Vill du lyckas på webben?

Snabbkontakt 🔥 - Fyll i namn och nummer så ringer vi upp direkt.

Nej, jag är mer intresserad av Karriärmöjligheter (söka jobb) eller Praktikplats (LIA).

Jag är redan kund och behöver Support eller Direktuppgifter/Nummer till Team-Sphinxly.

Sphinxly AB, Banérgatan 44, 115 26 Stockholm - Sweden.

hej@sphinxly.se +08-665 00 30

robert8

Robert Edvardsson

2024-06-24

Sphinxly presenterar: 📈 Ny webbplats lanserad för fondbolaget Brock Milton, F.D COELI GLOBAL. Brock Milton specialiserar sig på globala investeringar med aktieanalysen i Centrum. bmcapital.se

Skärmavbild 2022-02-21 kl. 08.59.33

Klobber

2024-06-24

Med vår nya 🤖 AI-översättningsfunktion kan du hålla flera språkversioner 🇸🇪🇺🇸🇩🇪 av din webbplats uppdaterade nästintill direkt - med ett knapptryck! Rullas nu ut till befintliga kunder som är intresserade.

Pata

Patrik

2024-06-24

🌸 Fondbolag - titta hit! DORA (Digital Operational Resilience Act) gäller för en bred uppsättning finansiella företag i Sverige och övriga EU och ställer NYA krav på bl.a webben! Läs mer om DORA i vår blogg

Skärmavbild 2023-09-18 kl. 09.11.01

Jenny

2024-06-24

Sphinxly presenterar: Ny webbplats lanserad för 🏊‍♂️ Hydropool - Premiumbad inom Spabad och Swimspa. Hydropool har flera egna butiker och återförsäljare och även en direktshop mot konsument. hydropool.se

avatar

NiclasV

2024-01-01

Tips, klicka på cirkeln här ovanför för att testa nightmode! Om du inte väljer aktivt så synkas nightmode med dina systeminställningar ☀️🌒 Varför har inte alla moderna siter nightmode? 🤔

fredro

Fredrik Elnéus

2024-06-24

Sphinxly presenterar: lansering av ny webbplats för DUROC GROUP, investmentbolag som investerar långsiktigt i industri- och handelsbolag. 🚀 www.duroc.com 

Skärmavbild 2021-12-09 kl. 22.03.03

Erika Bonér

2024-06-24

Glad sommar! 🌸 Vi finns tillgängliga hela sommaren för service, support och hjälp - och tar även emot nya förfrågningar inför Q3-Q4 / Q1 2025. För support: suport@sphinxly.se, för förfrågningar: hej@sphinxly.se 

Konvertering på webben - hur gör man?

Vad betyder "konvertering" och "mål" när det kommer till din webbplats? Det innebär att hemsidans design och struktur är optimerad för att driva dina besökare till ett eller flera fördefinierade mål. Att nå till avslut, helt enkelt.

Genom att innan designarbetet påbörjas göra ett analysarbete och definiera din målgrupp och besökarprofil - och definiera exakt vad ni vill att besökaren ska göra, så kan du skapa en hemsida som inte bara är snygg - utan som faktiskt hjälper dig att tjäna pengar.


Att skapa en målfokuserad struktur

Optimal konvertering - kortaste vägen till målet

Kortfattat - en optimal webbplats är så simpel och så enkel som möjligt. Ju färre "hinder" på vägen till målet - desto bättre. Om målet är att få dina besökare att lyfta på luren och ringa er, och för att göra det så behöver besökaren veta information A och B - strukturera upp hemsidan enligt detta - med så få hinder på vägen som möjligt. Kom ihåg att allt som distraherar din besökare både försämrar din konverteringsgrad, samt gör sidan mer krävande att underhålla.

Olika besökare har olika behov

Beroende på din verksamhet så kan du ha en tydlig definierad målgrupp, eller flera olika. Alla har förmodligen olika behov, eller variationer på samma behov. Målet kan vara samma - dvs lägga en beställning, men de kanske behöver ta del av olika information / "ta sig över olika hinder" för att nå dit.

