Besökare hatar text, google älskar text

Googles paradox.

För att bygga en hemsida som är modern, snygg och konverterande, bör man rent kommunikativt fokusera sitt innehåll så att besökaren så snabbt som möjligt förstår vad ni erbjuder - och kan komma till avslut. Ju kortare texter – desto högre chans att de faktiskt blir lästa.

Google däremot baserar hela sin indexering på textinnehåll, och vill helst ha mycket att läsa för att kunna klassa en hemsida som relevant inom ett specifikt ämne. Detta gör det ju lite motsägelsefullt och knepigt; om man vill bygga en hemsida som inte bara kommer högt upp hos sökmotorer, utan faktiskt också är snygga, fåordiga och konverterar – dvs leder till att besökaren gör det som du vill att hen ska göra.

Hur gör man då både Google och besökaren glada?

Jo – man är lite smart. Till att börja med så måste man förstå att vi som surfar runt egentligen inte alls har problem med längre texter vi heller. Bara vi får det presenterat för oss på rätt sätt. En djupgående artikel eller krönika om ett visst ämne som intresserar oss läser vi gärna. Dock så vill vi – innan vi gjort ett aktivt val – få en snabb och visuellt tydlig översikt som snabbt leder oss åt rätt håll - när vi för första gången besöker en ny hemsida.

Man behöver därför faktiskt inte ha många och långa texter på sin startsida för att komma på Googles korta lista. Man behöver däremot ha relevant textinnehåll på sidor som är optimerade både för SEO och för att vara intressanta och tydliga. Exempel på bra upplägg kan vara en blogg, kunskapsartiklar, eller att man helt enkelt delar upp innehållet på sina undersidor med flikar, i sektioner – eller genom att dölja delar av information tills man aktivt väljer att läsa den. (Tänk exempelvis FAQ, där svaren på frågorna fälls ned när man klickar på rubrikerna).

Att ha en hemsida som både är modern, snyggt, stilren och clean – samt hamnar bra i sökningar hos sökmotorer för utvalda sökord är ingen omöjlighet. Men man måste ha en bra strategi på plats för att göra det på rätt sätt.

Ska man driva en contentbaserad del av sin hemsida med fokus på SEO och att skapa delningar, så krävs ett stort engagemang i form av författande, uppföljning och underhåll. Vem ska lägga tid på hemsidan, och i vilken grad?

Är du nyfiken på att ta fram en genomtänkt struktur för ditt innehåll som passar bra ihop med en modern och nytänkande webbdesign? Kontakta gärna oss på Sphinxly, så berättar vi mer om hur vi har löst det för andra kunder.


Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Skills & Talent är en nystartad huvujägare som utan tvekan hittar de bästa talangerna. Sphinxly har byggt en annorlunda ny hemsida med mycket animerade och interaktiva element för att skapa känsla och väcka intresse "i bruset". Ta en titt, det blev rätt grymt!

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Inspiration, design och värme. Eldvarm är ett Svenskt företag som tillverkar tillbehör till eldstaden. Sphinxly har byggt en värmande inspirerande webbplats med shop, återförsäljarportal, koppling till sociala medier och blog. Hemsidan präglas av en modern internationell design som ska leda till varumärkesbyggande och konvertering.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Fakultetskurser erbjuder fördjupnings- och utvecklingskurser inom alla former av juridik. Sphinxly har tagit fram hela den tekniska lösningen där man som besökare kan boka utbildningstillfälle. Samt gjort det riktigt snyggt med fräsch och modern webbdesign. Kolla själv!

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Real Finans är privatekonomiska helhetsrådgivare inom kapitalförvaltning, pensionsplanering, försäkring, skatt, familjejuridik och mycket mer. Sphinxly har byggt en annorlunda och skön ny hemsida som ska bygga upp förtroende, presentera tjänsterna och leda till kundkontakt.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Kamilla Belmont gav sig på något så vågat som att starta ett nytt modernt varumärke med extremt påkostade och extravaganta kollektioner, och kontaktade Sphinxly för att ta fram design, koncept och produktion för webbshoppen. Det vi tog fram är något helt unikt och liknar inte något annat.

Visa fler kunder

"Vi ville göra om vår webbplats för att både passa våra kunder bättre men också för att göra den mer modern. Sphinxly förstod precis våra behov och lyckades dessutom göra en riktigt snygg sajt där detaljer från vår logotyp användes på ett smart sätt i designen. Vi har fått många kommentarer från kunder att vår sajt är både snygg och lätt att använda och vi kan själva styra innehållet enkelt via Easyweb."

Staffan Melin, Require

"Redan när vi tog kontakt med Sphinxly hade vi höga förväntningar, något som Sphinxly verkligen levt upp till. Efter att ha träffat Robert och gänget så inväntade vi ett första utkast och därifrån har det bara varit glada miner. Måste säga att det är väldigt enkelt att arbeta i Easyweb. "

Patric Ljung, Hydropool

"Vi på Stadsbud i Storstockholm kontaktade Sphinxly om hjälp med att bygga en ny modern hemsida åt oss. Efter ett par möten där förslag och idéer togs fram började bygget av hemsidan. Under hela processen har Sphinxly hållit oss informerade genom telefonkontakt och projektsida för vår nya hemsida. Nu är hemsidan klar och resultatet blev mycket bättre än vad vi kunde föreställt oss. Det som utmärker Sphinxly som en bra webbyrå är det professionella bemötandet och det moderna skapandet av en bra hemsida, sen är det också den snabba kundsupporten vi får som är otroligt viktig när justeringar på hemsidan behöver göras snabbt. Vill man som företag ha en modern fin hemsida med den support som ingår ska man absolut anlita Sphinxly Webbyrå."

Morgan Blom, Ordförande, Stadsbud i Storstockholm

"Nordic Fixed Income anlitade Sphinxly för att skapa en ny, modernare hemsida som bättre matchade vår profil. Det professionella och tillmötesgående bemötandet har gjort att våra önskemål och behov kom fram och uppfylldes till fullo. Med Easyweb är det möjligt för oss att enkelt och smärtfritt hantera vår hemsida på egen hand, ett mycket användarvänligt och smidigt verktyg. Vi är väldigt nöjda med deras arbete och det färdiga resultatet. Sphinxly är verkligen en skön webbyrå.”

Johanna Garpenlöv, Nordic Fixed Income

"På rekordtid har vi byggt upp en helt ny webbplats med ett fantastiskt bra stöd av Sphinxlys experter. De tydligaste svaren på att webbens attraktivitet och relevans för våra målgrupper är den statistik som Google Analytics visar redan efter kort tid: Extremt låg sk avvisningsfrekvens vilket betyder att sajten har mycket hög relevans. Dessutom är besökarna i snitt inne på 4,5 sidor, också det ett tecken på att sajten skapar både nyfikenhet och intresse."

Ola Bergfeldt, CMO på IAMIP
Hej! Vill du boka möte, få offert eller ställa en fråga? Hej! Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i dina uppgifter så ringer vi upp dig. Självklart helt förutsättningslöst.
Eller ring: 08- 665 00 30