Kontakt
robert8
fredro
Skärmavbild 2021-12-09 kl. 22.03.03
Skärmavbild 2023-09-18 kl. 09.11.01
Pata
Skärmavbild 2023-09-18 kl. 09.10.37
Skärmavbild 2023-09-18 kl. 09.10.20
avatar
Skärmavbild 2021-12-09 kl. 22.15.03
Skärmavbild 2021-12-09 kl. 22.09.31

Vi hjälper företag att lyckas på webben. Snabbt, snyggt, säkert, framtidssäkert och flexibelt. Fyll i formuläret så hör vi av oss! 👋🏻

robert8

Robert Edvardsson

2024-03-20

Sphinxly skriver avtal med Bluefish Pharmaceuticals (Publ) för produktion av webbplats (UX, teknikproduktion och drift) inkl IR, karriärsidor, produktdatabas, språkstöd med Easyweb och AI.

fredro

Fredrik Elnéus

2024-04-02

Expandera? Tidskrävande med översättningar? Testa nya 1-click AI-translate 🇸🇪🇺🇸🇪🇸 i Easyweb för att översätta en hel site med en enda enkel handrörelse. Rullas ut under våren. Kontakta mig för demo

Pata

Patrik

2023-02-10

WCAG, de nya EU-riktlinjerna för tillgänglighet. (Läsbarhet, anpassning för funktionsnedsättning, kontrast mm). 😅 Är det något som gäller din verksamhet? Se till så att du står rustad inför 2025. Läs mer här

Tips: Optimera för konvertering

Allt för många hemsidor idag är byggda med fel tänk. Design kommer före funktion, eller kvantitativt innehåll kommer före kvalitativt innehåll. Vi vill ju alla att våra hemsidor ska "leverera", och ge oss nya affärer - eller hur? Så varför bygger så få hemsidor som verkligen följer den planen?

Konvertering vs optimering

Konvertering är i praktiken den procentandel av dina besökare som faktiskt klickar på "köpknappen" eller lyfter på luren. Så hur får man besökaren att göra det då?

Steg 1, Optimera för konvertering

Steg ett, se till så att din webb är optimalt uppbyggd för att attrahera och generera leads. Du vill ha så många sätt för dina besökare att ta kontakt eller köpa som möjligt, och du vill att det ska vara så få klick - och så kort väg - som möjligt för att nå dit. Kanske kan du ha en köpuppmaning redan på startsidan? Kanske arbetar du med blogg eller artiklar - eller har väldigt många produktsidor som berättar om vad ni erbjuder - men ingen som aktivt "möter besökaren" och "ber" om ett sälj. Tänk på att många av dina besökare idag inte bara kommer in via startsidan, utan för en bra webbplats så kan det vara precis tvärt om. Merparten av dina besökare kommer att landa direkt på en av dina informationssidor. Vad står det om ert företag där? Finns det kontaktperson, formulär, telefonnummer eller "relaterad information" på den sidan som din besökare med största sannolikhet alltså besöker först? 


4 enkla tips till en bättre konvertering:

  1. Se till så att alla dina undersidor välkomnar din besökare och berättar om er verksamhet - inte bara startsidan. (Kom ihåg; en stor andel av dina besökare kommer inte att se din startsida).

  2. Lägg till relaterat material, fler artiklar eller liknande produkter till alla undersidor, så att man inte kommer in i en "återvändsgränd" om man kommer direkt via Google. Det kan också skapa merförsäljning eller informera om något som besökaren kanske inte hade hittat eller sökt på själv.

  3. Säkerställ att du har tydlig kontaktinformation på varje undersida med en uppmaning att ta kontakt. (Tänk på att olika besökare har olika preferenser när det kommer till kontakt. En del föredrar formulär, andra telefon, och någon mail. Varför inte ha alla 3?)

  4. Vill du vara lite extra personlig? Lägg till en kontaktperson på varje undersida. Gärna med bild och ett leende. Det ger ofta värdigt bra resultat...


Steg 2, Exponera och marknadsför

Nu när du har ökat chanserna för att varje undersida genererar kunder, så måste du öka trafiken till din webbplats. Ju fler besökare multiplicerat med din konverteringsgrad = fler kunder. 

Här hamnar det om ren marknadsföring, och en av de mest effektiva kanalerna idag är ju såklart sökmotorer. Vi rekommenderar att du ska arbeta med vad vi kallar för "ärlig SEO", dvs innehållsorienterad optimering utan skumraskfasoner. 

Kortfattat så ska du skapa relevant innehåll (eller "content"), och göra detta attraktivt för både dina besökare och för Google genom att använda rätt teknik, rätt formuleringar och rätt rubriksättning. 


Optimera, konvertera, sälj!

Summa summarum - konvertering är inte rocket science. Precis som sökmotoroptimering så behöver det inte vara krångligt. Det viktiga är att du har en tydlig plan och strategi för hur du uppnår din högsta potential på webben, och sedan följer den, analyserar, utvärderar, och anpassar

En bra hemsida är inte statisk, men den kräver inte att du jobbar ihjäl dig heller. Den ska vara en tänkande, självgående säljare - som man behöver mata och vattna emellanåt för att den ska må bra ;)

Robert Edvardsson

VD, robert@sphinxly.se

Fredrik Elneus

Byråchef, fredrik@sphinxly.se

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Sphinxly AB använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies