5 enkla tips för att boosta din SEO

Att SEO kan vara en knepig historia är ingen nyhet. Det är många som konkurrerar om de bästa positionerna, och Googles riktlinjer och algoritmer ändras ständigt.

Några saker vet vi dock med säkerhet, som bara kommer göra gott för din hemsida. Här listar vi några enkla tips på vad du bör tänka på om du vill att din hemsida ska klättra bland sökresultaten.

Content is king

Fyll din hemsida med bra innehåll! Först och främst gäller det att du har relevant innehåll om de sökord du faktiskt vill ranka på, gärna med en sida för varje sökord. Tänk på att ha med orden du vill ranka med, gärna i både rubriker och brödtext. 

Förutom att ha bra sidor med innehåll du vill ranka på, är det bra att kontinuerligt uppdatera din hemsida med intressanta blogginlägg och annan bra information. Om det är något vi vet, är det att Google älskar innehåll. 

Tänk dock på att inte ladda upp massa inlägg “bara för att”, utan se till att det faktiskt håller hög kvalitet och som är relevant för din hemsida.

Optimera bilder

Detta är en enkel fix som kan ge mycket resultat. Varje gång en besökare kommer till din hemsida, måste allt innehåll på sidan laddas ned. Storleken på din hemsida påverkar hur lång laddningstiden blir. 

Lång laddningstid påverkar både användarupplevelsen och SEOn negativt. Det finns många saker som kan bidra till att laddningstiden blir längre, men något som saktar ner väldigt många hemsidor är för stora bilder.

Försök att spara dina bilder i så små format som möjligt när du lägger upp dem. Jag försöker att inte gå över 100kb, men ju mindre desto bättre. Många bilder som är större kan sparas om i mindre format utan att kvaliteten påverkas. Ett bra verktyg är Tiny PNG.

Var tydlig

Finns det en tydlig struktur och en röd tråd på din hemsida? En krånglig hemsida med komplicerad hierarki och många sidor med liknande innehåll kan göra att den blir svår att läsa av, både för användare och för Google. Se därför till att du har dina viktigaste sidor länkade i menyn, eventuellt med andra relaterade sidor i en undermeny. 

Tänk också på att du inte har för många sidor med liknande innehåll. Ibland kanske det passar bättre att fylla på text på en sida du redan lagt upp, istället för att skapa en ny. Eller kan det kanske bli ett intressant blogginlägg, snarare än en ny undersida.

När du har en tydlig struktur du känner dig nöjd med är det en bra idé att lägga till en sitemap, eller webbplatskarta, på din hemsida. Denna är till för att visa hur hemsidan är uppbyggd och hur hierarkin ser ut, så att man kan navigera sig på ett smidigt sätt. Sitemapen brukar vara länkad från sidfoten.

Kom ihåg! Skulle du göra ändringar i strukturen på din sida på ett sådant sätt att URL:er ändras, glöm inte att göra omdirigeringar från den gamla till den nya webbadressen. Missar du detta kan du dels få trasiga länkar och 404-sidor, och dels tappa organisk trafik från den gamla URL:en. För att kolla om du har några brutna länkar kan du använda verktyget Screaming Frog SEO Spider.

Mobilanpassa

Oavsett om man gillar det eller inte har mobilanvändandet till stor del gått om datoranvändandet. Inom nästan alla olika kategorier kommer det mer trafik från mobil än dator, och generellt är det över 70% av all trafik som kommer från mobil. Att Google dessutom börjat rulla ut Mobile First-indexering gör det ännu viktigare att mobilanpassa.

Se därför till att din hemsida är snygg och fungerar bra på både dator och mobil, så blir både dina användare och Google glada. Det finns några olika verktyg för att kolla om din hemsida är mobilanpassad, jag gillar det här mobilvänlighetstestet från Google. Där kan du se hur väl anpassad din hemsida är, samt förslag på förbättringar. 

Jobba med naturlig länkkraft

Bra on-page optimering är nödvändigt för att ranka, men det krävs också att du visar att din hemsida är relevant genom att andra hemsidor länkar till dig. Det är främst inom det här området det sker mycket fusk och knep, och i vissa branscher är det också vanligt att man försöker sabotera för sina konkurrenter. 

Det allra bästa hade såklart varit att ha tusentals hemsidor som naturligt hänvisar till din hemsida genom länkar med bra ankartexter, men då det inte ser ut så för de allra flesta av oss behöver man ofta jobba lite med detta själv.

Därför är det många som jobbar väldigt mycket med att få länkar till sin hemsida. Man kan till exempel bygga egna länksajter, byta eller köpa länkar från andra som är på länkjakt eller köpa annonser på hemsidor som själva har en stark länkprofil. 

Har man varken tid, lust eller kunskap till detta finns det som tur är flera saker du kan göra för att få helt naturliga länkar också. Har ditt företag kunder? Kolla om de kan länka till dig från sina hemsidor. Du kan tänka på att vara aktiv i forum, där du har med en länk till din sida i signaturen. Har du (eller någon du känner) förutom hemsidan också en blogg? Länka därifrån! Tänk helt enkelt på att vara aktiv med din hemsida och dela den när det finns möjlighet.

