tillbaka till www.sphinxly.se
reasons

Säljande Webbdesign. Vi vet hur du ökar försäljningen på din hemsida.

En säljande webbdesign som fungerade för 10 år sedan kanske inte fungerar idag. Både trender och teknik präglar dess utveckling och sätter standarden för vilka hemsidor som konverterar bäst just idag. Här redogör vi för hur du kan förbättra och uppdatera din webbdesign för att öka konverteringen och toppa dina försäljningsmål. På Sphinxly är vi experter på webbutveckling!

En bra webbdesign träffar besökaren i hjärtat. Så här gör man.

Vi vill med denna artikel inte på något sätt säga att vi vet bättre än andra, eller att det inte finns andra sätt att tänka på och strukturera ett arbete med en webbdesign. Däremot så har vi efter över 10 år som företag snappat upp en hel del erfarenhet. Inte minst i egenskap av vilken respons vi fått av kunder, och kunders kunder - när vi tagit fram olika typer av webblösningar. Något som man också måste ta hänsyn till är att tiderna förändras. Trender kommer, trender går. Webbläsare och skärmupplösningar förändras, och ett upplägg som passar perfekt för en typ av kund vid ett tillfälle kan såklart inte passa för alla branscher i alla lägen. Med detta sagt, här kommer några funderingar som du bör fnula på - om du verkligen är seriös i att göra din hemsida till en framgångssaga.

1) Vad är syftet med hemsidan? En bra webbdesign betyder för mig inte bara att en hemsida ser bra ut - det är självklart. Det viktigaste med en hemsida, och det svåraste, är att ta fram ett koncept som faktiskt tjänar ditt syfte. Må det vara att få in intresseanmälningar, bygga upp ditt varumärke, öka igenkänningen av dina produkter, sälja något eller bara framhäva er verksamhet ur sin bästa vinkel. Det första och viktigaste när man ska göra en webbdesign att faktiskt se över sitt syfte med att över huvud taget ha en hemsida. Hur ser ditt drömscenario ut? Om du fick precis som du ville - vad skulle du vilja uppnå med er marknadsföring på webben?


2) Ta reda på din målgrupp. En hemsida som ser bra ut för en pensionär uppfattas inte på samma sätt av en student eller inköpschef. Män och kvinnor tenderar att uppskatta olika saker, och däri spelar även utbildningsnivå, intresse och personlighet - tillsammans med oändligt många fler variabler. För att kunna skapa bästa möjliga webbdesign så måste du känna din/dina målgrupp(/er). Riktar din verksamhet sig till privatpersoner? Företag? Är din målgrupp mottaglig för funktioner som blogg, facebook och twitter - eller ger det fel signaler? Är din målgrupp intresserad av att interagera med din hemsida, eller vill de bara snabbt få information? Skapa en enkel personlighetsprofil över dina målgrupper, och bygg din hemsida som att du talar direkt till den personen. (Exempelvis Bernt, inköpschef, 50).


3) Vilka resurser har du för underhåll? Nyhetsfunktion, pressarkiv och blogg i all ära - men ta dig inte vatten över huvudet. När man tar fram en säljande webbdesign så är det väldigt viktigt att innehållet är relevant och uppdaterat. Har du bara någon timme varje vecka för hemsidan, eller mindre - skapa inte en struktur som kräver att du uppdaterar hemsidan flera gånger om dagen. En känsla av att hemsidan är levande och aktuell kan skapas på många olika sätt, exempelvis via subtila animationer, bildspel eller kopplingar till media som faktiskt uppdateras - som facebook, nyhetsbevakning eller annat.


4) Hur vill du uppfattas? Design handlar om känsla. Känsla och upplevelse. Vilken känsla vill du förmedla? Att ni är ett litet källarföretag med stark personlighet, eller att ni är betydligt större än vad ni egentligen är? Ska ni uppfattas som otroligt professionella och seriösa, eller kan ni uppfattas som lite kaxiga och nytänkande? Ska sidan vara stilren, eller ska det uppfattas som att ni har "mycket på gång"? Den här frågeställningen går hand i hand med frågeställningen om din målgrupp. Hur vill ni uppfattas för Bernt, 50 år? Känslan handlar även om färg, form och strukturval - och det är egentligen först när man har ett svar på den här frågan som man kan börja med ett designarbete.


5) Vad vill du säga först och främst? Om du fortfarende läser den här artikeln så ska du ha en klapp på axeln. De flesta som bygger hemsidor har inte tålamodet att verkligen sätta sig in i vad som skapar en bra webbdesign, utan fokuserar för mycket enbart på det kreativa utloppet. Hur som helst - nu ska du få en konkret uppgift. Skapa en lista, från 1 till 5, där du i prioriteringsordning listar upp de fem viktigaste sakerna som du vill visa upp direkt när besökaren kommer in på hemsidan. Alltså - vad är viktigast att förmedla med en gång? Är det en känsla eller en kort presentation av er verksamhet? Är det era senaste nyheter, senaste produkter eller det senaste blogginlägget? Eller behöver ni inte visa något alls? Det som är så smart med den här övningen är att om du faktiskt har det klart för dig från början att exempelvis 75% av fokus bör ligga på att presentera er affärsidé - ja då använder vi 75% av ytan till just detta - direkt på startsidan. Därefter kan kreativiteten flöda!


6) Gör det inte mer komplicerat än vad det behöver vara. Sist och främst - en bra hemsida är i de flesta fall inte komplicerad. Det gör det bara jobbigare för dig att underhålla hemsidan, det gör det krångligare för dina besökare - och det gör produktionen dyrare. Försök att hitta minsta gemensamma nämnare i de svar som du förhoppningsvis fått fram, och bygg en idé och en struktur runt det. Designarbete är något verkligen speciellt. Man vill kommunicera en känsla, och ofta säga väldigt mycket - ibland lite för mycket. Lägg fokus på det som har betydelse, och gör en riktigt grym, tydlig, stilren och snygg webbdesign - så kommer besökarna att uppskatta din hemsida mer än om det flyger omkring saker i bakgrunden. Lycka till!

Sammanfattning:
  • Syfte - Vad är syftet med hemsidan?
  • Målgrupp - Vem ska besöka din hemsida?
  • Funktionalitet - Vad krävs rent tekniskt, och vilka förutsättningar har du för underhåll?
  • Känsla - Vad ska besökaren känna vid ett besök? Vad vill du "utstråla"?
  • Håll det enkelt - Lägg fokus på det som är viktigt och lägg extra kärlek där istället.

Sphinxly är en webbyrå i Stockholm
med fokus på säljande design, SEO och optimala
konverteringsflöden - Vill du veta mer? Hör gärna av dig!

Skicka ett mail till: robert@sphinxly.se
Eller ring oss på telefon: 08 - 665 00 30

Kan vi hjälpa dig?

Behöver du hjälp? Lämna namn och nummer, så hör vi av oss om en liten stund!

Namn *
Telefon
E-post *
Företag
Meddelande