Vad är responsiv webbdesign?

Responsiv (responsive) webbdesign (web design) innebär att en hemsida anpassas efter dem som besöker hemsidan. Den responderar.. alltså.

Idag är det standard med responsive web design (responsiv webbdesign), men det har inte alltid varit så. (kan vara bra att veta för eventuella kids som läser detta efter min bortång). Bara för några år sedan så byggde man ofta hemsidor som hade en fast bredd - vilket många i min generation och högre känner igen. När jag började med hemsidor på 90-talet så var det 640 pixlar man fick förhålla sig till (minus browser-ram och ev "designram" + marginal) innan själva texten eller designen kund börja. En typ-webbdesign från den tiden var alltså kanske 500-pixlar breda. Fast. Fastspikat!

Allt eftersom att datorerna blev snabbare så blev även skärmarna billigare och större, och upplösningarna högre och högre. Från 640 pixlar till 800, 1024, 1280, 1400, 2048.. osv. Idag sitter många på upplösningar runt 2500-3000, och när jag väl har sparat den här artikeln, säkert väl uppe på 4000 pixlar! i Bredd!

(Det är därför som så många "gamla" hemsidor ser så bedrövliga ut. De är fångade, i sina pixlar. I sin egen bredd, och betraktas som små, statiska och icke-relevanta, i dagens samhälle. Det är fruktansvärt. 


Och - nog om historia, vad är då responsiv webbdesign?

Jo - responsiv webbdesign betyder helt enkelt att storleken på hemsidan anpassas tillsammans med storleken på skärmen. Ju bredare skärm - ju bredare hemsida! På samma sätt, när skärmen krymper - eller kanske till och med "byter enhet", dvs hoppar över till ett mobilt-läge, eller en upplösning för iPads (och dess konkurrenter, som ju inte längre finns...). Det ger hemsidan en helt annan stil. För de som tidigare haft hemsidor byggda enligt den äldre modellen - så är det kanske lite främmande och ett väldigt stort hopp. Och rent design - och kommukativt, så är det viktigt att förstå fördelarna - och nackdelarna med en sådan här design. (Det är en hel artikel bara det... läs exempelvis vårt inlägg om långa-långa-långa hemsidor.).


Är det några fall där resposiv webbdesign är fel?

För de flesta av våra kunder - nej. Man ska göra sin hemsida responsiv. Det finns inget alternativ. (Det är dock viktigt att känna sin målgrupp - för att veta om hemsidan kanske t.om ska vara "mobile-first", dvs först mobil - sedan desktop). För vissa typer av siter, shoppar eller system så KAN det eventuellt finnas en anledning att skapa en egen speciell mobil sida (typ som Aftonbladet hade till ganska nyligen, mobil.aftonbladet.se) - men jag har svårt att se fördelarna, och inom kort så är såklart även dessa fördelar borta iom att tekniken utvecklas.


Slutsats? 

  • När man bygger en hemsida idag - så måste man bygga den "10 gånger". Varje skärmupplösning, varje device, varje version av varje webbläsare. Om ni tyckte att det var enklare förut, så beror det på att det är rätt mycket mer idag som man måste ta hänsyn till som webbdesigner!
  • Köp bara en hemsida - om den är responsiv! 😘

Robert Edvardsson är expert på digitala trender och användarvänlighet på Sphinxly Webbyrå i Stockholm

Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Proxy P arbetar med globala investeringar inom energi och hållbarhet. Sphinxly har skapat en tydlig och inspirerande webbplats med skräddarsydd kommunikation och form samt anpassade budskap för att passa målgruppen.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

iSec är Sveriges ledande leverantör av fondhanteringssystem och har idag c.a 70% av de svenska fondbolagen som kunder. Sphinxly har skapat en modern, fräsch och uppstickande webbplats som på ett tydligt och ledigt sätt guidar besökaren till rätt typ av tjänst.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Aare är ett av de ledande screentryckerierna i Sverige med expertis inom nytänkande lösningar. Sphinxly har tagit fram en unik och annorlunda webbdesign med fokus på design, growth/konverterings och inspiration, samt står för drift, support och löpande vidareutveckling.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Bosque & Colina är ett svenskt investmentbolag som grundats av teamet bakom företagsgruppen Wood & Hill Fastigheter/Investment AB. 

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Consortum hjälper företagare och privatpersoner att planera (och placera) sin privatekonomi för att skapa en långsiktigt hållbar livskvalités. Hemsidan innehåller artiklar, filmer och en interaktiv presentation som visar företagets tjänster - allt i ett stilfullt ramverk.

Visa fler kunder

"På rekordtid har vi byggt upp en helt ny webbplats med ett fantastiskt bra stöd av Sphinxlys experter. De tydligaste svaren på att webbens attraktivitet och relevans för våra målgrupper är den statistik som Google Analytics visar redan efter kort tid: Extremt låg sk avvisningsfrekvens vilket betyder att sajten har mycket hög relevans. Dessutom är besökarna i snitt inne på 4,5 sidor, också det ett tecken på att sajten skapar både nyfikenhet och intresse."

Ola Bergfeldt, CMO på IAMIP

"Nordic Fixed Income anlitade Sphinxly för att skapa en ny, modernare hemsida som bättre matchade vår profil. Det professionella och tillmötesgående bemötandet har gjort att våra önskemål och behov kom fram och uppfylldes till fullo. Med Easyweb är det möjligt för oss att enkelt och smärtfritt hantera vår hemsida på egen hand, ett mycket användarvänligt och smidigt verktyg. Vi är väldigt nöjda med deras arbete och det färdiga resultatet. Sphinxly är verkligen en skön webbyrå.”

Johanna Garpenlöv, Nordic Fixed Income

"Redan när vi tog kontakt med Sphinxly hade vi höga förväntningar, något som Sphinxly verkligen levt upp till. Efter att ha träffat Robert och gänget så inväntade vi ett första utkast och därifrån har det bara varit glada miner. Måste säga att det är väldigt enkelt att arbeta i Easyweb. "

Patric Ljung, Hydropool

"Sphinxly är en innovativ webbyrå med hög servicenivå och kunskap. De är enkla att jobba med och jag får alltid snabb hjälp när jag behöver. Dessutom använder jag Easyweb för att hantera hemsidan och som är väldigt enkelt och användarvänligt. Kombon av Sphinxly som webbyrå och publiceringssystemet Easyweb gör det till en enkel match att hantera vår välbesökta hemsida"

Annie Jansson, marknadschef Pizza Hut

"Interoc är ett nystartat företag genom ett förvärv av en befintlig verksamhet i PEAB. I samband med förvärvet beslutade vi att byta loggotyp och grafisk profil. I samband med detta ville vi även förändra hemsidan. Vi började att söka efter en ny leverantör och jag googlade runt på olika hemsidor för att hitta en leverantör som fyllde våra krav. Vår krav var en modern hemsida där vi ville lägga stor vikt vid enkelhet och att kunna visa vår verksamhet i bilder. Vi ville även ha ett enkelt system för själva kunna hantera webbsidan. Jag plockade ut 4 stycken leverantörer som fick presentera sitt upplägg och vi föll direkt för Sphinxly. De fattade direkt våra tankar kring hemsidan och skapade tillsammans med vår reklambyrå en känsla och profil som jag hade tänkt mig."

Magnus Dahlberg, Interoc
Hej! Vill du boka möte, få offert eller ställa en fråga? Hej! Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i dina uppgifter så ringer vi upp dig. Självklart helt förutsättningslöst.
Eller ring: 08- 665 00 30