Besökare hatar text, google älskar text

Googles paradox.

För att bygga en hemsida som är modern, snygg och konverterande, bör man rent kommunikativt fokusera sitt innehåll så att besökaren så snabbt som möjligt förstår vad ni erbjuder - och kan komma till avslut. Ju kortare texter – desto högre chans att de faktiskt blir lästa.

Google däremot baserar hela sin indexering på textinnehåll, och vill helst ha mycket att läsa för att kunna klassa en hemsida som relevant inom ett specifikt ämne. Detta gör det ju lite motsägelsefullt och knepigt; om man vill bygga en hemsida som inte bara kommer högt upp hos sökmotorer, utan faktiskt också är snygga, fåordiga och konverterar – dvs leder till att besökaren gör det som du vill att hen ska göra.

Hur gör man då både Google och besökaren glada?

Jo – man är lite smart. Till att börja med så måste man förstå att vi som surfar runt egentligen inte alls har problem med längre texter vi heller. Bara vi får det presenterat för oss på rätt sätt. En djupgående artikel eller krönika om ett visst ämne som intresserar oss läser vi gärna. Dock så vill vi – innan vi gjort ett aktivt val – få en snabb och visuellt tydlig översikt som snabbt leder oss åt rätt håll - när vi för första gången besöker en ny hemsida.

Man behöver därför faktiskt inte ha många och långa texter på sin startsida för att komma på Googles korta lista. Man behöver däremot ha relevant textinnehåll på sidor som är optimerade både för SEO och för att vara intressanta och tydliga. Exempel på bra upplägg kan vara en blogg, kunskapsartiklar, eller att man helt enkelt delar upp innehållet på sina undersidor med flikar, i sektioner – eller genom att dölja delar av information tills man aktivt väljer att läsa den. (Tänk exempelvis FAQ, där svaren på frågorna fälls ned när man klickar på rubrikerna).

Att ha en hemsida som både är modern, snyggt, stilren och clean – samt hamnar bra i sökningar hos sökmotorer för utvalda sökord är ingen omöjlighet. Men man måste ha en bra strategi på plats för att göra det på rätt sätt.

Ska man driva en contentbaserad del av sin hemsida med fokus på SEO och att skapa delningar, så krävs ett stort engagemang i form av författande, uppföljning och underhåll. Vem ska lägga tid på hemsidan, och i vilken grad?

Är du nyfiken på att ta fram en genomtänkt struktur för ditt innehåll som passar bra ihop med en modern och nytänkande webbdesign? Kontakta gärna oss på Sphinxly, så berättar vi mer om hur vi har löst det för andra kunder.


Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Kanton är rådgivare till styrelser och ledningar i publika, privata och offentligt ägda företag. När det var dags att uppdatera den digitala närvaron bjöds Sphinxly in, och det landade i uppgraderad logotyp och grafiskt formspråk tillsammans med en mer modern och intressant webbplats.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Brovex har en kraftfull industriell maskinpark och hjälper företag med legotillverkning av prototyper och för massproduktion. Brovex har på sina två fabriker (Sverige + Serbien) över 300 anställda och 60 CNC-maskiner i två- och treskiftsproduktion. Sphinxly har skapat en modern och tydlig webb med unikt grafiskt formspråk.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Real Finans är privatekonomiska helhetsrådgivare inom kapitalförvaltning, pensionsplanering, försäkring, skatt, familjejuridik och mycket mer. Sphinxly har byggt en annorlunda och skön ny hemsida som ska bygga upp förtroende, presentera tjänsterna och leda till kundkontakt.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Ekeby Loge är en lokal med en unik logkaraktär inbäddad i en lantlig miljö bland hästar och vikingagravar på Ekeby Säteri. Ekeby Loge bad Sphinxly att skapa en vacker och unik sida. Vi fokuserade på att dela upp besökarna mellan företagskunder och privatkunder - och inspirera, attrahera och konvertera. Molndrift i Easyweb®.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Pergola är ett nyetablerat företag som arbetar med installation av designade och moderna pergola. Sphinxly har utformat en SEO-vänlig men ändå annorlunda och inspirerande struktur och design. Valet av teknisk plattform föll på easyweb® som möjliggör underhållsfri molndrift med långsiktig flexibilitet och säkerhet.

Visa fler kunder

"Vi sökte efter en innovativ och tillmötesgående byrå, det hittade vi verkligen i Sphinxly. Den service vi fått genom hela projektet har varit fantastisk. En stor del i vårt val av byrå var att hemsideverktyget skulle vara enkel arbetat och det fick vi verkligen med Easyweb. Slutresultat blev mycket bättre än vi kunnat tro."

Max Lundkvist, Projektledare. Pergola.se

"Vi ville göra om vår webbplats för att både passa våra kunder bättre men också för att göra den mer modern. Sphinxly förstod precis våra behov och lyckades dessutom göra en riktigt snygg sajt där detaljer från vår logotyp användes på ett smart sätt i designen. Vi har fått många kommentarer från kunder att vår sajt är både snygg och lätt att använda och vi kan själva styra innehållet enkelt via Easyweb."

Staffan Melin, Require

"Redan när vi tog kontakt med Sphinxly hade vi höga förväntningar, något som Sphinxly verkligen levt upp till. Efter att ha träffat Robert och gänget så inväntade vi ett första utkast och därifrån har det bara varit glada miner. Måste säga att det är väldigt enkelt att arbeta i Easyweb. "

Patric Ljung, Hydropool

"Sphinxly är en innovativ webbyrå med hög servicenivå och kunskap. De är enkla att jobba med och jag får alltid snabb hjälp när jag behöver. Dessutom använder jag Easyweb för att hantera hemsidan och som är väldigt enkelt och användarvänligt. Kombon av Sphinxly som webbyrå och publiceringssystemet Easyweb gör det till en enkel match att hantera vår välbesökta hemsida"

Annie Jansson, marknadschef Pizza Hut

"Nordic Fixed Income anlitade Sphinxly för att skapa en ny, modernare hemsida som bättre matchade vår profil. Det professionella och tillmötesgående bemötandet har gjort att våra önskemål och behov kom fram och uppfylldes till fullo. Med Easyweb är det möjligt för oss att enkelt och smärtfritt hantera vår hemsida på egen hand, ett mycket användarvänligt och smidigt verktyg. Vi är väldigt nöjda med deras arbete och det färdiga resultatet. Sphinxly är verkligen en skön webbyrå.”

Johanna Garpenlöv, Nordic Fixed Income
Hej! Vill du boka möte, få offert eller ställa en fråga? Hej! Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i dina uppgifter så ringer vi upp dig. Självklart helt förutsättningslöst.
Eller ring: 08- 665 00 30