Det här med scroll och "one-page"

One-page är en designtrend som började för några år sedan och som fortfarande är rätt populär. Men vem gillar det egentligen?

Besökarnas tålmodighet har minskat i samma takt som sidor har blivit längre - vilken ironi!

Kom till dörren.
Hur många gånger har man inte landat på en hemsida som förvisso känns väldigt modern och snygg - men som bara scrollar och scrollar och som aldrig kommer fram till något vettigt. Eller nästan ännu värre; som berättar mer och mer vettigheter tills man inte riktigt vet vem man är eller vad man vill längre? Dessvärre allt för ofta, tycker i varje fall vi.


Det finns lite olika designtrender på webbplatser idag, och i.o.m responsivitetens (mobilanpassning och "mobile first") framfart för några år sedan så tror många formgivare och utvecklare att även desktopanvändare gillar långa sidor med allt på ett och samma bräde. Det stämmer kanske ibland, men inte alltid.

Speciellt nu när många (tyvärr) använder färdiga generiska mallar eller inspireras till stor grad av konkurrenter eller vad som är "ballt", så behöver man faktiskt stanna upp och fundera på hur man själv reagerar på/använder dessa siter. Bara för att din värsta konkurrent har en lång, intetsägande hemsida, är det verkligen rätt? Tror du att konkurrentens kunder tycker att sidan är bra eller förvirrande? Eller kan du göra något som är tydligare - och därmed sno position? Risken är att konkurrenten bara följt trenden (eller använt en icke-ifrågasättande webbdesigner) utan att tänka på användarupplevelsen. 

Man vill ofta säga för mycket
Problemet är ofta att man vill säga för mycket. För 10 år sedan hade man inget val - man var tvungen att kapa startsidan ganska tidigt. Folk förstod inte att man kunde scrolla alls. (Typ). Som hemsideägare var man tvungen att fokusera på det viktigaste, och lägga in resten längre ned i sitestrukturen. Idag så är trenden att säga så mycket som möjligt på startsidan, vilket är skönt - för man slipper klippa! Men det ger dig ett nästan ännu större ansvar att säga rätt saker.

I vissa fall fungerar en lång startsida eller one-page bra! För en artikel, produktsidan eller hemsida som presenterar en enskild produkt eller koncept så kan det bli riktigt snyggt och lättöverskådligt. I många andra fall blir det bara en stor mängd spretiga budskap som alla ropar på besökaren att "klicka här" tills kunden inte riktigt vet vad hemsidan står för. Besökarnas tålmodighet har minskat i samma takt som sidorna blir längre - vilken ironi!

Kortast möjliga väg till målet
Oavsett om man bygger en hemsida med ett "mobile first"-tänk eller börjar på desktop och anpassar designen till mobilt, så är användarmönstren annorlunda beroende på hur/när man besöker sidan, och det måste man tänka på. Som i all vettig marknadsföring och kommunikation - börja alltid men att definera vad du vill uppnå med din hemsida, och vem som ska använda den. Gärna både ur ett mobilt och desktop perspektiv.

Hur ser kortaste vägen från att besökaren landar på din hemsida till dess att ni får en konvertering (kontakt, intresseanmälan, köp) ut= Vad är minsta möjliga innehåll som du behöver ha med, för att kunden ska ta vägen dit du vill att den ska ta vägen?

Självklart är det en lite mer komplicerad fråga än så - man ska såklart även ta hänsyn till hur ni arbetar med innehållet löpande och hur ni vill presentera er verksamhet. Men budskapet som jag vill få fram är förhoppningsvis ganska tydligt: följ inte bara trender för att de är moderna just nu. Risken att - om du tänker efter- så gillar du inte trenden själv på de siter du besöker. Gör en ordentlig analys av vad ni vill uppnå med hemsida - och bygg en sida som du skulle gilla själv.

Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Fakultetskurser erbjuder fördjupnings- och utvecklingskurser inom alla former av juridik. Sphinxly har tagit fram hela den tekniska lösningen där man som besökare kan boka utbildningstillfälle. Samt gjort det riktigt snyggt med fräsch och modern webbdesign. Kolla själv!

