Hur du skapar en säljande webbdesign

En säljande webbdesign som fungerade för 3-4 år sedan kanske inte fungerar idag. Både trender och teknik präglar dess utveckling och sätter standarden för vilka hemsidor som konverterar bäst just idag.

En bra webbdesign träffar besökaren i hjärtat. 

Trender kommer, trender går. Webbläsare och skärmupplösningar förändras, och ett upplägg som passar perfekt för en typ av kund vid ett tillfälle kan såklart inte passa för alla branscher i alla lägen. Med detta sagt, här kommer några funderingar som du bör fnula på - om du verkligen är seriös i att göra din hemsida till en framgångssaga.


1) Vad är syftet med hemsidan? 

En bra webbdesign betyder inte bara att en hemsida ser bra ut - det är självklart. Det viktigaste med en hemsida, och det svåraste, är att ta fram ett koncept som faktiskt tjänar ditt syfte. Må det vara att få in intresseanmälningar, bygga upp ditt varumärke, öka igenkänningen av dina produkter, sälja något eller bara framhäva er verksamhet ur sin bästa vinkel. 

Det första och viktigaste när man ska göra en webbdesign att faktiskt se över sitt syfte med att över huvud taget ha en hemsida. Hur ser ditt drömscenario ut? Om du fick precis som du ville - vad skulle du vilja uppnå med er marknadsföring på webben?


2) Ta reda på din målgrupp. 

En hemsida som ser bra ut för en pensionär uppfattas inte på samma sätt av en student eller inköpschef. Män och kvinnor tenderar att uppskatta olika saker, och däri spelar även utbildningsnivå, intresse och personlighet - tillsammans med oändligt många fler variabler. För att kunna skapa bästa möjliga webbdesign så måste du känna din/dina målgrupp(/er). Riktar din verksamhet sig till privatpersoner? Företag? Är din målgrupp mottaglig för funktioner som blogg, facebook och twitter - eller ger det fel signaler? Är din målgrupp intresserad av att interagera med din hemsida, eller vill de bara snabbt få information? 

Tips: Skapa en enkel personlighetsprofil över dina målgrupper, och bygg din hemsida som att du talar direkt till den personen. (Exempelvis Bernt, inköpschef, 50).


3) Vilka resurser har du för underhåll? 

Nyhetsfunktion, pressarkiv och blogg i all ära - men ta dig inte vatten över huvudet. När man tar fram en säljande webbdesign så är det väldigt viktigt att innehållet är relevant och uppdaterat. Har du bara någon timme varje vecka för hemsidan, eller mindre - skapa inte en struktur som kräver att du uppdaterar hemsidan flera gånger om dagen. 

En känsla av att hemsidan är levande och aktuell kan skapas på många olika sätt, exempelvis via subtila animationer, bildspel eller kopplingar till media som faktiskt uppdateras - som facebook, nyhetsbevakning eller annat.


4) Hur vill du uppfattas? 

Design handlar om känsla. Känsla och upplevelse. Vilken känsla vill du förmedla? Att ni är ett litet källarföretag med stark personlighet, eller att ni är betydligt större än vad ni egentligen är? Ska ni uppfattas som otroligt professionella och seriösa, eller kan ni uppfattas som lite kaxiga och nytänkande? Ska sidan vara stilren, eller ska det uppfattas som att ni har "mycket på gång"? 

Den här frågeställningen går hand i hand med frågeställningen om din målgrupp. Hur vill ni uppfattas för Bernt, 50 år? Känslan handlar även om färg, form och strukturval - och det är egentligen först när man har ett svar på den här frågan som man kan börja med ett designarbete.


5) Vad vill du säga först och främst? 

Om du fortfarende läser den här artikeln så ska du ha en klapp på axeln. De flesta som bygger hemsidor har inte tålamodet att verkligen sätta sig in i vad som skapar en bra webbdesign, utan fokuserar för mycket enbart på det kreativa utloppet. Hur som helst - nu ska du få en konkret uppgift. 

Skapa en lista, från 1 till 5, där du i prioriteringsordning listar upp de fem viktigaste sakerna som du vill visa upp direkt när besökaren kommer in på hemsidan. Alltså - vad är viktigast att förmedla med en gång? Är det en känsla eller en kort presentation av er verksamhet? Är det era senaste nyheter, senaste produkter eller det senaste blogginlägget? Eller behöver ni inte visa något alls? 

Det som är så smart med den här övningen är att om du faktiskt har det klart för dig från början att exempelvis 75% av fokus bör ligga på att presentera er affärsidé - ja då använder vi 75% av ytan till just detta - direkt på startsidan. Därefter kan kreativiteten flöda!


6) Gör det inte mer komplicerat än vad det behöver vara. 

Sist och främst - en bra hemsida är i de flesta fall inte komplicerad. Det gör det bara jobbigare för dig att underhålla hemsidan, det gör det krångligare för dina besökare - och det gör produktionen dyrare. Försök att hitta minsta gemensamma nämnare i de svar som du förhoppningsvis fått fram, och bygg en idé och en struktur runt det. 

Designarbete är något verkligen speciellt. Man vill kommunicera en känsla, och ofta säga väldigt mycket - ibland lite för mycket. Lägg fokus på det som har betydelse, och gör en riktigt grym, tydlig, stilren och snygg webbdesign - så kommer besökarna att uppskatta din hemsida mer än om det flyger omkring saker i bakgrunden. Lycka till!


Sammanfattning / checklista:

  • Syfte - Vad är syftet med hemsidan? Vad vill ni uppnå och vad är ert drömscenario?
  • Målgrupp - Vem ska besöka din hemsida, och vad vill vi att besökaren ska göra hos dig?
  • Funktionalitet - Vad krävs rent tekniskt, och vilka förutsättningar har du för underhåll?
  • Känsla - Vad ska besökaren känna vid ett besök? Vad vill du "utstråla"? Vad särskiljer er från konkurrenterna? 
  • Håll det enkelt - Lägg fokus på det som är viktigt och lägg extra kärlek där istället för att göra hemsidan allt för komplicerad.

OBS, det finns fler viktiga saker att tänka på också, men man måste börja någonstans :) Ring gärna oss om du vill veta mer om hur vi arbetar med våra kunder.

Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Real Finans är privatekonomiska helhetsrådgivare inom kapitalförvaltning, pensionsplanering, försäkring, skatt, familjejuridik och mycket mer. Sphinxly har byggt en annorlunda och skön ny hemsida som ska bygga upp förtroende, presentera tjänsterna och leda till kundkontakt.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Smärthjälp för de behövande. Bragée bedriver nytänkande program och rehab mot utmattning och smärta - med korta väntetider och egenremiss. Sphinxly har byggt en lättnavigerad och tydlig hemsida med patientdel, där patienter kan ta del av skräddarsydda övningar i text, ljud och videoformat.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Cliens Kapitalförvaltning i Stockholm är ett fondbolag vars målsättning är att erbjuda investerare långsiktigt god avkastning. Sphinxly webbyrå har tagit fram en modern, responsiv och trevlig hemsida med presentation av förvaltarna och fonderna tillsammans med grafer och historisk data.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Kanton är rådgivare till styrelser och ledningar i publika, privata och offentligt ägda företag. När det var dags att uppdatera den digitala närvaron bjöds Sphinxly in, och det landade i uppgraderad logotyp och grafiskt formspråk tillsammans med en mer modern och intressant webbplats.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Fakultetskurser erbjuder fördjupnings- och utvecklingskurser inom alla former av juridik. Sphinxly har tagit fram hela den tekniska lösningen där man som besökare kan boka utbildningstillfälle. Samt gjort det riktigt snyggt med fräsch och modern webbdesign. Kolla själv!

Visa fler kunder

"Vi på Stadsbud i Storstockholm kontaktade Sphinxly om hjälp med att bygga en ny modern hemsida åt oss. Efter ett par möten där förslag och idéer togs fram började bygget av hemsidan. Under hela processen har Sphinxly hållit oss informerade genom telefonkontakt och projektsida för vår nya hemsida. Nu är hemsidan klar och resultatet blev mycket bättre än vad vi kunde föreställt oss. Det som utmärker Sphinxly som en bra webbyrå är det professionella bemötandet och det moderna skapandet av en bra hemsida, sen är det också den snabba kundsupporten vi får som är otroligt viktig när justeringar på hemsidan behöver göras snabbt. Vill man som företag ha en modern fin hemsida med den support som ingår ska man absolut anlita Sphinxly Webbyrå."

Morgan Blom, Ordförande, Stadsbud i Storstockholm

"Interoc är ett nystartat företag genom ett förvärv av en befintlig verksamhet i PEAB. I samband med förvärvet beslutade vi att byta loggotyp och grafisk profil. I samband med detta ville vi även förändra hemsidan. Vi började att söka efter en ny leverantör och jag googlade runt på olika hemsidor för att hitta en leverantör som fyllde våra krav. Vår krav var en modern hemsida där vi ville lägga stor vikt vid enkelhet och att kunna visa vår verksamhet i bilder. Vi ville även ha ett enkelt system för själva kunna hantera webbsidan. Jag plockade ut 4 stycken leverantörer som fick presentera sitt upplägg och vi föll direkt för Sphinxly. De fattade direkt våra tankar kring hemsidan och skapade tillsammans med vår reklambyrå en känsla och profil som jag hade tänkt mig."

Magnus Dahlberg, Interoc

"Redan när vi tog kontakt med Sphinxly hade vi höga förväntningar, något som Sphinxly verkligen levt upp till. Efter att ha träffat Robert och gänget så inväntade vi ett första utkast och därifrån har det bara varit glada miner. Måste säga att det är väldigt enkelt att arbeta i Easyweb. "

Patric Ljung, Hydropool

"På rekordtid har vi byggt upp en helt ny webbplats med ett fantastiskt bra stöd av Sphinxlys experter. De tydligaste svaren på att webbens attraktivitet och relevans för våra målgrupper är den statistik som Google Analytics visar redan efter kort tid: Extremt låg sk avvisningsfrekvens vilket betyder att sajten har mycket hög relevans. Dessutom är besökarna i snitt inne på 4,5 sidor, också det ett tecken på att sajten skapar både nyfikenhet och intresse."

Ola Bergfeldt, CMO på IAMIP

"Vi ville göra om vår webbplats för att både passa våra kunder bättre men också för att göra den mer modern. Sphinxly förstod precis våra behov och lyckades dessutom göra en riktigt snygg sajt där detaljer från vår logotyp användes på ett smart sätt i designen. Vi har fått många kommentarer från kunder att vår sajt är både snygg och lätt att använda och vi kan själva styra innehållet enkelt via Easyweb."

Staffan Melin, Require
Hej! Vill du boka möte, få offert eller ställa en fråga? Hej! Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i dina uppgifter så ringer vi upp dig. Självklart helt förutsättningslöst.
Eller ring: 08- 665 00 30