absolut viktigaste USPar. Och ha ALLTID ett sätt att komma vidare ned i siten. Exempelvis relaterade artiklar, relaterade produkter, länk till senaste nyheterna - eller annat som du definierat tidigare. Led inte dina besökare in i en återvändsgränd. 100.000 kr i SEO eller adwordsbudget kommer inte att ge dig fler kunder om kunderna inte tas om hand när de väl besöker din hemsida.

Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Real Finans är privatekonomiska helhetsrådgivare inom kapitalförvaltning, pensionsplanering, försäkring, skatt, familjejuridik och mycket mer. Sphinxly har byggt en annorlunda och skön ny hemsida som ska bygga upp förtroende, presentera tjänsterna och leda till kundkontakt.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Cliens Kapitalförvaltning i Stockholm är ett fondbolag vars målsättning är att erbjuda investerare långsiktigt god avkastning. Sphinxly webbyrå har tagit fram en modern, responsiv och trevlig hemsida med presentation av förvaltarna och fonderna tillsammans med grafer och historisk data.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Inspiration, design och värme. Eldvarm är ett Svenskt företag som tillverkar tillbehör till eldstaden. Sphinxly har byggt en värmande inspirerande webbplats med shop, återförsäljarportal, koppling till sociala medier och blog. Hemsidan präglas av en modern internationell design som ska leda till varumärkesbyggande och konvertering.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Princip har en unik modell som ger en praktisk vägledning i hur man sammanför utveckling och förvaltning under gemensam styrning och ledning. Vi har tagit fram logotyp. färger, typsnitt, foto och film samt självklart den nya trevliga hemsidan med animationer och fokus på leadskonvertering.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Bosque & Colina är ett svenskt investmentbolag som grundats av teamet bakom företagsgruppen Wood & Hill Fastigheter/Investment AB. Sphinxly har tagit fram grafisk profil, logotyp, digital strategi som förverkligats i en unik och inspirerande webbplats byggd på Easyweb® med kopplingar mot externa API:er.

Visa fler kunder

"Vi sökte efter en innovativ och tillmötesgående byrå, det hittade vi verkligen i Sphinxly. Den service vi fått genom hela projektet har varit fantastisk. En stor del i vårt val av byrå var att hemsideverktyget skulle vara enkel arbetat och det fick vi verkligen med Easyweb. Slutresultat blev mycket bättre än vi kunnat tro."

Max Lundkvist, Projektledare. Pergola.se

"Redan när vi tog kontakt med Sphinxly hade vi höga förväntningar, något som Sphinxly verkligen levt upp till. Efter att ha träffat Robert och gänget så inväntade vi ett första utkast och därifrån har det bara varit glada miner. Måste säga att det är väldigt enkelt att arbeta i Easyweb. "

Patric Ljung, Hydropool

"Sphinxly är en innovativ webbyrå med hög servicenivå och kunskap. De är enkla att jobba med och jag får alltid snabb hjälp när jag behöver. Dessutom använder jag Easyweb för att hantera hemsidan och som är väldigt enkelt och användarvänligt. Kombon av Sphinxly som webbyrå och publiceringssystemet Easyweb gör det till en enkel match att hantera vår välbesökta hemsida"

Annie Jansson, marknadschef Pizza Hut

"På rekordtid har vi byggt upp en helt ny webbplats med ett fantastiskt bra stöd av Sphinxlys experter. De tydligaste svaren på att webbens attraktivitet och relevans för våra målgrupper är den statistik som Google Analytics visar redan efter kort tid: Extremt låg sk avvisningsfrekvens vilket betyder att sajten har mycket hög relevans. Dessutom är besökarna i snitt inne på 4,5 sidor, också det ett tecken på att sajten skapar både nyfikenhet och intresse."

Ola Bergfeldt, CMO på IAMIP

"Vi ville göra om vår webbplats för att både passa våra kunder bättre men också för att göra den mer modern. Sphinxly förstod precis våra behov och lyckades dessutom göra en riktigt snygg sajt där detaljer från vår logotyp användes på ett smart sätt i designen. Vi har fått många kommentarer från kunder att vår sajt är både snygg och lätt att använda och vi kan själva styra innehållet enkelt via Easyweb."

Staffan Melin, Require
Hej! Vill du boka möte, få offert eller ställa en fråga? Hej! Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i dina uppgifter så ringer vi upp dig. Självklart helt förutsättningslöst.
Eller ring: 08- 665 00 30