Det här med scroll och "one-page"

One-page är en designtrend som började för några år sedan och som fortfarande är rätt populär. Men vem gillar det egentligen?

Besökarnas tålmodighet har minskat i samma takt som sidor har blivit längre - vilken ironi!

Kom till dörren.
Hur många gånger har man inte landat på en hemsida som förvisso känns väldigt modern och snygg - men som bara scrollar och scrollar och som aldrig kommer fram till något vettigt. Eller nästan ännu värre; som berättar mer och mer vettigheter tills man inte riktigt vet vem man är eller vad man vill längre? Dessvärre allt för ofta, tycker i varje fall vi.


Det finns lite olika designtrender på webbplatser idag, och i.o.m responsivitetens (mobilanpassning och "mobile first") framfart för några år sedan så tror många formgivare och utvecklare att även desktopanvändare gillar långa sidor med allt på ett och samma bräde. Det stämmer kanske ibland, men inte alltid.

Speciellt nu när många (tyvärr) använder färdiga generiska mallar eller inspireras till stor grad av konkurrenter eller vad som är "ballt", så behöver man faktiskt stanna upp och fundera på hur man själv reagerar på/använder dessa siter. Bara för att din värsta konkurrent har en lång, intetsägande hemsida, är det verkligen rätt? Tror du att konkurrentens kunder tycker att sidan är bra eller förvirrande? Eller kan du göra något som är tydligare - och därmed sno position? Risken är att konkurrenten bara följt trenden (eller använt en icke-ifrågasättande webbdesigner) utan att tänka på användarupplevelsen. 

Man vill ofta säga för mycket
Problemet är ofta att man vill säga för mycket. För 10 år sedan hade man inget val - man var tvungen att kapa startsidan ganska tidigt. Folk förstod inte att man kunde scrolla alls. (Typ). Som hemsideägare var man tvungen att fokusera på det viktigaste, och lägga in resten längre ned i sitestrukturen. Idag så är trenden att säga så mycket som möjligt på startsidan, vilket är skönt - för man slipper klippa! Men det ger dig ett nästan ännu större ansvar att säga rätt saker.

I vissa fall fungerar en lång startsida eller one-page bra! För en artikel, produktsidan eller hemsida som presenterar en enskild produkt eller koncept så kan det bli riktigt snyggt och lättöverskådligt. I många andra fall blir det bara en stor mängd spretiga budskap som alla ropar på besökaren att "klicka här" tills kunden inte riktigt vet vad hemsidan står för. Besökarnas tålmodighet har minskat i samma takt som sidorna blir längre - vilken ironi!

Kortast möjliga väg till målet
Oavsett om man bygger en hemsida med ett "mobile first"-tänk eller börjar på desktop och anpassar designen till mobilt, så är användarmönstren annorlunda beroende på hur/när man besöker sidan, och det måste man tänka på. Som i all vettig marknadsföring och kommunikation - börja alltid men att definera vad du vill uppnå med din hemsida, och vem som ska använda den. Gärna både ur ett mobilt och desktop perspektiv.

Hur ser kortaste vägen från att besökaren landar på din hemsida till dess att ni får en konvertering (kontakt, intresseanmälan, köp) ut= Vad är minsta möjliga innehåll som du behöver ha med, för att kunden ska ta vägen dit du vill att den ska ta vägen?

Självklart är det en lite mer komplicerad fråga än så - man ska såklart även ta hänsyn till hur ni arbetar med innehållet löpande och hur ni vill presentera er verksamhet. Men budskapet som jag vill få fram är förhoppningsvis ganska tydligt: följ inte bara trender för att de är moderna just nu. Risken att - om du tänker efter- så gillar du inte trenden själv på de siter du besöker. Gör en ordentlig analys av vad ni vill uppnå med hemsida - och bygg en sida som du skulle gilla själv.

Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Stadsbud är Stockholms äldsta flyttfirma - så det var ju självklart att Stockholms äldsta Webbyrå skulle få hjälpa till med digitaliseringen. Vi hjälpte Stadsbud att ta fram en digital strategi för all sin kommunikation för att maximera den organiska trafiken till hemsidan, och strukturerade webbplatsen för att dels knäppa konkurrenterna på näsan samtidigt som det finns en tydlig konverteringsstrategi.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Brovex har en kraftfull industriell maskinpark och hjälper företag med legotillverkning av prototyper och för massproduktion. Brovex har på sina två fabriker (Sverige + Serbien) över 300 anställda och 60 CNC-maskiner i två- och treskiftsproduktion. Sphinxly har skapat en modern och tydlig webb med unikt grafiskt formspråk.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

First Reserve blev First tillsammans med Sphinxly. First är ett rekryteringsföretag inom HR, lön och administration och grundades 2003. I samband med satsningar på AI och digitalisering påbörjades ett förnyelseprojekt som resulterade i ny grafisk profil, logga, färgval och webbplats som verkligen lämnar ett avtryck!

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Smärthjälp för de behövande. Bragée bedriver nytänkande program och rehab mot utmattning och smärta - med korta väntetider och egenremiss. Sphinxly har byggt en lättnavigerad och tydlig hemsida med patientdel, där patienter kan ta del av skräddarsydda övningar i text, ljud och videoformat.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Avtech är ett publikt bolag som skapar tekniska drift- och förvaltningslösningar i världsklass för flygindustrin. Sphinxly har byggt en modern webb på flera olika språk med bland annat en IR del och löpande events.

Visa fler kunder

"Nordic Fixed Income anlitade Sphinxly för att skapa en ny, modernare hemsida som bättre matchade vår profil. Det professionella och tillmötesgående bemötandet har gjort att våra önskemål och behov kom fram och uppfylldes till fullo. Med Easyweb är det möjligt för oss att enkelt och smärtfritt hantera vår hemsida på egen hand, ett mycket användarvänligt och smidigt verktyg. Vi är väldigt nöjda med deras arbete och det färdiga resultatet. Sphinxly är verkligen en skön webbyrå.”

Johanna Garpenlöv, Nordic Fixed Income

"Redan när vi tog kontakt med Sphinxly hade vi höga förväntningar, något som Sphinxly verkligen levt upp till. Efter att ha träffat Robert och gänget så inväntade vi ett första utkast och därifrån har det bara varit glada miner. Måste säga att det är väldigt enkelt att arbeta i Easyweb. "

Patric Ljung, Hydropool

"Interoc är ett nystartat företag genom ett förvärv av en befintlig verksamhet i PEAB. I samband med förvärvet beslutade vi att byta loggotyp och grafisk profil. I samband med detta ville vi även förändra hemsidan. Vi började att söka efter en ny leverantör och jag googlade runt på olika hemsidor för att hitta en leverantör som fyllde våra krav. Vår krav var en modern hemsida där vi ville lägga stor vikt vid enkelhet och att kunna visa vår verksamhet i bilder. Vi ville även ha ett enkelt system för själva kunna hantera webbsidan. Jag plockade ut 4 stycken leverantörer som fick presentera sitt upplägg och vi föll direkt för Sphinxly. De fattade direkt våra tankar kring hemsidan och skapade tillsammans med vår reklambyrå en känsla och profil som jag hade tänkt mig."

Magnus Dahlberg, Interoc

"Vi sökte efter en innovativ och tillmötesgående byrå, det hittade vi verkligen i Sphinxly. Den service vi fått genom hela projektet har varit fantastisk. En stor del i vårt val av byrå var att hemsideverktyget skulle vara enkel arbetat och det fick vi verkligen med Easyweb. Slutresultat blev mycket bättre än vi kunnat tro."

Max Lundkvist, Projektledare. Pergola.se

"Vi på Stadsbud i Storstockholm kontaktade Sphinxly om hjälp med att bygga en ny modern hemsida åt oss. Efter ett par möten där förslag och idéer togs fram började bygget av hemsidan. Under hela processen har Sphinxly hållit oss informerade genom telefonkontakt och projektsida för vår nya hemsida. Nu är hemsidan klar och resultatet blev mycket bättre än vad vi kunde föreställt oss. Det som utmärker Sphinxly som en bra webbyrå är det professionella bemötandet och det moderna skapandet av en bra hemsida, sen är det också den snabba kundsupporten vi får som är otroligt viktig när justeringar på hemsidan behöver göras snabbt. Vill man som företag ha en modern fin hemsida med den support som ingår ska man absolut anlita Sphinxly Webbyrå."

Morgan Blom, Ordförande, Stadsbud i Storstockholm
Hej! Vill du boka möte, få offert eller ställa en fråga? Hej! Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i dina uppgifter så ringer vi upp dig. Självklart helt förutsättningslöst.
Eller ring: 08- 665 00 30