Kontakt
robert8
fredro
Skärmavbild 2021-12-09 kl. 22.03.03
Skärmavbild 2023-09-18 kl. 09.11.01
Pata
Skärmavbild 2023-09-18 kl. 09.10.37
Skärmavbild 2023-09-18 kl. 09.10.20
avatar
Skärmavbild 2021-12-09 kl. 22.15.03
Skärmavbild 2021-12-09 kl. 22.09.31

Vi hjälper företag att lyckas på webben. Snabbt, snyggt, säkert, framtidssäkert och flexibelt. Fyll i formuläret så hör vi av oss! 👋🏻

robert8

Robert Edvardsson

2024-03-20

Sphinxly skriver avtal med Bluefish Pharmaceuticals (Publ) för produktion av webbplats (UX, teknikproduktion och drift) inkl IR, karriärsidor, produktdatabas, språkstöd med Easyweb och AI.

fredro

Fredrik Elnéus

2024-04-02

Expandera? Tidskrävande med översättningar? Testa nya 1-click AI-translate 🇸🇪🇺🇸🇪🇸 i Easyweb för att översätta en hel site med en enda enkel handrörelse. Rullas ut under våren. Kontakta mig för demo

Pata

Patrik

2023-02-10

WCAG, de nya EU-riktlinjerna för tillgänglighet. (Läsbarhet, anpassning för funktionsnedsättning, kontrast mm). 😅 Är det något som gäller din verksamhet? Se till så att du står rustad inför 2025. Läs mer här

När ska man tänka mobile first?

Idag är det många företag som har sin huvudsakliga målgrupp i mobilen. Men gäller det verkligen alla? När ska man designa primärt för mobiltelefoner, eller primärt för desktop? Är det omodernt att designa för desktop – ska man skippa det helt?

Det är ganska lätt att ta fram statistik över hur din hemsida används. Många kör med Google analytics eller liknande verktyg (Man kan även se detta direkt i Easyweb), och kan snabbt få fram en bild över hur hemsidan används idag. Sanningen är att allt större del av besökarna i de flesta branscher surfar mobilt – men självklart så skiljer dig detta stort från bransch till bransch.

Är er verksamhet B2B så sitter förmodligen er huvudsakliga målgrupp framför en större skärm under arbetstid, och besöker din hemsida på det sättet, 9-5.

Jobbar ni inom snabbrörliga konsumentprodukter eller tjänster, så används er hemsida med stor sannolikhet primärt under ledig tid – dvs ofta via mobila enheter.

Generellt gäller även att ju yngre målgrupp man har, desto större andel av besökarna kommer att besöka dig via mobilen.

Det viktiga är såklart att lära känna sin egna unika målgrupp - innan man börjar generalisera allt för mycket.

Så åter till statistiken då. Hur det ut?

Vi samlar data och statistik för samtliga av våra kunder, och går löpande genom det vi upptäcker för att se hur hemsidans innehåll och struktur kan optimeras för att öka konvertering och användarvänlighet.

Här är några skarpa exempel från våra kunder som vi iakttagit:

  • Stort IT-bolag, c.a 100 besökare per dag, betydligt mindre under helg – c.a 80% desktop och 15% mobilt.
  • Stor restaurangkedja, c.a 1.500 besökare per dag, mer mot helgerna, c.a 40% desktop och 55% mobilt.
  • Nischade produkter mot "hästtjejer", c.a 100 besökare per dag, mer mot helgerna, c.a 20% desktop och 75% mobilt.

(De försvunna procenten är "övrigt", ex iPads, bottar/övrigt etc - om du undrade 🤗

Magiska formeln - ju yngre målgrupp, ju mer snabbrörliga produkter - desto mer mobilt!

Skapa sen en hemsida som är bäst för din primära målgrupp, men även stabil och grym för din sekundära. Mobilt ska fungera grymt - liksom desktop. (Läs om responsiv webbdesign här). Men när man börjar skissa på ett designupplägg, när man börjar tänka på flödena som ska leda till ditt mål - din konvertering - din "sale"; tänk då - mobile first! .. eller desktop first! Det som blir bäst för dig! 

Robert Edvardsson

VD, robert@sphinxly.se

Fredrik Elneus

Byråchef, fredrik@sphinxly.se

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Sphinxly AB använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies