Mobil och responsiv webbdesign

Dina besökare surfar inte bara från en typ av skärm längre.


responsive

Allt fler surfar idag på mobila enheter som smartphones och surfplattor. Samtidigt så är det allt fler som sitter på mindre bärbara datorer men har allt större och kraftfullare skärmar i sin hem eller kontorsmiljö. Tidigare har man försökt hitta minsta gemensamma nämnare i en webbproduktion, och skapat en hemsida som "ser ok ut" för de flesta, men med modern teknik så finns det faktiskt en hel del verktyg som kan användas för att användarupplevelsen inte ska förvanskas. Man kan tvärtemot bygga upplevelsen efter den enhet och skärmupplösning/storlek som besökaren faktiskt för tillfället använder. Låt mig berätta lite om hur vi tänker...


1. Först och främst - är det här något för mig?

Att anpassa sin hemsida - oavsett teknik, till att se annorlunda ut för olika besökare - må det vara en mobil version av hemsidan eller att hemsidan upplevs annorlunda, beror helt på den typ av hemsida du bygger upp, och vilka vanor din målgrupp har. I många fall är det faktiskt dumt att göra en mobil anpassning av hemsidan, då många faktiskt helt enkelt föredrar att surfa på en "riktig hemsida", även via mobilen. Men i vissa fall kan det vara riktigt smart och elegant att göra hemsidan flexibel. Här tänkte jag reda ut begreppen lite.

2. WAP - den första mobila anpassningen

Wappen är död, länge leve wappen! WAP var en teknik som utvecklades under 90-talet och där tanken var att hemsidor som skulle anpassas för mobilt surfande skulle vara så enkla som möjligt. Detta för att ladda snabbt, och helt krasst för att dåtidens mobiltelefoner inte kunde hantera "modern" webbdesign. WAP slog aldrig riktigt igenom, men är egentligen grunden till det vi idag kallar för "mobil version" av en hemsida.

3. Mobil version av hemsidan - den andra generationens mobilanpassning

En mobil version av en hemsida är precis som det låter - en nedskalad och mer "pang på saken"-version av hemsidan. Ofta lägger man en mobil version på en subdomän eller speciell adress, som exempelvis "m.hemsidan.se", och om man går in via en fördefinierad enhet - så visas den här versionen istället för den allmängiltiga hemsidan. Den mobila versionen kan ha en helt egen layout, och kanske ett helt eget ändamål (exempelvis snabbt lämna felrapport, hitta/karta och kontaktinformation). Nackdelen med det här upplägget är att du faktiskt får två olika versioner av hemsidan att hålla reda på. Är hemsidan kopplad till ett publiceringsverktyg så kan självklart bägge versionerna uppdateras via samma administrationsgränsnitt, men det är de facto två olika uppsättningar av designmallar - eller flera, om du vill anpassa för många olika skärmstorlekar.

4. Mobil "APP" - det "nya coola"

Alla vill ha en APP. Det har blivit riktigt hett på bara några år, och har ett stort nyhetsvärde och genomslagskraft. Som alternativ till en mobil hemsida är det dock svårt att se de direkta fördelarna för ditt företag. En App ska snarare vara ett helt friståendeprogram, som snabbt snyggt och tydligt kan hjälpa användaren. Ett verktyg helt enkelt. Vi ser därför inte "APPEN" som ett alternativ till en hemsida, utan som en helt egen kampanj för sig. Ett komplement, som - beroende på din verksamhet - kan vara riktigt motiverat, eller helt bortkastat.

5. Flytande layout eller "Responsiv webbdesign"

Responsive webdesign innebär att hemsidans mallar och design anpassar sig efter den skärm som de exponeras på. Man kan ha hur många - eller hur få steg man vill. Går du in på en liten netbook, så är bilderna mindre och hemsidan inte lika bred. Sitter du på en 27-tums skärm så är hemsidan bred och du känner inte att hemsidan är "för liten" eller "instängd", och surfar du via en smartphone så får du en enklare men ändå fullständig version av hemsidan, där kanske vissa texter och bilder skalats bort. Vi tror att framtidens hemsidor kommer att använda sig av den här tekniken i olika omfattning. Det viktiga är att ta en titt på sin egen situation, och skapa en hemsida som verkligen passar ditt ändamål och syfte. Vi har bland annat anpassat vår egen hemsida med den här tekniken. Testa gärna att ändra storleken på fönstret, eller surfa in via olika enheter och skärmupplösningar för att se hur det fungerar.