Glöm inte bort att du förmodligen har fler mål än det rent konverteringsdrivande för varje besökare. Utöver att få in en ny potentiell kund så vill du säkert visa upp er från er bästa sida, visa att ni "hänger med", att ni är seriösa och moderna. Det viktigt är att sätta prioritet på alla mål, och inte missa dessa, när man gör optimeringsarbetet.

Ge din besökare svar på sin frågor så snabbt som möjligt

När du har identifierat vilka hinder du har för att dina besökare ska nå sitt mål - se till så att besökaren får svar på sina frågor så snabbt som möjligt. Om Besökare A (en potentiell kund) behöver veta information A (Produktinformation och pris) och Information C (Att ni är en trygg och pålitlig leverantör), skapa ett flöde i webbplatsen som uppmuntrar detta. Lägg inte till funktionalitet utöver det som är absolut nödvändigt - det kräver bara mer underhåll och kan förvirra besökaren. Enkelt är bra!

3 Steg till att analysera din målgrupp och hemsidans syfte

1 - Definiera tydligt din målgrupp. Vem är det? Vilka behov har personen? Vilka frågor brukar den här målgruppen ställa innan hen köper av dig (eller annat mål). Är personen intresserad av era aktiviteter på sociala medier? Är personen intresserad av att nörda ned sig i långa faktablad? Behöver personen någon annan trygghet för att välja er?

2 - För varje identifierad målgrupp, vad är det optimala målet? Vad vill vi att personen i fråga ska göra när hen har kommit in på din webbplats? Har alla målgrupper samma mål, eller kan det vara olika? Befintliga kunder kanske har behovet att snabbt logga in och ta del av datablad och prislistor, och slutkunder kanske ska köpa. Press kanske ska ta del av nyheter och information om ert bolag.

3 - Vilka frågor behöver dina besökare ha svar på innan de når sig till målet? Vilka "hinder" står emellan din besökare, och det definierade målet. Skapa en lista med funktionalitet och innehåll du tror dig behöva, så som blogg, sociala medier, bildgalleri, prislistor, villkor, bilder på personalen, styrelsen, adress, karta - och korsreferera listan med dina målgrupper. Stryk det som inte tjänar ditt mål - eller som kan vara direkt kontraproduktivt.

Att skapa konverteringsdrivande landningssidor

Dina besökare kommer idag inte bara via din startsida

Oddsen är att 90% av dina besökare kommer via Google idag. Och hur hittar de in på din hemsida? De kommer inte alltid in via startsidan. Är dina landningssidor optimerade för att ta hand om dina besökare på rätt sätt? Många hemsidor är uppbyggda på ett sådant sätt att du har en startsida som önskar besökaren välkommen. Här har du all information du kan tänkas behöva om er verksamhet, kontaktinformation, senaste nyheterna, tydlig CTA (Call-to-action, dvs uppmaning att ta kontakt eller interagera med hemsidan), etc.

Problemet är att 90% inte ser detta. De kommer direkt in till den av dina undersidor som bäst passar på kundens behov. Säg att en potentiell kund har sökt på något som relaterar till dina tjänster eller produkter - och landat direkt på en av dina undersidor som presenterar ert utbud. Hur tas den kunden om hand? Kommer besökaren till en återvändsgränd, eller finns det en tydlig strategi för detta?

Lösningen är enkel: se till så att alla dina undersidor tar hand om dina besökare på rätt sätt, och leder till konvertering! Exempelvis kan det vara bra att ha med en kort presentation av er verksamhet oavsett hur du kommer in på hemsidan, tillsammans med era absolut viktigaste USPar. Och ha ALLTID ett sätt att komma vidare ned i siten. Exempelvis relaterade artiklar, relaterade produkter, länk till senaste nyheterna - eller annat som du definierat tidigare. Led inte dina besökare in i en återvändsgränd. 100.000 kr i SEO eller adwordsbudget kommer inte att ge dig fler kunder om kunderna inte tas om hand när de väl besöker din hemsida.

Robert Edvardsson

VD, robert@sphinxly.se

Fredrik Elneus

Byråchef, fredrik@sphinxly.se

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Sphinxly AB använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies