Hur du skapar en säljande webbdesign

En säljande webbdesign som fungerade för 3-4 år sedan kanske inte fungerar idag. Både trender och teknik präglar dess utveckling och sätter standarden för vilka hemsidor som konverterar bäst just idag.

En bra webbdesign träffar besökaren i hjärtat. 

Trender kommer, trender går. Webbläsare och skärmupplösningar förändras, och ett upplägg som passar perfekt för en typ av kund vid ett tillfälle kan såklart inte passa för alla branscher i alla lägen. Med detta sagt, här kommer några funderingar som du bör fnula på - om du verkligen är seriös i att göra din hemsida till en framgångssaga.


1) Vad är syftet med hemsidan? 

En bra webbdesign betyder inte bara att en hemsida ser bra ut - det är självklart. Det viktigaste med en hemsida, och det svåraste, är att ta fram ett koncept som faktiskt tjänar ditt syfte. Må det vara att få in intresseanmälningar, bygga upp ditt varumärke, öka igenkänningen av dina produkter, sälja något eller bara framhäva er verksamhet ur sin bästa vinkel. 

Det första och viktigaste när man ska göra en webbdesign att faktiskt se över sitt syfte med att över huvud taget ha en hemsida. Hur ser ditt drömscenario ut? Om du fick precis som du ville - vad skulle du vilja uppnå med er marknadsföring på webben?


2) Ta reda på din målgrupp. 

En hemsida som ser bra ut för en pensionär uppfattas inte på samma sätt av en student eller inköpschef. Män och kvinnor tenderar att uppskatta olika saker, och däri spelar även utbildningsnivå, intresse och personlighet - tillsammans med oändligt många fler variabler. För att kunna skapa bästa möjliga webbdesign så måste du känna din/dina målgrupp(/er). Riktar din verksamhet sig till privatpersoner? Företag? Är din målgrupp mottaglig för funktioner som blogg, facebook och twitter - eller ger det fel signaler? Är din målgrupp intresserad av att interagera med din hemsida, eller vill de bara snabbt få information? 

Tips: Skapa en enkel personlighetsprofil över dina målgrupper, och bygg din hemsida som att du talar direkt till den personen. (Exempelvis Bernt, inköpschef, 50).


3) Vilka resurser har du för underhåll? 

Nyhetsfunktion, pressarkiv och blogg i all ära - men ta dig inte vatten över huvudet. När man tar fram en säljande webbdesign så är det väldigt viktigt att innehållet är relevant och uppdaterat. Har du bara någon timme varje vecka för hemsidan, eller mindre - skapa inte en struktur som kräver att du uppdaterar hemsidan flera gånger om dagen. 

En känsla av att hemsidan är levande och aktuell kan skapas på många olika sätt, exempelvis via subtila animationer, bildspel eller kopplingar till media som faktiskt uppdateras - som facebook, nyhetsbevakning eller annat.


4) Hur vill du uppfattas? 

Design handlar om känsla. Känsla och upplevelse. Vilken känsla vill du förmedla? Att ni är ett litet källarföretag med stark personlighet, eller att ni är betydligt större än vad ni egentligen är? Ska ni uppfattas som otroligt professionella och seriösa, eller kan ni uppfattas som lite kaxiga och nytänkande? Ska sidan vara stilren, eller ska det uppfattas som att ni har "mycket på gång"? 

Den här frågeställningen går hand i hand med frågeställningen om din målgrupp. Hur vill ni uppfattas för Bernt, 50 år? Känslan handlar även om färg, form och strukturval - och det är egentligen först när man har ett svar på den här frågan som man kan börja med ett designarbete.


5) Vad vill du säga först och främst? 

Om du fortfarende läser den här artikeln så ska du ha en klapp på axeln. De flesta som bygger hemsidor har inte tålamodet att verkligen sätta sig in i vad som skapar en bra webbdesign, utan fokuserar för mycket enbart på det kreativa utloppet. Hur som helst - nu ska du få en konkret uppgift. 

Skapa en lista, från 1 till 5, där du i prioriteringsordning listar upp de fem viktigaste sakerna som du vill visa upp direkt när besökaren kommer in på hemsidan. Alltså - vad är viktigast att förmedla med en gång? Är det en känsla eller en kort presentation av er verksamhet? Är det era senaste nyheter, senaste produkter eller det senaste blogginlägget? Eller behöver ni inte visa något alls? 

Det som är så smart med den här övningen är att om du faktiskt har det klart för dig från början att exempelvis 75% av fokus bör ligga på att presentera er affärsidé - ja då använder vi 75% av ytan till just detta - direkt på startsidan. Därefter kan kreativiteten flöda!


6) Gör det inte mer komplicerat än vad det behöver vara. 

Sist och främst - en bra hemsida är i de flesta fall inte komplicerad. Det gör det bara jobbigare för dig att underhålla hemsidan, det gör det krångligare för dina besökare - och det gör produktionen dyrare. Försök att hitta minsta gemensamma nämnare i de svar som du förhoppningsvis fått fram, och bygg en idé och en struktur runt det. 

Designarbete är något verkligen speciellt. Man vill kommunicera en känsla, och ofta säga väldigt mycket - ibland lite för mycket. Lägg fokus på det som har betydelse, och gör en riktigt grym, tydlig, stilren och snygg webbdesign - så kommer besökarna att uppskatta din hemsida mer än om det flyger omkring saker i bakgrunden. Lycka till!


Sammanfattning / checklista:

  • Syfte - Vad är syftet med hemsidan? Vad vill ni uppnå och vad är ert drömscenario?
  • Målgrupp - Vem ska besöka din hemsida, och vad vill vi att besökaren ska göra hos dig?
  • Funktionalitet - Vad krävs rent tekniskt, och vilka förutsättningar har du för underhåll?
  • Känsla - Vad ska besökaren känna vid ett besök? Vad vill du "utstråla"? Vad särskiljer er från konkurrenterna? 
  • Håll det enkelt - Lägg fokus på det som är viktigt och lägg extra kärlek där istället för att göra hemsidan allt för komplicerad.

OBS, det finns fler viktiga saker att tänka på också, men man måste börja någonstans :) Ring gärna oss om du vill veta mer om hur vi arbetar med våra kunder.

Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Avtech är ett publikt bolag som skapar tekniska drift- och förvaltningslösningar i världsklass för flygindustrin. Sphinxly har byggt en modern webb på flera olika språk med bland annat en IR del och löpande events.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Zengun en komplett leverantör i byggbranschen med mål att bli Sveriges bästa arbetsgivare. Vi har byggt en skön hemsida med fokus på det mänskliga i bolaget.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Inspiration, design och värme. Eldvarm är ett Svenskt företag som tillverkar tillbehör till eldstaden. Sphinxly har byggt en värmande inspirerande webbplats med shop, återförsäljarportal, koppling till sociala medier och blog. Hemsidan präglas av en modern internationell design som ska leda till varumärkesbyggande och konvertering.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Bosque & Colina är ett svenskt investmentbolag som grundats av teamet bakom företagsgruppen Wood & Hill Fastigheter/Investment AB. Sphinxly har tagit fram grafisk profil, logotyp, digital strategi som förverkligats i en unik och inspirerande webbplats byggd på Easyweb® med kopplingar mot externa API:er.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

First Reserve blev First tillsammans med Sphinxly. First är ett rekryteringsföretag inom HR, lön och administration och grundades 2003. I samband med satsningar på AI och digitalisering påbörjades ett förnyelseprojekt som resulterade i ny grafisk profil, logga, färgval och webbplats som verkligen lämnar ett avtryck!

Visa fler kunder

"Vi ville göra om vår webbplats för att både passa våra kunder bättre men också för att göra den mer modern. Sphinxly förstod precis våra behov och lyckades dessutom göra en riktigt snygg sajt där detaljer från vår logotyp användes på ett smart sätt i designen. Vi har fått många kommentarer från kunder att vår sajt är både snygg och lätt att använda och vi kan själva styra innehållet enkelt via Easyweb."

Staffan Melin, Require

"Interoc är ett nystartat företag genom ett förvärv av en befintlig verksamhet i PEAB. I samband med förvärvet beslutade vi att byta loggotyp och grafisk profil. I samband med detta ville vi även förändra hemsidan. Vi började att söka efter en ny leverantör och jag googlade runt på olika hemsidor för att hitta en leverantör som fyllde våra krav. Vår krav var en modern hemsida där vi ville lägga stor vikt vid enkelhet och att kunna visa vår verksamhet i bilder. Vi ville även ha ett enkelt system för själva kunna hantera webbsidan. Jag plockade ut 4 stycken leverantörer som fick presentera sitt upplägg och vi föll direkt för Sphinxly. De fattade direkt våra tankar kring hemsidan och skapade tillsammans med vår reklambyrå en känsla och profil som jag hade tänkt mig."

Magnus Dahlberg, Interoc

"Nordic Fixed Income anlitade Sphinxly för att skapa en ny, modernare hemsida som bättre matchade vår profil. Det professionella och tillmötesgående bemötandet har gjort att våra önskemål och behov kom fram och uppfylldes till fullo. Med Easyweb är det möjligt för oss att enkelt och smärtfritt hantera vår hemsida på egen hand, ett mycket användarvänligt och smidigt verktyg. Vi är väldigt nöjda med deras arbete och det färdiga resultatet. Sphinxly är verkligen en skön webbyrå.”

Johanna Garpenlöv, Nordic Fixed Income

"Vi sökte efter en innovativ och tillmötesgående byrå, det hittade vi verkligen i Sphinxly. Den service vi fått genom hela projektet har varit fantastisk. En stor del i vårt val av byrå var att hemsideverktyget skulle vara enkel arbetat och det fick vi verkligen med Easyweb. Slutresultat blev mycket bättre än vi kunnat tro."

Max Lundkvist, Projektledare. Pergola.se

"På rekordtid har vi byggt upp en helt ny webbplats med ett fantastiskt bra stöd av Sphinxlys experter. De tydligaste svaren på att webbens attraktivitet och relevans för våra målgrupper är den statistik som Google Analytics visar redan efter kort tid: Extremt låg sk avvisningsfrekvens vilket betyder att sajten har mycket hög relevans. Dessutom är besökarna i snitt inne på 4,5 sidor, också det ett tecken på att sajten skapar både nyfikenhet och intresse."

Ola Bergfeldt, CMO på IAMIP
Hej! Vill du boka möte, få offert eller ställa en fråga? Hej! Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i dina uppgifter så ringer vi upp dig. Självklart helt förutsättningslöst.
Eller ring: 08- 665 00 30