Vem är din besökare? Och vad vill hen?

Varför vill du egentligen ha en hemsida? Är det "för att man ska ha en", eller kan hemsidan tjäna ett större syfte?

Vem är din besökare, och vad vill du att de ska göra?
Att bygga en riktigt bra hemsida är en process som inte bara handlar om design. Innan man över huvud taget börjar titta på design, funktion och innehåll, så måste man ta ett steg tillbaka och fundera över – och identifiera – vem eller vilka olika målgrupper som ni vill ska besöka hemsidan – och vad ni vill att de ska göra där. Man kan med fördel vikta/rangordna målgrupperna mot varandra för att få fram ett ramverk för att kunna prioritera och vinkla sin kommunikation och sitt budskap på rätt sätt.

Exempel: låt oss säga att ni har identifierat följande möjliga målgrupper för er nya hemsida:

  • Potentiella nya kunder
  • Befintliga kunder
  • Personer som söker jobb hos er
  • Ni själva (personal/internt)
  • Externt/press/marknad mm

Vad skulle du säga är det absoluta huvudfokuset? Kan ni rangordna målgrupperna procentuellt? Exempelvis: a) potentiella nya kunder; 50%, c) personer som söker jobb, 25%, övriga målgrupper (b,d,e) 25%. Lyckas man göra detta och stå fast vid analysen så blir det betydligt enklare att skapa en enhetlig och målgruppsanpassad kommunikation, och behålla fokus i designen. Denna grundläggande analys är också något man hela tiden kan återkomma till, för att kontrollera det egentliga behovet av en viss funktion eller ett visst innehåll på hemsidan.

Steg 2 i processen är att definiera enskilda mål för de identifierade målgrupperna. Detta gör man för att kunna förtydliga och fokusera er kommunikation så att man som besökare får exakt rätt budskap presenterat för sig – med rätt genomtänkt CTA ("Call to action", möjlighet till att gå vidare eller ta kontakt med dig) så snabbt som möjligt när man besöker hemsidan. Exempelvis:

  • Potentiella nya kunder, 50%:
    Mål: boka gratis demo/fylla i intresseanmälan
  • Personer som söker jobb, 25%:
    Mål: snabbt se våra lediga tjänster och skicka in sitt CV
  • Övriga målgrupper/ internt:
    Förmedla rätt image, upplevas som seriösa och moderna

När man har definierat de önskade målgrupperna , samt identifierat vad vi vill att besökarna ska göra på vår hemsida – då kan vi börja ta fram konkreta förslag och idéer kring vilken väg som är smartast att gå för att med så enkla och korta vägar som möjligt, ta vår besökare i handen – och leda dem till en affär. Det är ju trots allt både det som du och kunden vill. Självklart så kan det skilja sig väldigt mycket mellan olika verksamheter i hur man jobbar och vad man vill uppnå med hemsidan, men processen är den samma. Slutresultatet kan dock bli väldigt annorlunda och intressant.

Vill du ha hjälp att analysera och identifiera era målgrupper och ta fram en konkret strategi för er hemsida? Kontakta gärna oss på Sphinxly. 

Robert Edvardsson är expert på digitala trender och användarvänlighet på Sphinxly Webbyrå i Stockholm

Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Consortum hjälper företagare och privatpersoner att planera (och placera) sin privatekonomi för att skapa en långsiktigt hållbar livskvalités. Hemsidan innehåller artiklar, filmer och en interaktiv presentation som visar företagets tjänster - allt i ett stilfullt ramverk.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Avtech är ett publikt bolag som skapar tekniska drift- och förvaltningslösningar i världsklass för flygindustrin. Sphinxly har byggt en modern webb på flera olika språk med bland annat en IR del och löpande events.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Zengun en komplett leverantör i byggbranschen med mål att bli Sveriges bästa arbetsgivare. Vi har byggt en skön hemsida med fokus på det mänskliga i bolaget.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Real Finans är privatekonomiska helhetsrådgivare inom kapitalförvaltning, pensionsplanering, försäkring, skatt, familjejuridik och mycket mer. Sphinxly har byggt en annorlunda och skön ny hemsida som ska bygga upp förtroende, presentera tjänsterna och leda till kundkontakt.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Lannebo fonder är ett av Sveriges ledande fondbolag med ett brett utbud av svenska och internationella aktivt förvaltade fonder. Vi har under många åt hjälpt Lannebo med deras webbplats som inkluderar fonddata och NAV/grafer i realtid, kundinlogg med BankID och personliga innehav samt pressarkiv med kopplingar mot Cision.

Visa fler kunder

"Redan när vi tog kontakt med Sphinxly hade vi höga förväntningar, något som Sphinxly verkligen levt upp till. Efter att ha träffat Robert och gänget så inväntade vi ett första utkast och därifrån har det bara varit glada miner. Måste säga att det är väldigt enkelt att arbeta i Easyweb. "

Patric Ljung, Hydropool

”Pizza Hut har jobbat med Sphinxly sedan 2013. Före det har jag även jobbat med Sphinxly på andra företag. Sphinxly är en innovativ webbyrå med hög servicenivå och kunskap. De är enkla att jobba med och jag får alltid snabb hjälp när jag behöver. Dessutom använder jag publiceringssystemet Easyweb för att hantera hemsidan och som är väldigt enkelt och användarvänligt. Kombon av Sphinxly som webbyrå och publiceringssystemet Easyweb gör det till en enkel match att hantera vår välbesökta hemsida"

Annie Jansson, marknadschef Pizza Hut

"På rekordtid har vi byggt upp en helt ny webbplats med ett fantastiskt bra stöd av Sphinxlys experter. De tydligaste svaren på att webbens attraktivitet och relevans för våra målgrupper är den statistik som Google Analytics visar redan efter kort tid: Extremt låg sk avvisningsfrekvens vilket betyder att sajten har mycket hög relevans. Dessutom är besökarna i snitt inne på 4,5 sidor, också det ett tecken på att sajten skapar både nyfikenhet och intresse."

Ola Bergfeldt, CMO på IAMIP

Interoc är ett nystartat företag genom ett förvärv av en befintlig verksamhet i PEAB. I samband med förvärvet beslutade vi att byta loggotyp och grafisk profil. I samband med detta ville vi även förändra hemsidan. Vi började att söka efter en ny leverantör och jag googlade runt på olika hemsidor för att hitta en leverantör som fyllde våra krav. Vår krav var en modern hemsida där vi ville lägga stor vikt vid enkelhet och att kunna visa vår verksamhet i bilder. Vi ville även ha ett enkelt system för själva kunna hantera webbsidan. Jag plockade ut 4 stycken leverantörer som fick presentera sitt upplägg och vi föll direkt för Sphinxly. De fattade direkt våra tankar kring hemsidan och skapade tillsammans med vår reklambyrå en känsla och profil som jag hade tänkt mig.

Magnus Dahlberg, Interoc

"Vi ville göra om vår webbplats för att både passa våra kunder bättre men också för att göra den mer modern. Sphinxly förstod precis våra behov och lyckades dessutom göra en riktigt snygg sajt där detaljer från vår logotyp användes på ett smart sätt i designen. Vi har fått många kommentarer från kunder att vår sajt är både snygg och lätt att använda och vi kan själva styra innehållet enkelt via Easyweb."

Staffan Melin, Require
Hej! Vill du boka möte, få offert eller ställa en fråga? Hej! Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i dina uppgifter så ringer vi upp dig. Självklart helt förutsättningslöst.
Eller ring: 08- 665 00 30