Besökare hatar text, google älskar text

Googles paradox.

För att bygga en hemsida som är modern, snygg och konverterande, bör man rent kommunikativt fokusera sitt innehåll så att besökaren så snabbt som möjligt förstår vad ni erbjuder - och kan komma till avslut. Ju kortare texter – desto högre chans att de faktiskt blir lästa.

Google däremot baserar hela sin indexering på textinnehåll, och vill helst ha mycket att läsa för att kunna klassa en hemsida som relevant inom ett specifikt ämne. Detta gör det ju lite motsägelsefullt och knepigt; om man vill bygga en hemsida som inte bara kommer högt upp hos sökmotorer, utan faktiskt också är snygga, fåordiga och konverterar – dvs leder till att besökaren gör det som du vill att hen ska göra.

Hur gör man då både Google och besökaren glada?

Jo – man är lite smart. Till att börja med så måste man förstå att vi som surfar runt egentligen inte alls har problem med längre texter vi heller. Bara vi får det presenterat för oss på rätt sätt. En djupgående artikel eller krönika om ett visst ämne som intresserar oss läser vi gärna. Dock så vill vi – innan vi gjort ett aktivt val – få en snabb och visuellt tydlig översikt som snabbt leder oss åt rätt håll - när vi för första gången besöker en ny hemsida.

Man behöver därför faktiskt inte ha många och långa texter på sin startsida för att komma på Googles korta lista. Man behöver däremot ha relevant textinnehåll på sidor som är optimerade både för SEO och för att vara intressanta och tydliga. Exempel på bra upplägg kan vara en blogg, kunskapsartiklar, eller att man helt enkelt delar upp innehållet på sina undersidor med flikar, i sektioner – eller genom att dölja delar av information tills man aktivt väljer att läsa den. (Tänk exempelvis FAQ, där svaren på frågorna fälls ned när man klickar på rubrikerna).

Att ha en hemsida som både är modern, snyggt, stilren och clean – samt hamnar bra i sökningar hos sökmotorer för utvalda sökord är ingen omöjlighet. Men man måste ha en bra strategi på plats för att göra det på rätt sätt.

Ska man driva en contentbaserad del av sin hemsida med fokus på SEO och att skapa delningar, så krävs ett stort engagemang i form av författande, uppföljning och underhåll. Vem ska lägga tid på hemsidan, och i vilken grad?

Är du nyfiken på att ta fram en genomtänkt struktur för ditt innehåll som passar bra ihop med en modern och nytänkande webbdesign? Kontakta gärna oss på Sphinxly, så berättar vi mer om hur vi har löst det för andra kunder.


Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Stadsbud är Stockholms äldsta flyttfirma - så det var ju självklart att Stockholms äldsta Webbyrå skulle få hjälpa till med digitaliseringen. Vi hjälpte Stadsbud att ta fram en digital strategi för all sin kommunikation för att maximera den organiska trafiken till hemsidan, och strukturerade webbplatsen för att dels knäppa konkurrenterna på näsan samtidigt som det finns en tydlig konverteringsstrategi.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Real Finans är privatekonomiska helhetsrådgivare inom kapitalförvaltning, pensionsplanering, försäkring, skatt, familjejuridik och mycket mer. Sphinxly har byggt en annorlunda och skön ny hemsida som ska bygga upp förtroende, presentera tjänsterna och leda till kundkontakt.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Nordic Gold Trade är en ny uppstickare i ädelmetalls-branschen och erbjuder både traditionella köp men även köp av ädelmetaller som prenumeration med förvaring - motsvarande ett traditionellt fondsparande. Sphinxly har byggt en annorlunda och konverteringsoptimerad webb med genomtänkt organisk SEO.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Fakultetskurser erbjuder fördjupnings- och utvecklingskurser inom alla former av juridik. Sphinxly har tagit fram hela den tekniska lösningen där man som besökare kan boka utbildningstillfälle. Samt gjort det riktigt snyggt med fräsch och modern webbdesign. Kolla själv!

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Cliens Kapitalförvaltning i Stockholm är ett fondbolag vars målsättning är att erbjuda investerare långsiktigt god avkastning. Sphinxly webbyrå har tagit fram en modern, responsiv och trevlig hemsida med presentation av förvaltarna och fonderna tillsammans med grafer och historisk data.

Visa fler kunder

"Vi sökte efter en innovativ och tillmötesgående byrå, det hittade vi verkligen i Sphinxly. Den service vi fått genom hela projektet har varit fantastisk. En stor del i vårt val av byrå var att hemsideverktyget skulle vara enkel arbetat och det fick vi verkligen med Easyweb. Slutresultat blev mycket bättre än vi kunnat tro."

Max Lundkvist, Projektledare. Pergola.se

"Vi på Stadsbud i Storstockholm kontaktade Sphinxly om hjälp med att bygga en ny modern hemsida åt oss. Efter ett par möten där förslag och idéer togs fram började bygget av hemsidan. Under hela processen har Sphinxly hållit oss informerade genom telefonkontakt och projektsida för vår nya hemsida. Nu är hemsidan klar och resultatet blev mycket bättre än vad vi kunde föreställt oss. Det som utmärker Sphinxly som en bra webbyrå är det professionella bemötandet och det moderna skapandet av en bra hemsida, sen är det också den snabba kundsupporten vi får som är otroligt viktig när justeringar på hemsidan behöver göras snabbt. Vill man som företag ha en modern fin hemsida med den support som ingår ska man absolut anlita Sphinxly Webbyrå."

Morgan Blom, Ordförande, Stadsbud i Storstockholm

"Vi ville göra om vår webbplats för att både passa våra kunder bättre men också för att göra den mer modern. Sphinxly förstod precis våra behov och lyckades dessutom göra en riktigt snygg sajt där detaljer från vår logotyp användes på ett smart sätt i designen. Vi har fått många kommentarer från kunder att vår sajt är både snygg och lätt att använda och vi kan själva styra innehållet enkelt via Easyweb."

Staffan Melin, Require

"På rekordtid har vi byggt upp en helt ny webbplats med ett fantastiskt bra stöd av Sphinxlys experter. De tydligaste svaren på att webbens attraktivitet och relevans för våra målgrupper är den statistik som Google Analytics visar redan efter kort tid: Extremt låg sk avvisningsfrekvens vilket betyder att sajten har mycket hög relevans. Dessutom är besökarna i snitt inne på 4,5 sidor, också det ett tecken på att sajten skapar både nyfikenhet och intresse."

Ola Bergfeldt, CMO på IAMIP

"Sphinxly är en innovativ webbyrå med hög servicenivå och kunskap. De är enkla att jobba med och jag får alltid snabb hjälp när jag behöver. Dessutom använder jag Easyweb för att hantera hemsidan och som är väldigt enkelt och användarvänligt. Kombon av Sphinxly som webbyrå och publiceringssystemet Easyweb gör det till en enkel match att hantera vår välbesökta hemsida"

Annie Jansson, marknadschef Pizza Hut
Hej! Vill du boka möte, få offert eller ställa en fråga? Hej! Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i dina uppgifter så ringer vi upp dig. Självklart helt förutsättningslöst.
Eller ring: 08- 665 00 30