En ny fräsch webbplats kommer ge dig fler kunder. Eller?!

Ibland är man trött på sin hemsida. Och det är helt OK. Ofta ser du den flera gånger per dag, och har gjort det under flera år. En ny webbplats som ser modern och fräsch ur kommer konvertera bättre och ge er fler kunder. Eller?

Dessvärre så är det inte alltid så enkelt. Har du en webbplats som idag är helt ouppdaterad, är baserad på gammal teknik, är omöjlig att uppdatera och som du skäms för - så absolut. Det kanske är bäst att börja från början, och skapa en struktur som verkligen är anpassad och strömlinjeformad efter era behov. Men säg att ni har en hyfsat OK sida som ändå som konverterar. Den känns kanske lite gammal, innehållet kan vara bättre, men du får fortfarande höra att era kunder gillar den och ni får ju faktiskt en och annan ny kund via hemsidan. Då är det inte lika svart och vitt längre.

Det värsta som kan hända är faktiskt att ni skapar en ny webbplats som är snygg och som följer alla moderna trender - men som ganska snart visar sig ge dig färre kunder än din gamla tråkiga webbplats.


Gör som Coca-Cola.

Det finns en anledning till att blocket.se ser ut som det gör, eller varför aftonbladet.se ser likadan ut som för 15 år sedan. Det finns en väldigt tydlig anledning till varför Arlas ko ser ut som den gör, år efter år - och varför man inte ändrar på Coca-cola-flaskans utformning.

Men vänta - säger du, Coca-cola flaskan och kossan på mjölken ser ju visst annorlunda ut nu än när de lanserades. Ja absolut. Och det är det som är poängen. De gör inte nytt - de optimerar.

För många många år sedan under slutet av 1800-talet lanserades Coca-Cola. Låt oss anta att det i början var en läsk bland många. Efter ett antal år, 1915, så gick Coca Cola ut med en pitch - att designa om flaskan. Resultatet blev den ikoniska formen som vi känner igen än idag. Istället för att vart tionde år ställa till med en motsvarande pitch och designa om flaskan på nytt, så valde Coca-Cola att utveckla och optimera det konceptet som de hade mätt gav ett bra resultat och hög igenkänningsfaktor.

Det här är marknadsföring 1A. Något som är självklart när man pratar om varumärkesstrategi, men som av någon anledning ofta glöms bort när det kommer till webben. Stora företag har ofta koll på detta, men mindre och medelstora företag fastnar ofta i fällan att “göra nytt” för att det ska vara “nytt”. Siter som Amazon, blocket.se, Facebook, Aftonbladet, DI.se och många andra optimerar och utvecklar sin webb, snarare än bygger nytt.


3 saker som gör att du
kan förlora kunder på din nya webb

1) Din nya webbplats är helt enkelt inte användarvänlig. Det som du uppfattade som “tråkigt” och gammalt på er tidigare webbplats var de facto det som genererade flest återkommande kunder.  Tänk alltid struktur och konvertering först, och design som ett sista steg. Ett exempel: idag är det väldigt många som bygger “one-page” webbar. En lång sida där allt innehåll finns tillgänligt direkt. Det känns fräscht. Det känns trendigt. Men oops, helt plötsligt så saknar du de nödvändiga undersidorna som gör att ni hittas på Google. Och dessutom så blir dina besökare förvirrade av 20 olika budskap och blinkande knappar på din startsida, istället för det tydliga budskapet som du hade tidigare. Men det är fräscht, eller hur?

2) Du har glömt att analysera och testa. Det finns enkla och billigare metoder för att testa vad det är som fungerar på er webbplats idag, och sedan arbeta med att göra dessa delar ännu vassare. Ofta finns kunskapen redan i webbplatsens statistik eller hos den som tar emot frågor och förfrågningar via webben. Glöm inte att bäst resultat får man ofta genom att göra små förändringar, följa upp, och sedan göra fler förändringar. Det gör det även väldigt enkelt att backa - om man märker att något gav ett sämre resultat än tidigare. (Har man precis lanserat en helt ny webbdesign så biter man nog ihop snarare än byter tillbaka). Man kan även ställa flera olika budskap eller designelement emot varandra i form av A/B-testing, för att hela tiden ligga steget före.

3) Du har inte tänkt på SEO och konvertering. När du gör en ny design, eller optimerar din befintliga webbplats - utgå alltid ifrån målbilden, och lägg på designen sist. Vill du ha fler kunder - se till så att det är tydligt vad ni gör, och att det är enkelt att ta kontakt. Om ni har en bild på månen eller en isbjörn är oftast inte det viktigaste. Vill ni komma högst upp i sökmotorer - se till så att ni har relevant innehåll och en tydlig och sökbar struktur.

Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Lannebo fonder är ett av Sveriges ledande fondbolag med ett brett utbud av svenska och internationella aktivt förvaltade fonder. Vi har under många åt hjälpt Lannebo med deras webbplats som inkluderar fonddata och NAV/grafer i realtid, kundinlogg med BankID och personliga innehav samt pressarkiv med kopplingar mot Cision.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Skills & Talent är en nystartad huvujägare som utan tvekan hittar de bästa talangerna. Sphinxly har byggt en annorlunda ny hemsida med mycket animerade och interaktiva element för att skapa känsla och väcka intresse "i bruset". Ta en titt, det blev rätt grymt!

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Kamilla Belmont gav sig på något så vågat som att starta ett nytt modernt varumärke med extremt påkostade och extravaganta kollektioner, och kontaktade Sphinxly för att ta fram design, koncept och produktion för webbshoppen. Det vi tog fram är något helt unikt och liknar inte något annat.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Inspiration, design och värme. Eldvarm är ett Svenskt företag som tillverkar tillbehör till eldstaden. Sphinxly har byggt en värmande inspirerande webbplats med shop, återförsäljarportal, koppling till sociala medier och blog. Hemsidan präglas av en modern internationell design som ska leda till varumärkesbyggande och konvertering.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Real Finans är privatekonomiska helhetsrådgivare inom kapitalförvaltning, pensionsplanering, försäkring, skatt, familjejuridik och mycket mer. Sphinxly har byggt en annorlunda och skön ny hemsida som ska bygga upp förtroende, presentera tjänsterna och leda till kundkontakt.

Visa fler kunder

"Nordic Fixed Income anlitade Sphinxly för att skapa en ny, modernare hemsida som bättre matchade vår profil. Det professionella och tillmötesgående bemötandet har gjort att våra önskemål och behov kom fram och uppfylldes till fullo. Med Easyweb är det möjligt för oss att enkelt och smärtfritt hantera vår hemsida på egen hand, ett mycket användarvänligt och smidigt verktyg. Vi är väldigt nöjda med deras arbete och det färdiga resultatet. Sphinxly är verkligen en skön webbyrå.”

Johanna Garpenlöv, Nordic Fixed Income

"Vi ville göra om vår webbplats för att både passa våra kunder bättre men också för att göra den mer modern. Sphinxly förstod precis våra behov och lyckades dessutom göra en riktigt snygg sajt där detaljer från vår logotyp användes på ett smart sätt i designen. Vi har fått många kommentarer från kunder att vår sajt är både snygg och lätt att använda och vi kan själva styra innehållet enkelt via Easyweb."

Staffan Melin, Require

"Sphinxly är en innovativ webbyrå med hög servicenivå och kunskap. De är enkla att jobba med och jag får alltid snabb hjälp när jag behöver. Dessutom använder jag Easyweb för att hantera hemsidan och som är väldigt enkelt och användarvänligt. Kombon av Sphinxly som webbyrå och publiceringssystemet Easyweb gör det till en enkel match att hantera vår välbesökta hemsida"

Annie Jansson, marknadschef Pizza Hut

"Vi sökte efter en innovativ och tillmötesgående byrå, det hittade vi verkligen i Sphinxly. Den service vi fått genom hela projektet har varit fantastisk. En stor del i vårt val av byrå var att hemsideverktyget skulle vara enkel arbetat och det fick vi verkligen med Easyweb. Slutresultat blev mycket bättre än vi kunnat tro."

Max Lundkvist, Projektledare. Pergola.se

"På rekordtid har vi byggt upp en helt ny webbplats med ett fantastiskt bra stöd av Sphinxlys experter. De tydligaste svaren på att webbens attraktivitet och relevans för våra målgrupper är den statistik som Google Analytics visar redan efter kort tid: Extremt låg sk avvisningsfrekvens vilket betyder att sajten har mycket hög relevans. Dessutom är besökarna i snitt inne på 4,5 sidor, också det ett tecken på att sajten skapar både nyfikenhet och intresse."

Ola Bergfeldt, CMO på IAMIP
Hej! Vill du boka möte, få offert eller ställa en fråga? Hej! Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i dina uppgifter så ringer vi upp dig. Självklart helt förutsättningslöst.
Eller ring: 08- 665 00 30