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Proxy P arbetar med globala investeringar inom energi och hållbarhet. Sphinxly har skapat en tydlig och inspirerande webbplats med skräddarsydd kommunikation och form samt anpassade budskap för att passa målgruppen.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Brovex har en kraftfull industriell maskinpark och hjälper företag med legotillverkning av prototyper och för massproduktion. Brovex har på sina två fabriker (Sverige + Serbien) över 300 anställda och 60 CNC-maskiner i två- och treskiftsproduktion. Sphinxly har skapat en modern och tydlig webb med unikt grafiskt formspråk.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Princip har en unik modell som ger en praktisk vägledning i hur man sammanför utveckling och förvaltning under gemensam styrning och ledning. Vi har tagit fram logotyp. färger, typsnitt, foto och film samt självklart den nya trevliga hemsidan med animationer och fokus på leadskonvertering.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Ett hus fyllt till bredden med väldigt kompetenta och erfarna jurister. Sphinxly har byggt en inbjudande och informerande webbplats där medarbetarna och personerna får stå i fokus. Hemsidans syfte är att bygga känsla och leda till konvertering.

Visa fler kunder

"Vi ville göra om vår webbplats för att både passa våra kunder bättre men också för att göra den mer modern. Sphinxly förstod precis våra behov och lyckades dessutom göra en riktigt snygg sajt där detaljer från vår logotyp användes på ett smart sätt i designen. Vi har fått många kommentarer från kunder att vår sajt är både snygg och lätt att använda och vi kan själva styra innehållet enkelt via Easyweb."

Staffan Melin, Require

"Interoc är ett nystartat företag genom ett förvärv av en befintlig verksamhet i PEAB. I samband med förvärvet beslutade vi att byta loggotyp och grafisk profil. I samband med detta ville vi även förändra hemsidan. Vi började att söka efter en ny leverantör och jag googlade runt på olika hemsidor för att hitta en leverantör som fyllde våra krav. Vår krav var en modern hemsida där vi ville lägga stor vikt vid enkelhet och att kunna visa vår verksamhet i bilder. Vi ville även ha ett enkelt system för själva kunna hantera webbsidan. Jag plockade ut 4 stycken leverantörer som fick presentera sitt upplägg och vi föll direkt för Sphinxly. De fattade direkt våra tankar kring hemsidan och skapade tillsammans med vår reklambyrå en känsla och profil som jag hade tänkt mig."

Magnus Dahlberg, Interoc

"Redan när vi tog kontakt med Sphinxly hade vi höga förväntningar, något som Sphinxly verkligen levt upp till. Efter att ha träffat Robert och gänget så inväntade vi ett första utkast och därifrån har det bara varit glada miner. Måste säga att det är väldigt enkelt att arbeta i Easyweb. "

Patric Ljung, Hydropool

"Sphinxly är en innovativ webbyrå med hög servicenivå och kunskap. De är enkla att jobba med och jag får alltid snabb hjälp när jag behöver. Dessutom använder jag Easyweb för att hantera hemsidan och som är väldigt enkelt och användarvänligt. Kombon av Sphinxly som webbyrå och publiceringssystemet Easyweb gör det till en enkel match att hantera vår välbesökta hemsida"

Annie Jansson, marknadschef Pizza Hut

"Vi sökte efter en innovativ och tillmötesgående byrå, det hittade vi verkligen i Sphinxly. Den service vi fått genom hela projektet har varit fantastisk. En stor del i vårt val av byrå var att hemsideverktyget skulle vara enkel arbetat och det fick vi verkligen med Easyweb. Slutresultat blev mycket bättre än vi kunnat tro."

Max Lundkvist, Projektledare. Pergola.se
Hej! Vill du boka möte, få offert eller ställa en fråga? Hej! Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i dina uppgifter så ringer vi upp dig. Självklart helt förutsättningslöst.
Eller ring: 08- 665 00 30