Kontakt
robert8
fredro
Skärmavbild 2021-12-09 kl. 22.03.03
Skärmavbild 2023-09-18 kl. 09.11.01
Pata
Skärmavbild 2023-09-18 kl. 09.10.37
Skärmavbild 2023-09-18 kl. 09.10.20
avatar
Skärmavbild 2021-12-09 kl. 22.15.03
Skärmavbild 2021-12-09 kl. 22.09.31

Vi hjälper företag att lyckas på webben. Snabbt, snyggt, säkert, framtidssäkert och flexibelt. Fyll i formuläret så hör vi av oss! 👋🏻

fredro

Fredrik Elnéus

2024-04-02

Expandera? Tidskrävande med översättningar? Testa nya 1-click AI-translate 🇸🇪🇺🇸🇪🇸 i Easyweb för att översätta en hel site med en enda enkel handrörelse. Rullas ut under våren. Kontakta mig för demo

Pata

Patrik

2023-02-10

WCAG, de nya EU-riktlinjerna för tillgänglighet. (Läsbarhet, anpassning för funktionsnedsättning, kontrast mm). 😅 Är det något som gäller din verksamhet? Se till så att du står rustad inför 2025. Läs mer här

robert8

Robert Edvardsson

2024-03-20

Sphinxly skriver avtal med Bluefish Pharmaceuticals (Publ) för produktion av webbplats (UX, teknikproduktion och drift) inkl IR, karriärsidor, produktdatabas, språkstöd med Easyweb och AI.

Konvertering på webben - hur gör man?

Vad betyder "konvertering" och "mål" när det kommer till din webbplats? Det innebär att hemsidans design och struktur är optimerad för att driva dina besökare till ett eller flera fördefinierade mål. Att nå till avslut, helt enkelt.

Genom att innan designarbetet påbörjas göra ett analysarbete och definiera din målgrupp och besökarprofil - och definiera exakt vad ni vill att besökaren ska göra, så kan du skapa en hemsida som inte bara är snygg - utan som faktiskt hjälper dig att tjäna pengar.


Att skapa en målfokuserad struktur

Optimal konvertering - kortaste vägen till målet

Kortfattat - en optimal webbplats är så simpel och så enkel som möjligt. Ju färre "hinder" på vägen till målet - desto bättre. Om målet är att få dina besökare att lyfta på luren och ringa er, och för att göra det så behöver besökaren veta information A och B - strukturera upp hemsidan enligt detta - med så få hinder på vägen som möjligt. Kom ihåg att allt som distraherar din besökare både försämrar din konverteringsgrad, samt gör sidan mer krävande att underhålla.

Olika besökare har olika behov

Beroende på din verksamhet så kan du ha en tydlig definierad målgrupp, eller flera olika. Alla har förmodligen olika behov, eller variationer på samma behov. Målet kan vara samma - dvs lägga en beställning, men de kanske behöver ta del av olika information / "ta sig över olika hinder" för att nå dit.

Glöm inte bort att du förmodligen har fler mål än det rent konverteringsdrivande för varje besökare. Utöver att få in en ny potentiell kund så vill du säkert visa upp er från er bästa sida, visa att ni "hänger med", att ni är seriösa och moderna. Det viktigt är att sätta prioritet på alla mål, och inte missa dessa, när man gör optimeringsarbetet.

Ge din besökare svar på sin frågor så snabbt som möjligt

När du har identifierat vilka hinder du har för att dina besökare ska nå sitt mål - se till så att besökaren får svar på sina frågor så snabbt som möjligt. Om Besökare A (en potentiell kund) behöver veta information A (Produktinformation och pris) och Information C (Att ni är en trygg och pålitlig leverantör), skapa ett flöde i webbplatsen som uppmuntrar detta. Lägg inte till funktionalitet utöver det som är absolut nödvändigt - det kräver bara mer underhåll och kan förvirra besökaren. Enkelt är bra!

3 Steg till att analysera din målgrupp och hemsidans syfte

1 - Definiera tydligt din målgrupp. Vem är det? Vilka behov har personen? Vilka frågor brukar den här målgruppen ställa innan hen köper av dig (eller annat mål). Är personen intresserad av era aktiviteter på sociala medier? Är personen intresserad av att nörda ned sig i långa faktablad? Behöver personen någon annan trygghet för att välja er?

2 - För varje identifierad målgrupp, vad är det optimala målet? Vad vill vi att personen i fråga ska göra när hen har kommit in på din webbplats? Har alla målgrupper samma mål, eller kan det vara olika? Befintliga kunder kanske har behovet att snabbt logga in och ta del av datablad och prislistor, och slutkunder kanske ska köpa. Press kanske ska ta del av nyheter och information om ert bolag.

3 - Vilka frågor behöver dina besökare ha svar på innan de når sig till målet? Vilka "hinder" står emellan din besökare, och det definierade målet. Skapa en lista med funktionalitet och innehåll du tror dig behöva, så som blogg, sociala medier, bildgalleri, prislistor, villkor, bilder på personalen, styrelsen, adress, karta - och korsreferera listan med dina målgrupper. Stryk det som inte tjänar ditt mål - eller som kan vara direkt kontraproduktivt.

Att skapa konverteringsdrivande landningssidor

Dina besökare kommer idag inte bara via din startsida

Oddsen är att 90% av dina besökare kommer via Google idag. Och hur hittar de in på din hemsida? De kommer inte alltid in via startsidan. Är dina landningssidor optimerade för att ta hand om dina besökare på rätt sätt? Många hemsidor är uppbyggda på ett sådant sätt att du har en startsida som önskar besökaren välkommen. Här har du all information du kan tänkas behöva om er verksamhet, kontaktinformation, senaste nyheterna, tydlig CTA (Call-to-action, dvs uppmaning att ta kontakt eller interagera med hemsidan), etc.

Problemet är att 90% inte ser detta. De kommer direkt in till den av dina undersidor som bäst passar på kundens behov. Säg att en potentiell kund har sökt på något som relaterar till dina tjänster eller produkter - och landat direkt på en av dina undersidor som presenterar ert utbud. Hur tas den kunden om hand? Kommer besökaren till en återvändsgränd, eller finns det en tydlig strategi för detta?

Lösningen är enkel: se till så att alla dina undersidor tar hand om dina besökare på rätt sätt, och leder till konvertering! Exempelvis kan det vara bra att ha med en kort presentation av er verksamhet oavsett hur du kommer in på hemsidan, tillsammans med era absolut viktigaste USPar. Och ha ALLTID ett sätt att komma vidare ned i siten. Exempelvis relaterade artiklar, relaterade produkter, länk till senaste nyheterna - eller annat som du definierat tidigare. Led inte dina besökare in i en återvändsgränd. 100.000 kr i SEO eller adwordsbudget kommer inte att ge dig fler kunder om kunderna inte tas om hand när de väl besöker din hemsida.

Robert Edvardsson

VD, robert@sphinxly.se

Fredrik Elneus

Byråchef, fredrik@sphinxly.se

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Sphinxly AB använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies