Webbdesigntrender inför 2020

Vi satte oss ned och pratade med våra digitala experter om vilka webbdesigntrender de tror kommer att vara viktiga att ha lite koll på inför 2020.

Vilken är den absolut hetaste  trenden just nu i webbdesign?

Danne: "Den asymmetriska lekfulla stilen som kom för några år sedan kommer vi att se ett bra tag framöver. Där elementen bryter sig ut ur griden och överlappar varandra.
Jag ser också att Wave-effekten på bilder kommer starkt på "cleana" sidor.
Allt fler väljer custom cursors där musen interagerar med elementen på sidan. Cirklar är det vanliga utseendet på musen. Musen ändrar form på hover där cirkeln oftast blir större."

Robert: "En trend som jag tycker är superviktig, är att ta just trender med en nypa salt. Det handlar - ”when it comes down to it” - om användarupplevelsen, känslan och möjlighet att få hemsidan att uppfylla det man vill, målbild och vision. Exempelvis - bygga image, generera affärer, attrahera talanger eller konvertera. Det som jag personligen uppskattar bäst hos välgjorda siter är kärleken till detaljer, hantverket. Att uppleva en hemsida som i minsta detalj är genomarbetad, buggfri och snygg. Snygg behöver inte betyda märkvärdig - det behöver bara betyda att allt är i perfekt balans - och att det inte känns mossigt. Det imponerar på mig. Detaljer, detaljer, detaljer. Det är kanske ingen trend förvisso - utan ska alltid gälla :) En skön trend är att bygga en webbplats som håller i över 5 år utan att den känns gammal. Då är den trendlös."

Rebecka: "En trend just nu är att skapa upplevelser för användare och förmedla information på så vis. Detta syns dels genom designtrender som att ha scroll åt sidan, istället för det mer klassiska scroll neråt, för att skapa en upplevelse i form av berättelse varav besökaren får bläddra genom sida till sida med sammanvävda övergångar. Det är även vanligt att låta designen ta mer plats, bland annat genom att använda hela skärmen, ha fokus på detaljer i form av streck och cirklar m.m. använda typsnitt som har mer djärv karaktär. En annan stor trend just nu är att använda effekter som får liv i hemsidor, t.ex. så har bilder ofta någon form av effekt som ger en parallax / förvrängd känsla. Det syns även genom användningen av det digitala i syfte för att förenkla vardagsrutiner. Några exempel på detta är hur man genom AI och virtuell verklighet-teknologi tar fram redskap - Google föreslår nya vägar baserat på vart man har varit, chatbots är en vanlig del av kundservice, IKEA visar hur stor en möbel skulle vara i ditt rum och internet-butiken Amazon har en mataffär där sensorer känner av när en vara tas bort från hyllan och då lägger till det direkt i ens kundkorg i deras app; man behöver skanna eller blippa sina varor osv. "

Vad tror ni kommer bli viktigt för hemsidor 2020?

Danne: "Det som är på gång är ju röststyrning och PWA, Progressive web apps. WPA är den nya responsive web design. Men det tar nog några år till innan det slår igenom helt."

Robert: "Målgruppsspecifika budskap och att använda hemsidan mer som en hub för all sin digitala kommunikation tror jag är något som kommer att öka även hos mindre företag under nästa år. Trenden går mer mot att man som företag väljer ut ett antal verktyg (idag ofta molntjänster) - som tillsammans utgör företagets digitalisering - snarare än att försöka bygga upp allt själv. Hemsidans roll är att dels koppla ihop dessa verktyg/tjänster, men även att fortsatt ha nyckelrollen som företagets ansikte utåt - och kanske enda plats där företagets egna identitet och image kan presenteras fullt ut."

Rebecka: "Att stå ut i mängden och ha ett tydligt syfte med en tydligt och transparent bild av vad hemsidan förmedlar. Att inte vara otydlig eller kännas oprofessionell, då ens hemsida blir lite av ens visitkort och för många besökare blir det första intrycket dem får. Att därför våga vara unik i sin design, så att folk återkommer, samtidigt som man har fokus på en professionell hemsida med en konsekvent stil av bilder, ikoner, färger m.m. Att man har sin egen nisch, samtidigt som det behöver finnas flexibilitet till att åldras väl. Något annat viktigt är att tänka på vem som är besökaren / användaren och anpassa sin design efter det. Att ha tänkt på vad som är största fokuset med sidan - vare sig det rör sig om navigation eller utseendet på s.k. call to action; uppmaning till handling."

Bonus: svar från Frida Guldberg på vår partnerbyrå True North:
"Jag tycker det är roligt att typografi numera kan och därför får ta mer plats på webben. Att typsnitten kan vara en större del av arbetet gör all skillnad för den som sitter med designen. Så mycket av ett företags identitet sitter i fonten och att då kunna uttrycka det även digitalt ger stor frihet. Även om det kanske inte är en het nyhet inför 2020 så kommer vi nog se mer av vågad, udda och genomtänkt typografi på webben framöver."


Vad tycker du själv är den mest intressanta digitala trenden, och åt vilket håll skulle du vilja vrida er digitala image? Sitter du i Stockholm och är i behov av en nytänkande digital samarbetspartner - kontakta gärna oss!

Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Pergola är ett nyetablerat företag som arbetar med installation av designade och moderna pergola. Sphinxly har utformat en SEO-vänlig men ändå annorlunda och inspirerande struktur och design. Valet av teknisk plattform föll på easyweb® som möjliggör underhållsfri molndrift med långsiktig flexibilitet och säkerhet.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Skills & Talent är en nystartad huvujägare som utan tvekan hittar de bästa talangerna. Sphinxly har byggt en annorlunda ny hemsida med mycket animerade och interaktiva element för att skapa känsla och väcka intresse "i bruset". Ta en titt, det blev rätt grymt!

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Proxy P arbetar med globala investeringar inom energi och hållbarhet. Sphinxly har skapat en tydlig och inspirerande webbplats med skräddarsydd kommunikation och form samt anpassade budskap för att passa målgruppen.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Kamilla Belmont gav sig på något så vågat som att starta ett nytt modernt varumärke med extremt påkostade och extravaganta kollektioner, och kontaktade Sphinxly för att ta fram design, koncept och produktion för webbshoppen. Det vi tog fram är något helt unikt och liknar inte något annat.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Bosque & Colina är ett svenskt investmentbolag som grundats av teamet bakom företagsgruppen Wood & Hill Fastigheter/Investment AB. Sphinxly har tagit fram grafisk profil, logotyp, digital strategi som förverkligats i en unik och inspirerande webbplats byggd på Easyweb® med kopplingar mot externa API:er.

Visa fler kunder

"Vi på Stadsbud i Storstockholm kontaktade Sphinxly om hjälp med att bygga en ny modern hemsida åt oss. Efter ett par möten där förslag och idéer togs fram började bygget av hemsidan. Under hela processen har Sphinxly hållit oss informerade genom telefonkontakt och projektsida för vår nya hemsida. Nu är hemsidan klar och resultatet blev mycket bättre än vad vi kunde föreställt oss. Det som utmärker Sphinxly som en bra webbyrå är det professionella bemötandet och det moderna skapandet av en bra hemsida, sen är det också den snabba kundsupporten vi får som är otroligt viktig när justeringar på hemsidan behöver göras snabbt. Vill man som företag ha en modern fin hemsida med den support som ingår ska man absolut anlita Sphinxly Webbyrå."

Morgan Blom, Ordförande, Stadsbud i Storstockholm

"Redan när vi tog kontakt med Sphinxly hade vi höga förväntningar, något som Sphinxly verkligen levt upp till. Efter att ha träffat Robert och gänget så inväntade vi ett första utkast och därifrån har det bara varit glada miner. Måste säga att det är väldigt enkelt att arbeta i Easyweb. "

Patric Ljung, Hydropool

"Vi ville göra om vår webbplats för att både passa våra kunder bättre men också för att göra den mer modern. Sphinxly förstod precis våra behov och lyckades dessutom göra en riktigt snygg sajt där detaljer från vår logotyp användes på ett smart sätt i designen. Vi har fått många kommentarer från kunder att vår sajt är både snygg och lätt att använda och vi kan själva styra innehållet enkelt via Easyweb."

Staffan Melin, Require

"Nordic Fixed Income anlitade Sphinxly för att skapa en ny, modernare hemsida som bättre matchade vår profil. Det professionella och tillmötesgående bemötandet har gjort att våra önskemål och behov kom fram och uppfylldes till fullo. Med Easyweb är det möjligt för oss att enkelt och smärtfritt hantera vår hemsida på egen hand, ett mycket användarvänligt och smidigt verktyg. Vi är väldigt nöjda med deras arbete och det färdiga resultatet. Sphinxly är verkligen en skön webbyrå.”

Johanna Garpenlöv, Nordic Fixed Income

"På rekordtid har vi byggt upp en helt ny webbplats med ett fantastiskt bra stöd av Sphinxlys experter. De tydligaste svaren på att webbens attraktivitet och relevans för våra målgrupper är den statistik som Google Analytics visar redan efter kort tid: Extremt låg sk avvisningsfrekvens vilket betyder att sajten har mycket hög relevans. Dessutom är besökarna i snitt inne på 4,5 sidor, också det ett tecken på att sajten skapar både nyfikenhet och intresse."

Ola Bergfeldt, CMO på IAMIP
Hej! Vill du boka möte, få offert eller ställa en fråga? Hej! Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i dina uppgifter så ringer vi upp dig. Självklart helt förutsättningslöst.
Eller ring: 08- 665 00 30