Såklart finns det hundratals andra saker att tänka på också, men där har du några basic och relativt enkla saker du kan ha i åtanke när du försöker hamna högt upp bland sökresultaten. I grund och botten handlar det om att ha en tydlig hemsida som är enkel att förstå, med bra innehåll som man faktiskt vill läsa. Både Google och dina besökare kommer tacka dig! 

Fredrik Elneus är projektledare och expert på strategi och konvertering på Sphinxly Webbyrå i Stockholm

Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Lannebo fonder är ett av Sveriges ledande fondbolag med ett brett utbud av svenska och internationella aktivt förvaltade fonder. Vi har under många åt hjälpt Lannebo med deras webbplats som inkluderar fonddata och NAV/grafer i realtid, kundinlogg med BankID och personliga innehav samt pressarkiv med kopplingar mot Cision.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Cliens Kapitalförvaltning i Stockholm är ett fondbolag vars målsättning är att erbjuda investerare långsiktigt god avkastning. Sphinxly webbyrå har tagit fram en modern, responsiv och trevlig hemsida med presentation av förvaltarna och fonderna tillsammans med grafer och historisk data.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Kamilla Belmont gav sig på något så vågat som att starta ett nytt modernt varumärke med extremt påkostade och extravaganta kollektioner, och kontaktade Sphinxly för att ta fram design, koncept och produktion för webbshoppen. Det vi tog fram är något helt unikt och liknar inte något annat.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

IT-Total hjälper sina kunder med anpassad IT-drift och IT-lösningar med konsulter i världsklass. Sphinxly har byggt en komplett ny hemsida med presentation av tjänster, medarbetare och en snygg presentationsfilm.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Brovex har en kraftfull industriell maskinpark och hjälper företag med legotillverkning av prototyper och för massproduktion. Brovex har på sina två fabriker (Sverige + Serbien) över 300 anställda och 60 CNC-maskiner i två- och treskiftsproduktion. Sphinxly har skapat en modern och tydlig webb med unikt grafiskt formspråk.

Visa fler kunder

"Nordic Fixed Income anlitade Sphinxly för att skapa en ny, modernare hemsida som bättre matchade vår profil. Det professionella och tillmötesgående bemötandet har gjort att våra önskemål och behov kom fram och uppfylldes till fullo. Med Easyweb är det möjligt för oss att enkelt och smärtfritt hantera vår hemsida på egen hand, ett mycket användarvänligt och smidigt verktyg. Vi är väldigt nöjda med deras arbete och det färdiga resultatet. Sphinxly är verkligen en skön webbyrå.”

Johanna Garpenlöv, Nordic Fixed Income

”Pizza Hut har jobbat med Sphinxly sedan 2013. Före det har jag även jobbat med Sphinxly på andra företag. Sphinxly är en innovativ webbyrå med hög servicenivå och kunskap. De är enkla att jobba med och jag får alltid snabb hjälp när jag behöver. Dessutom använder jag publiceringssystemet Easyweb för att hantera hemsidan och som är väldigt enkelt och användarvänligt. Kombon av Sphinxly som webbyrå och publiceringssystemet Easyweb gör det till en enkel match att hantera vår välbesökta hemsida"

Annie Jansson, marknadschef Pizza Hut

"Redan när vi tog kontakt med Sphinxly hade vi höga förväntningar, något som Sphinxly verkligen levt upp till. Efter att ha träffat Robert och gänget så inväntade vi ett första utkast och därifrån har det bara varit glada miner. Måste säga att det är väldigt enkelt att arbeta i Easyweb. "

Patric Ljung, Hydropool

"På rekordtid har vi byggt upp en helt ny webbplats med ett fantastiskt bra stöd av Sphinxlys experter. De tydligaste svaren på att webbens attraktivitet och relevans för våra målgrupper är den statistik som Google Analytics visar redan efter kort tid: Extremt låg sk avvisningsfrekvens vilket betyder att sajten har mycket hög relevans. Dessutom är besökarna i snitt inne på 4,5 sidor, också det ett tecken på att sajten skapar både nyfikenhet och intresse."

Ola Bergfeldt, CMO på IAMIP

"Vi ville göra om vår webbplats för att både passa våra kunder bättre men också för att göra den mer modern. Sphinxly förstod precis våra behov och lyckades dessutom göra en riktigt snygg sajt där detaljer från vår logotyp användes på ett smart sätt i designen. Vi har fått många kommentarer från kunder att vår sajt är både snygg och lätt att använda och vi kan själva styra innehållet enkelt via Easyweb."

Staffan Melin, Require
Hej! Vill du boka möte, få offert eller ställa en fråga? Hej! Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i dina uppgifter så ringer vi upp dig. Självklart helt förutsättningslöst.
Eller ring: 08- 665 00 30