Vem är din besökare? Och vad vill hen?

Varför vill du egentligen ha en hemsida? Är det "för att man ska ha en", eller kan hemsidan tjäna ett större syfte?

Vem är din besökare, och vad vill du att de ska göra?
Att bygga en riktigt bra hemsida är en process som inte bara handlar om design. Innan man över huvud taget börjar titta på design, funktion och innehåll, så måste man ta ett steg tillbaka och fundera över – och identifiera – vem eller vilka olika målgrupper som ni vill ska besöka hemsidan – och vad ni vill att de ska göra där. Man kan med fördel vikta/rangordna målgrupperna mot varandra för att få fram ett ramverk för att kunna prioritera och vinkla sin kommunikation och sitt budskap på rätt sätt.

Exempel: låt oss säga att ni har identifierat följande möjliga målgrupper för er nya hemsida:

  • Potentiella nya kunder
  • Befintliga kunder
  • Personer som söker jobb hos er
  • Ni själva (personal/internt)
  • Externt/press/marknad mm

Vad skulle du säga är det absoluta huvudfokuset? Kan ni rangordna målgrupperna procentuellt? Exempelvis: a) potentiella nya kunder; 50%, c) personer som söker jobb, 25%, övriga målgrupper (b,d,e) 25%. Lyckas man göra detta och stå fast vid analysen så blir det betydligt enklare att skapa en enhetlig och målgruppsanpassad kommunikation, och behålla fokus i designen. Denna grundläggande analys är också något man hela tiden kan återkomma till, för att kontrollera det egentliga behovet av en viss funktion eller ett visst innehåll på hemsidan.

Steg 2 i processen är att definiera enskilda mål för de identifierade målgrupperna. Detta gör man för att kunna förtydliga och fokusera er kommunikation så att man som besökare får exakt rätt budskap presenterat för sig – med rätt genomtänkt CTA ("Call to action", möjlighet till att gå vidare eller ta kontakt med dig) så snabbt som möjligt när man besöker hemsidan. Exempelvis:

  • Potentiella nya kunder, 50%:
    Mål: boka gratis demo/fylla i intresseanmälan
  • Personer som söker jobb, 25%:
    Mål: snabbt se våra lediga tjänster och skicka in sitt CV
  • Övriga målgrupper/ internt:
    Förmedla rätt image, upplevas som seriösa och moderna

När man har definierat de önskade målgrupperna , samt identifierat vad vi vill att besökarna ska göra på vår hemsida – då kan vi börja ta fram konkreta förslag och idéer kring vilken väg som är smartast att gå för att med så enkla och korta vägar som möjligt, ta vår besökare i handen – och leda dem till en affär. Det är ju trots allt både det som du och kunden vill. Självklart så kan det skilja sig väldigt mycket mellan olika verksamheter i hur man jobbar och vad man vill uppnå med hemsidan, men processen är den samma. Slutresultatet kan dock bli väldigt annorlunda och intressant.

Vill du ha hjälp att analysera och identifiera era målgrupper och ta fram en konkret strategi för er hemsida? Kontakta gärna oss på Sphinxly. 

Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Skills & Talent är en nystartad huvujägare som utan tvekan hittar de bästa talangerna. Sphinxly har byggt en annorlunda ny hemsida med mycket animerade och interaktiva element för att skapa känsla och väcka intresse "i bruset". Ta en titt, det blev rätt grymt!

