Vad är responsiv webbdesign?

Responsiv (responsive) webbdesign (web design) innebär att en hemsida anpassas efter dem som besöker hemsidan. Den responderar.. alltså.

Idag är det standard med responsive web design (responsiv webbdesign), men det har inte alltid varit så. (kan vara bra att veta för eventuella kids som läser detta efter min bortång). Bara för några år sedan så byggde man ofta hemsidor som hade en fast bredd - vilket många i min generation och högre känner igen. När jag började med hemsidor på 90-talet så var det 640 pixlar man fick förhålla sig till (minus browser-ram och ev "designram" + marginal) innan själva texten eller designen kund börja. En typ-webbdesign från den tiden var alltså kanske 500-pixlar breda. Fast. Fastspikat!

Allt eftersom att datorerna blev snabbare så blev även skärmarna billigare och större, och upplösningarna högre och högre. Från 640 pixlar till 800, 1024, 1280, 1400, 2048.. osv. Idag sitter många på upplösningar runt 2500-3000, och när jag väl har sparat den här artikeln, säkert väl uppe på 4000 pixlar! i Bredd!

(Det är därför som så många "gamla" hemsidor ser så bedrövliga ut. De är fångade, i sina pixlar. I sin egen bredd, och betraktas som små, statiska och icke-relevanta, i dagens samhälle. Det är fruktansvärt. 


Och - nog om historia, vad är då responsiv webbdesign?

Jo - responsiv webbdesign betyder helt enkelt att storleken på hemsidan anpassas tillsammans med storleken på skärmen. Ju bredare skärm - ju bredare hemsida! På samma sätt, när skärmen krymper - eller kanske till och med "byter enhet", dvs hoppar över till ett mobilt-läge, eller en upplösning för iPads (och dess konkurrenter, som ju inte längre finns...). Det ger hemsidan en helt annan stil. För de som tidigare haft hemsidor byggda enligt den äldre modellen - så är det kanske lite främmande och ett väldigt stort hopp. Och rent design - och kommukativt, så är det viktigt att förstå fördelarna - och nackdelarna med en sådan här design. (Det är en hel artikel bara det... läs exempelvis vårt inlägg om långa-långa-långa hemsidor.).


Är det några fall där resposiv webbdesign är fel?

För de flesta av våra kunder - nej. Man ska göra sin hemsida responsiv. Det finns inget alternativ. (Det är dock viktigt att känna sin målgrupp - för att veta om hemsidan kanske t.om ska vara "mobile-first", dvs först mobil - sedan desktop). För vissa typer av siter, shoppar eller system så KAN det eventuellt finnas en anledning att skapa en egen speciell mobil sida (typ som Aftonbladet hade till ganska nyligen, mobil.aftonbladet.se) - men jag har svårt att se fördelarna, och inom kort så är såklart även dessa fördelar borta iom att tekniken utvecklas.


Slutsats? 

  • När man bygger en hemsida idag - så måste man bygga den "10 gånger". Varje skärmupplösning, varje device, varje version av varje webbläsare. Om ni tyckte att det var enklare förut, så beror det på att det är rätt mycket mer idag som man måste ta hänsyn till som webbdesigner!
  • Köp bara en hemsida - om den är responsiv! 😘

Robert Edvardsson är expert på digitala trender och användarvänlighet på Sphinxly Webbyrå i Stockholm

Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Avtech är ett publikt bolag som skapar tekniska drift- och förvaltningslösningar i världsklass för flygindustrin. Sphinxly har byggt en modern webb på flera olika språk med bland annat en IR del och löpande events.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Ekeby Loge är en lokal med en unik logkaraktär inbäddad i en lantlig miljö bland hästar och vikingagravar på Ekeby Säteri. Ekeby Loge bad Sphinxly att skapa en vacker och unik sida.  Här blir det alltid en trivsam stämning oavsett om det är bröllopsfest, företagsfest eller privata arrangemang.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Princip har en unik modell som ger en praktisk vägledning i hur man sammanför utveckling och förvaltning under gemensam styrning och ledning. Vi har tagit fram logotyp. färger, typsnitt, foto och film samt självklart den nya trevliga hemsidan med animationer och fokus på leadskonvertering.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Omnia Consulting är ett modernt ungt rekryteringsbolag med fokus på headhunting och konsultförmedling inom IT. Sphinxly har tagit fram en unik digital upplevelse som syncar bra mot Omnias kommunikation i övriga sociala marknadskanaler.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Bosque & Colina är ett svenskt investmentbolag som grundats av teamet bakom företagsgruppen Wood & Hill Fastigheter/Investment AB. 

Visa fler kunder

"På rekordtid har vi byggt upp en helt ny webbplats med ett fantastiskt bra stöd av Sphinxlys experter. De tydligaste svaren på att webbens attraktivitet och relevans för våra målgrupper är den statistik som Google Analytics visar redan efter kort tid: Extremt låg sk avvisningsfrekvens vilket betyder att sajten har mycket hög relevans. Dessutom är besökarna i snitt inne på 4,5 sidor, också det ett tecken på att sajten skapar både nyfikenhet och intresse."

Ola Bergfeldt, CMO på IAMIP

"Vi ville göra om vår webbplats för att både passa våra kunder bättre men också för att göra den mer modern. Sphinxly förstod precis våra behov och lyckades dessutom göra en riktigt snygg sajt där detaljer från vår logotyp användes på ett smart sätt i designen. Vi har fått många kommentarer från kunder att vår sajt är både snygg och lätt att använda och vi kan själva styra innehållet enkelt via Easyweb."

Staffan Melin, Require

"Redan när vi tog kontakt med Sphinxly hade vi höga förväntningar, något som Sphinxly verkligen levt upp till. Efter att ha träffat Robert och gänget så inväntade vi ett första utkast och därifrån har det bara varit glada miner. Måste säga att det är väldigt enkelt att arbeta i Easyweb. "

Patric Ljung, Hydropool

”Pizza Hut har jobbat med Sphinxly sedan 2013. Före det har jag även jobbat med Sphinxly på andra företag. Sphinxly är en innovativ webbyrå med hög servicenivå och kunskap. De är enkla att jobba med och jag får alltid snabb hjälp när jag behöver. Dessutom använder jag publiceringssystemet Easyweb för att hantera hemsidan och som är väldigt enkelt och användarvänligt. Kombon av Sphinxly som webbyrå och publiceringssystemet Easyweb gör det till en enkel match att hantera vår välbesökta hemsida"

Annie Jansson, marknadschef Pizza Hut

Interoc är ett nystartat företag genom ett förvärv av en befintlig verksamhet i PEAB. I samband med förvärvet beslutade vi att byta loggotyp och grafisk profil. I samband med detta ville vi även förändra hemsidan. Vi började att söka efter en ny leverantör och jag googlade runt på olika hemsidor för att hitta en leverantör som fyllde våra krav. Vår krav var en modern hemsida där vi ville lägga stor vikt vid enkelhet och att kunna visa vår verksamhet i bilder. Vi ville även ha ett enkelt system för själva kunna hantera webbsidan. Jag plockade ut 4 stycken leverantörer som fick presentera sitt upplägg och vi föll direkt för Sphinxly. De fattade direkt våra tankar kring hemsidan och skapade tillsammans med vår reklambyrå en känsla och profil som jag hade tänkt mig.

Magnus Dahlberg, Interoc
Hej! Vill du boka möte, få offert eller ställa en fråga? Hej! Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i dina uppgifter så ringer vi upp dig. Självklart helt förutsättningslöst.
Eller ring: 08- 665 00 30