5 enkla tips för att boosta din SEO

Att SEO kan vara en knepig historia är ingen nyhet. Det är många som konkurrerar om de bästa positionerna, och Googles riktlinjer och algoritmer ändras ständigt.

Några saker vet vi dock med säkerhet, som bara kommer göra gott för din hemsida. Här listar vi några enkla tips på vad du bör tänka på om du vill att din hemsida ska klättra bland sökresultaten.

Content is king

Fyll din hemsida med bra innehåll! Först och främst gäller det att du har relevant innehåll om de sökord du faktiskt vill ranka på, gärna med en sida för varje sökord. Tänk på att ha med orden du vill ranka med, gärna i både rubriker och brödtext. 

Förutom att ha bra sidor med innehåll du vill ranka på, är det bra att kontinuerligt uppdatera din hemsida med intressanta blogginlägg och annan bra information. Om det är något vi vet, är det att Google älskar innehåll. 

Tänk dock på att inte ladda upp massa inlägg “bara för att”, utan se till att det faktiskt håller hög kvalitet och som är relevant för din hemsida.

Optimera bilder

Detta är en enkel fix som kan ge mycket resultat. Varje gång en besökare kommer till din hemsida, måste allt innehåll på sidan laddas ned. Storleken på din hemsida påverkar hur lång laddningstiden blir. 

Lång laddningstid påverkar både användarupplevelsen och SEOn negativt. Det finns många saker som kan bidra till att laddningstiden blir längre, men något som saktar ner väldigt många hemsidor är för stora bilder.

Försök att spara dina bilder i så små format som möjligt när du lägger upp dem. Jag försöker att inte gå över 100kb, men ju mindre desto bättre. Många bilder som är större kan sparas om i mindre format utan att kvaliteten påverkas. Ett bra verktyg är Tiny PNG.

Var tydlig

Finns det en tydlig struktur och en röd tråd på din hemsida? En krånglig hemsida med komplicerad hierarki och många sidor med liknande innehåll kan göra att den blir svår att läsa av, både för användare och för Google. Se därför till att du har dina viktigaste sidor länkade i menyn, eventuellt med andra relaterade sidor i en undermeny. 

Tänk också på att du inte har för många sidor med liknande innehåll. Ibland kanske det passar bättre att fylla på text på en sida du redan lagt upp, istället för att skapa en ny. Eller kan det kanske bli ett intressant blogginlägg, snarare än en ny undersida.

När du har en tydlig struktur du känner dig nöjd med är det en bra idé att lägga till en sitemap, eller webbplatskarta, på din hemsida. Denna är till för att visa hur hemsidan är uppbyggd och hur hierarkin ser ut, så att man kan navigera sig på ett smidigt sätt. Sitemapen brukar vara länkad från sidfoten.

Kom ihåg! Skulle du göra ändringar i strukturen på din sida på ett sådant sätt att URL:er ändras, glöm inte att göra omdirigeringar från den gamla till den nya webbadressen. Missar du detta kan du dels få trasiga länkar och 404-sidor, och dels tappa organisk trafik från den gamla URL:en. För att kolla om du har några brutna länkar kan du använda verktyget Screaming Frog SEO Spider.

Mobilanpassa

Oavsett om man gillar det eller inte har mobilanvändandet till stor del gått om datoranvändandet. Inom nästan alla olika kategorier kommer det mer trafik från mobil än dator, och generellt är det över 70% av all trafik som kommer från mobil. Att Google dessutom börjat rulla ut Mobile First-indexering gör det ännu viktigare att mobilanpassa.

Se därför till att din hemsida är snygg och fungerar bra på både dator och mobil, så blir både dina användare och Google glada. Det finns några olika verktyg för att kolla om din hemsida är mobilanpassad, jag gillar det här mobilvänlighetstestet från Google. Där kan du se hur väl anpassad din hemsida är, samt förslag på förbättringar. 

Jobba med naturlig länkkraft

Bra on-page optimering är nödvändigt för att ranka, men det krävs också att du visar att din hemsida är relevant genom att andra hemsidor länkar till dig. Det är främst inom det här området det sker mycket fusk och knep, och i vissa branscher är det också vanligt att man försöker sabotera för sina konkurrenter. 

Det allra bästa hade såklart varit att ha tusentals hemsidor som naturligt hänvisar till din hemsida genom länkar med bra ankartexter, men då det inte ser ut så för de allra flesta av oss behöver man ofta jobba lite med detta själv.

Därför är det många som jobbar väldigt mycket med att få länkar till sin hemsida. Man kan till exempel bygga egna länksajter, byta eller köpa länkar från andra som är på länkjakt eller köpa annonser på hemsidor som själva har en stark länkprofil. 

Har man varken tid, lust eller kunskap till detta finns det som tur är flera saker du kan göra för att få helt naturliga länkar också. Har ditt företag kunder? Kolla om de kan länka till dig från sina hemsidor. Du kan tänka på att vara aktiv i forum, där du har med en länk till din sida i signaturen. Har du (eller någon du känner) förutom hemsidan också en blogg? Länka därifrån! Tänk helt enkelt på att vara aktiv med din hemsida och dela den när det finns möjlighet.