Robert Edvardsson är expert på digitala trender och användarvänlighet på Sphinxly Webbyrå i Stockholm

Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Ambrosia är ett nystartat hedgefondbolag grundat av Jonas Andersson, Kerim Kaskal, Ante Nilsson och Torbjörn Olofsson. Sphinxly har tagit fram en enkel och tydligt webbplats där man som besökare kan läsa om deras investeringsfilosofi, ta del av fonddata samt köpa och sälja andelar.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Consortum hjälper företagare och privatpersoner att planera (och placera) sin privatekonomi för att skapa en långsiktigt hållbar livskvalités. Hemsidan innehåller artiklar, filmer och en interaktiv presentation som visar företagets tjänster - allt i ett stilfullt ramverk.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Inspiration, design och värme. Eldvarm är ett Svenskt företag som tillverkar tillbehör till eldstaden. Sphinxly har byggt en värmande inspirerande webbplats med shop, återförsäljarportal, koppling till sociala medier och blog. Hemsidan präglas av en modern internationell design som ska leda till varumärkesbyggande och konvertering.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Brovex har en kraftfull industriell maskinpark och hjälper företag med legotillverkning av prototyper och för massproduktion. Brovex har på sina två fabriker (Sverige + Serbien) över 300 anställda och 60 CNC-maskiner i två- och treskiftsproduktion. Sphinxly har skapat en modern och tydlig webb med unikt grafiskt formspråk.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Xperta är en skön IT konsultbyrå som specialiserat sig på optimerade lösningar inom IT-infrastruktur. Med verksamhet i både Sverige och Dubai ville Xperta visa sig lite på styva linan, och ha en webb som andas nytänk och IT - och som känns modern! Webben är såklart responsiv. 

Visa fler kunder

Interoc är ett nystartat företag genom ett förvärv av en befintlig verksamhet i PEAB. I samband med förvärvet beslutade vi att byta loggotyp och grafisk profil. I samband med detta ville vi även förändra hemsidan. Vi började att söka efter en ny leverantör och jag googlade runt på olika hemsidor för att hitta en leverantör som fyllde våra krav. Vår krav var en modern hemsida där vi ville lägga stor vikt vid enkelhet och att kunna visa vår verksamhet i bilder. Vi ville även ha ett enkelt system för själva kunna hantera webbsidan. Jag plockade ut 4 stycken leverantörer som fick presentera sitt upplägg och vi föll direkt för Sphinxly. De fattade direkt våra tankar kring hemsidan och skapade tillsammans med vår reklambyrå en känsla och profil som jag hade tänkt mig.

Magnus Dahlberg, Interoc

"På rekordtid har vi byggt upp en helt ny webbplats med ett fantastiskt bra stöd av Sphinxlys experter. De tydligaste svaren på att webbens attraktivitet och relevans för våra målgrupper är den statistik som Google Analytics visar redan efter kort tid: Extremt låg sk avvisningsfrekvens vilket betyder att sajten har mycket hög relevans. Dessutom är besökarna i snitt inne på 4,5 sidor, också det ett tecken på att sajten skapar både nyfikenhet och intresse."

Ola Bergfeldt, CMO på IAMIP

"Vi ville göra om vår webbplats för att både passa våra kunder bättre men också för att göra den mer modern. Sphinxly förstod precis våra behov och lyckades dessutom göra en riktigt snygg sajt där detaljer från vår logotyp användes på ett smart sätt i designen. Vi har fått många kommentarer från kunder att vår sajt är både snygg och lätt att använda och vi kan själva styra innehållet enkelt via Easyweb."

Staffan Melin, Require

”Pizza Hut har jobbat med Sphinxly sedan 2013. Före det har jag även jobbat med Sphinxly på andra företag. Sphinxly är en innovativ webbyrå med hög servicenivå och kunskap. De är enkla att jobba med och jag får alltid snabb hjälp när jag behöver. Dessutom använder jag publiceringssystemet Easyweb för att hantera hemsidan och som är väldigt enkelt och användarvänligt. Kombon av Sphinxly som webbyrå och publiceringssystemet Easyweb gör det till en enkel match att hantera vår välbesökta hemsida"

Annie Jansson, marknadschef Pizza Hut

"Redan när vi tog kontakt med Sphinxly hade vi höga förväntningar, något som Sphinxly verkligen levt upp till. Efter att ha träffat Robert och gänget så inväntade vi ett första utkast och därifrån har det bara varit glada miner. Måste säga att det är väldigt enkelt att arbeta i Easyweb. "

Patric Ljung, Hydropool
Hej! Vill du boka möte, få offert eller ställa en fråga? Hej! Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i dina uppgifter så ringer vi upp dig. Självklart helt förutsättningslöst.
Eller ring: 08- 665 00 30