Besökare hatar text, google älskar text

Googles paradox.

För att bygga en hemsida som är modern, snygg och konverterande, bör man rent kommunikativt fokusera sitt innehåll så att besökaren så snabbt som möjligt förstår vad ni erbjuder - och kan komma till avslut. Ju kortare texter – desto högre chans att de faktiskt blir lästa.

Google däremot baserar hela sin indexering på textinnehåll, och vill helst ha mycket att läsa för att kunna klassa en hemsida som relevant inom ett specifikt ämne. Detta gör det ju lite motsägelsefullt och knepigt; om man vill bygga en hemsida som inte bara kommer högt upp hos sökmotorer, utan faktiskt också är snygga, fåordiga och konverterar – dvs leder till att besökaren gör det som du vill att hen ska göra.

Hur gör man då både Google och besökaren glada?

Jo – man är lite smart. Till att börja med så måste man förstå att vi som surfar runt egentligen inte alls har problem med längre texter vi heller. Bara vi får det presenterat för oss på rätt sätt. En djupgående artikel eller krönika om ett visst ämne som intresserar oss läser vi gärna. Dock så vill vi – innan vi gjort ett aktivt val – få en snabb och visuellt tydlig översikt som snabbt leder oss åt rätt håll - när vi för första gången besöker en ny hemsida.

Man behöver därför faktiskt inte ha många och långa texter på sin startsida för att komma på Googles korta lista. Man behöver däremot ha relevant textinnehåll på sidor som är optimerade både för SEO och för att vara intressanta och tydliga. Exempel på bra upplägg kan vara en blogg, kunskapsartiklar, eller att man helt enkelt delar upp innehållet på sina undersidor med flikar, i sektioner – eller genom att dölja delar av information tills man aktivt väljer att läsa den. (Tänk exempelvis FAQ, där svaren på frågorna fälls ned när man klickar på rubrikerna).

Att ha en hemsida som både är modern, snyggt, stilren och clean – samt hamnar bra i sökningar hos sökmotorer för utvalda sökord är ingen omöjlighet. Men man måste ha en bra strategi på plats för att göra det på rätt sätt.

Ska man driva en contentbaserad del av sin hemsida med fokus på SEO och att skapa delningar, så krävs ett stort engagemang i form av författande, uppföljning och underhåll. Vem ska lägga tid på hemsidan, och i vilken grad?

Är du nyfiken på att ta fram en genomtänkt struktur för ditt innehåll som passar bra ihop med en modern och nytänkande webbdesign? Kontakta gärna oss på Sphinxly, så berättar vi mer om hur vi har löst det för andra kunder.


Fredrik Elneus är projektledare och expert på strategi och konvertering på Sphinxly Webbyrå i Stockholm

Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Princip har en unik modell som ger en praktisk vägledning i hur man sammanför utveckling och förvaltning under gemensam styrning och ledning. Vi har tagit fram logotyp. färger, typsnitt, foto och film samt självklart den nya trevliga hemsidan med animationer och fokus på leadskonvertering.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Recpro hjälper företag att skapa sin egen struktur och organisation för att hitta nya talanger - dvs ett nytänkande sätt att slippa alla envisa rekryteringsföretag. Sphinxly har skapat en grafisk profil inkl logotyp tillsammans med hemsidan - som ska visa på unikiteten och känslan av frihet som Recpro vill förmedla.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Kamilla Belmont gav sig på något så vågat som att starta ett nytt modernt varumärke med extremt påkostade och extravaganta kollektioner, och kontaktade Sphinxly för att ta fram design, koncept och produktion för webbshoppen. Det vi tog fram är något helt unikt och liknar inte något annat.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Hydropool säljer Swimspa och Spabad med hög kvalitét. Vi har byggt en grym hemsida med produktöversikt, beräkningar för kemikalier och kredit, återförsäljarlista och mycket mer.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Bosque & Colina är ett svenskt investmentbolag som grundats av teamet bakom företagsgruppen Wood & Hill Fastigheter/Investment AB. 

Visa fler kunder

”Pizza Hut har jobbat med Sphinxly sedan 2013. Före det har jag även jobbat med Sphinxly på andra företag. Sphinxly är en innovativ webbyrå med hög servicenivå och kunskap. De är enkla att jobba med och jag får alltid snabb hjälp när jag behöver. Dessutom använder jag publiceringssystemet Easyweb för att hantera hemsidan och som är väldigt enkelt och användarvänligt. Kombon av Sphinxly som webbyrå och publiceringssystemet Easyweb gör det till en enkel match att hantera vår välbesökta hemsida"

Annie Jansson, marknadschef Pizza Hut

Interoc är ett nystartat företag genom ett förvärv av en befintlig verksamhet i PEAB. I samband med förvärvet beslutade vi att byta loggotyp och grafisk profil. I samband med detta ville vi även förändra hemsidan. Vi började att söka efter en ny leverantör och jag googlade runt på olika hemsidor för att hitta en leverantör som fyllde våra krav. Vår krav var en modern hemsida där vi ville lägga stor vikt vid enkelhet och att kunna visa vår verksamhet i bilder. Vi ville även ha ett enkelt system för själva kunna hantera webbsidan. Jag plockade ut 4 stycken leverantörer som fick presentera sitt upplägg och vi föll direkt för Sphinxly. De fattade direkt våra tankar kring hemsidan och skapade tillsammans med vår reklambyrå en känsla och profil som jag hade tänkt mig.

Magnus Dahlberg, Interoc

"Redan när vi tog kontakt med Sphinxly hade vi höga förväntningar, något som Sphinxly verkligen levt upp till. Efter att ha träffat Robert och gänget så inväntade vi ett första utkast och därifrån har det bara varit glada miner. Måste säga att det är väldigt enkelt att arbeta i Easyweb. "

Patric Ljung, Hydropool

"Vi ville göra om vår webbplats för att både passa våra kunder bättre men också för att göra den mer modern. Sphinxly förstod precis våra behov och lyckades dessutom göra en riktigt snygg sajt där detaljer från vår logotyp användes på ett smart sätt i designen. Vi har fått många kommentarer från kunder att vår sajt är både snygg och lätt att använda och vi kan själva styra innehållet enkelt via Easyweb."

Staffan Melin, Require

"På rekordtid har vi byggt upp en helt ny webbplats med ett fantastiskt bra stöd av Sphinxlys experter. De tydligaste svaren på att webbens attraktivitet och relevans för våra målgrupper är den statistik som Google Analytics visar redan efter kort tid: Extremt låg sk avvisningsfrekvens vilket betyder att sajten har mycket hög relevans. Dessutom är besökarna i snitt inne på 4,5 sidor, också det ett tecken på att sajten skapar både nyfikenhet och intresse."

Ola Bergfeldt, CMO på IAMIP
Hej! Vill du boka möte, få offert eller ställa en fråga? Hej! Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i dina uppgifter så ringer vi upp dig. Självklart helt förutsättningslöst.
Eller ring: 08- 665 00 30