Såklart finns det hundratals andra saker att tänka på också, men där har du några basic och relativt enkla saker du kan ha i åtanke när du försöker hamna högt upp bland sökresultaten. I grund och botten handlar det om att ha en tydlig hemsida som är enkel att förstå, med bra innehåll som man faktiskt vill läsa. Både Google och dina besökare kommer tacka dig! 

Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Skills & Talent är en nystartad huvujägare som utan tvekan hittar de bästa talangerna. Sphinxly har byggt en annorlunda ny hemsida med mycket animerade och interaktiva element för att skapa känsla och väcka intresse "i bruset". Ta en titt, det blev rätt grymt!

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Zengun en komplett leverantör i byggbranschen med mål att bli Sveriges bästa arbetsgivare. Vi har byggt en skön hemsida med fokus på det mänskliga i bolaget.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

First Reserve blev First tillsammans med Sphinxly. First är ett rekryteringsföretag inom HR, lön och administration och grundades 2003. I samband med satsningar på AI och digitalisering påbörjades ett förnyelseprojekt som resulterade i ny grafisk profil, logga, färgval och webbplats som verkligen lämnar ett avtryck!

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Kanton är rådgivare till styrelser och ledningar i publika, privata och offentligt ägda företag. När det var dags att uppdatera den digitala närvaron bjöds Sphinxly in, och det landade i uppgraderad logotyp och grafiskt formspråk tillsammans med en mer modern och intressant webbplats.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Retail24 är med sina c.a 1300 fältagenter ett av Nordens ledande företag inom sälj, demo och merchandising inom detaljhandeln. Vi har skapat en modern och internationell hemsida på 6 olika språk, som ska inspirera och visa på verksamhetens storhet och engagemang.

Visa fler kunder

"Interoc är ett nystartat företag genom ett förvärv av en befintlig verksamhet i PEAB. I samband med förvärvet beslutade vi att byta loggotyp och grafisk profil. I samband med detta ville vi även förändra hemsidan. Vi började att söka efter en ny leverantör och jag googlade runt på olika hemsidor för att hitta en leverantör som fyllde våra krav. Vår krav var en modern hemsida där vi ville lägga stor vikt vid enkelhet och att kunna visa vår verksamhet i bilder. Vi ville även ha ett enkelt system för själva kunna hantera webbsidan. Jag plockade ut 4 stycken leverantörer som fick presentera sitt upplägg och vi föll direkt för Sphinxly. De fattade direkt våra tankar kring hemsidan och skapade tillsammans med vår reklambyrå en känsla och profil som jag hade tänkt mig."

Magnus Dahlberg, Interoc

"Sphinxly är en innovativ webbyrå med hög servicenivå och kunskap. De är enkla att jobba med och jag får alltid snabb hjälp när jag behöver. Dessutom använder jag Easyweb för att hantera hemsidan och som är väldigt enkelt och användarvänligt. Kombon av Sphinxly som webbyrå och publiceringssystemet Easyweb gör det till en enkel match att hantera vår välbesökta hemsida"

Annie Jansson, marknadschef Pizza Hut

"Vi sökte efter en innovativ och tillmötesgående byrå, det hittade vi verkligen i Sphinxly. Den service vi fått genom hela projektet har varit fantastisk. En stor del i vårt val av byrå var att hemsideverktyget skulle vara enkel arbetat och det fick vi verkligen med Easyweb. Slutresultat blev mycket bättre än vi kunnat tro."

Max Lundkvist, Projektledare. Pergola.se

"På rekordtid har vi byggt upp en helt ny webbplats med ett fantastiskt bra stöd av Sphinxlys experter. De tydligaste svaren på att webbens attraktivitet och relevans för våra målgrupper är den statistik som Google Analytics visar redan efter kort tid: Extremt låg sk avvisningsfrekvens vilket betyder att sajten har mycket hög relevans. Dessutom är besökarna i snitt inne på 4,5 sidor, också det ett tecken på att sajten skapar både nyfikenhet och intresse."

Ola Bergfeldt, CMO på IAMIP

"Nordic Fixed Income anlitade Sphinxly för att skapa en ny, modernare hemsida som bättre matchade vår profil. Det professionella och tillmötesgående bemötandet har gjort att våra önskemål och behov kom fram och uppfylldes till fullo. Med Easyweb är det möjligt för oss att enkelt och smärtfritt hantera vår hemsida på egen hand, ett mycket användarvänligt och smidigt verktyg. Vi är väldigt nöjda med deras arbete och det färdiga resultatet. Sphinxly är verkligen en skön webbyrå.”

Johanna Garpenlöv, Nordic Fixed Income
Hej! Vill du boka möte, få offert eller ställa en fråga? Hej! Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i dina uppgifter så ringer vi upp dig. Självklart helt förutsättningslöst.
Eller ring: 08- 665 00 30