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Avtech är ett publikt bolag som skapar tekniska drift- och förvaltningslösningar i världsklass för flygindustrin. Sphinxly har byggt en modern webb på flera olika språk med bland annat en IR del och löpande events.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Stadsbud är Stockholms äldsta flyttfirma - så det var ju självklart att Stockholms äldsta Webbyrå skulle få hjälpa till med digitaliseringen. Vi hjälpte Stadsbud att ta fram en digital strategi för all sin kommunikation för att maximera den organiska trafiken till hemsidan, och strukturerade webbplatsen för att dels knäppa konkurrenterna på näsan samtidigt som det finns en tydlig konverteringsstrategi.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Cliens Kapitalförvaltning i Stockholm är ett fondbolag vars målsättning är att erbjuda investerare långsiktigt god avkastning. Sphinxly webbyrå har tagit fram en modern, responsiv och trevlig hemsida med presentation av förvaltarna och fonderna tillsammans med grafer och historisk data.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Retail24 är med sina c.a 1300 fältagenter ett av Nordens ledande företag inom sälj, demo och merchandising inom detaljhandeln. Vi har skapat en modern och internationell hemsida på 6 olika språk, som ska inspirera och visa på verksamhetens storhet och engagemang.

Visa fler kunder

"Nordic Fixed Income anlitade Sphinxly för att skapa en ny, modernare hemsida som bättre matchade vår profil. Det professionella och tillmötesgående bemötandet har gjort att våra önskemål och behov kom fram och uppfylldes till fullo. Med Easyweb är det möjligt för oss att enkelt och smärtfritt hantera vår hemsida på egen hand, ett mycket användarvänligt och smidigt verktyg. Vi är väldigt nöjda med deras arbete och det färdiga resultatet. Sphinxly är verkligen en skön webbyrå.”

Johanna Garpenlöv, Nordic Fixed Income

"Sphinxly är en innovativ webbyrå med hög servicenivå och kunskap. De är enkla att jobba med och jag får alltid snabb hjälp när jag behöver. Dessutom använder jag Easyweb för att hantera hemsidan och som är väldigt enkelt och användarvänligt. Kombon av Sphinxly som webbyrå och publiceringssystemet Easyweb gör det till en enkel match att hantera vår välbesökta hemsida"

Annie Jansson, marknadschef Pizza Hut

"Vi sökte efter en innovativ och tillmötesgående byrå, det hittade vi verkligen i Sphinxly. Den service vi fått genom hela projektet har varit fantastisk. En stor del i vårt val av byrå var att hemsideverktyget skulle vara enkel arbetat och det fick vi verkligen med Easyweb. Slutresultat blev mycket bättre än vi kunnat tro."

Max Lundkvist, Projektledare. Pergola.se

"På rekordtid har vi byggt upp en helt ny webbplats med ett fantastiskt bra stöd av Sphinxlys experter. De tydligaste svaren på att webbens attraktivitet och relevans för våra målgrupper är den statistik som Google Analytics visar redan efter kort tid: Extremt låg sk avvisningsfrekvens vilket betyder att sajten har mycket hög relevans. Dessutom är besökarna i snitt inne på 4,5 sidor, också det ett tecken på att sajten skapar både nyfikenhet och intresse."

Ola Bergfeldt, CMO på IAMIP

"Vi på Stadsbud i Storstockholm kontaktade Sphinxly om hjälp med att bygga en ny modern hemsida åt oss. Efter ett par möten där förslag och idéer togs fram började bygget av hemsidan. Under hela processen har Sphinxly hållit oss informerade genom telefonkontakt och projektsida för vår nya hemsida. Nu är hemsidan klar och resultatet blev mycket bättre än vad vi kunde föreställt oss. Det som utmärker Sphinxly som en bra webbyrå är det professionella bemötandet och det moderna skapandet av en bra hemsida, sen är det också den snabba kundsupporten vi får som är otroligt viktig när justeringar på hemsidan behöver göras snabbt. Vill man som företag ha en modern fin hemsida med den support som ingår ska man absolut anlita Sphinxly Webbyrå."

Morgan Blom, Ordförande, Stadsbud i Storstockholm
Hej! Vill du boka möte, få offert eller ställa en fråga? Hej! Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i dina uppgifter så ringer vi upp dig. Självklart helt förutsättningslöst.
Eller ring: 08- 665 00 30