En grundlig analys är nyckeln till en lyckad SEO

Syns du inte, finns du inte. Det är den krassa sanningen som gäller på nätet. Det är i sökmotorer som dina potentiella köpare letar och syns du inte där går du miste om en hel del trafik som dessutom är gratis. Med hjälp av SEO, eller sökmotoroptimering, kan man påverka sitt resultat i Google och på Sphinxly är vi experter på hur du går till väga!

Sökmotoroptimera din hemsida för att komma högst på Google.

Att synas på sökmotorer är numera ett måste. Det finns några få undantag där det inte är så jätteviktigt med en optimering - exempelvis om du redan har alla potentiella kunder eller om din hemsida riktar sig till en liten stängd grupp - men annars kan sökbarheten på din hemsida vara skillnaden på om du får kunder eller inte. Så hur fungerar då det här med sökmotoroptimering, och hur arbetar Sphinxly?



Praktikplats LIA webbyråHur sökmotoroptimerar man? (Eller: hur kan man komma högre upp?)

Sökmotoroptimering, eller SEO, handlar förenklat om att berätta för Google vad man håller på med. Förstår inte Google vad du har att erbjuda, så kan Google inte presentera ditt erbjudande för sina miljontals besökare. Google förstår inte bilder eller grafik, utan det är text som man söker i, och det är text som Google värderar. Varje undersida och erbjudande eller produkt indexeras av Google individuellt och ska därför optimeras. En annan viktig aspekt av hur man "kommer högre upp" på Google, är hur Google värderar din hemsida. Rent krasst pratar man här om antalet och värdet på de länkar du har länkade till dig. Google tror att ju fler som länkar från andra sidor till din sida, desto bättre borde din sida vara. Nu är det såklart inte så här enkelt - men det är summan av kardemumman.



Optimering för sökmotorer

För att optimera din hemsida så behöver du ta ett steg tillbaka, och försöka identifiera hur dina besökare idag hittar dig. Vilka sökord eller meningar används för att hitta företag av din typ? Ett bra tips brukar vara att själv ställa sig frågan vad du skulle söka på för att hitta dina konkurrenter. Gör en lista med 5-10 sökord/fraser, notera "konkurrensen" (dvs hur många av dina konkurrenter, och vilka, som kommer högst upp) - och utgå från listan när du utför din sökordsoptimering. Själva sökmotoroptimeringen i sig är egentligen ingen rocket science. För varje sida på din hemsida, se till att ha en bra text som innehåller dina önskade sökord, och arbeta sedan så att rubriken och länkar stämmer överens med detta. Det som många kallar för "optimering" inom SEO är sedan att anpassa de så kallade "meta-taggarna" för att matcha det innehåll som finns på sidan. Det gäller sidans titel (det som syns högst upp i webbläsarfönstret, och även som namnet på din länk i Googles träfflista), beskrivning/description (som visas under ditt resultat hos Google), och nyckelord eller keywords. Title och beskrivning är det absolut viktigaste och kan enkelt fyllas i när du skrivit klart dina texter på dina sidor. Nyckelord är inte alls lika viktigt längre, men det skadar inte att fylla i även det. Meta-taggar kan du hantera via HTML-koden eller via ett publiceringsverktyg. Tänk på att varje sida ska optimeras individuellt! Det ger dig möjligheten att bli hittad med varje undersida, istället för bara en generisk startsida.



Pagerank och länkar

Det som "sökmotorföretag" ofta säljer som SEO-tjänst, och dessutom är rätt bra på, är just länkar. Du kan ofta köpa tusentals länkar från mer eller mindre obskyra siter, för att på så sätt öka din pagerank (namnet på ett visst värde som sidor kan få på grund av inlänkningar). Den legitima motsvarigheten till detta är helt enkelt att se till så att du får så mycket exponering som möjligt hos dina samarbetspartners och i media. För tänk på att en "riktig länk" från en välbesökt site alltid betyder mer än en från en länkfarm (sida som enbart finns för att skapa länkar till sökmotorföretagens kunder). Men ger det resultat då? Ja faktiskt, men jag ställer mig ändå tveksam till att man bör gå in som kund hos ett bolag som arbetar med länkar. Till att börja med så är det en gråzon, och du betalar egentligen för något som Google själv anser är "fusk". Sedan betalar du allt som ofta överpris för den här typen av tjänster. Erbjudanden som "du betalar bara om du kommer högst upp" kan låta lovande, men tänk då på att om de lyckas så betalar du för varje enskild besökare som kommer via Google. Något som egentligen bör vara gratis.



Annonsera på Google, hur gör man?

När optimeringsarbetet är klart, och man kommit så högt som man har kapacitet till i Googles träfflista (den s.k. organiska listan), så kan man utöka din exponering med annonser. Det är detta som kallas för "sponsrade länkar" och visas till höger och/eller högst upp i en resultatlista. Här kan det vara bra att synas som ett komplement till den riktiga sökmotorsoptimeringen. Om du efter mycket arbete exempelvis kommer bra på en del av dina utvalda sökord, men har väldigt problem att komma högst upp på sökord som kanske har väldigt hård konkurrens - så kan du med fördel skapa annonser där du betalar för att synas. Med Google AdWords, som du enkelt kan sätta upp själv, kan du skapa olika annonser för olika sökord, och välja exakt hur mycket du vill betala. Min rekommendation är att göra detta själv så att du betalar direkt till Google. Återigen så finns det många företag som vill att du ska betala till dem, men då betalar du ju egentligen bara tull på dina sökord innan Google får dina pengar. Betala då hellre en konsult för det arbete som det tar att skapa annonserna och kampanjen - i det fall du inte känner att du har den möjligheten eller kunskapen själv. Och PS, ett sista tips - annonsera inte för sökord där du redan kommer högt upp. Då betalar du för varje klick om din besökare klickar på din annons istället för din riktiga länk. Lägg kulorna på sökord där du har svårt att synas "organiskt" istället!



Optimera för besökare eller Google?

Sist men inte minst, tänk på dina besökare. Att du kommer högst upp i Google är jättebra, och ger dig en möjlighet att exponeras för många. Men skräm inte bort dina besökare med texter och länkar som är helt anpassat för en sökmotor - när de väl kommer in. För visst spelar det ju ingen roll att du har 100 besökare per dag, om ingen vill bli din kund?

Fredrik Elneus är projektledare och expert på strategi och konvertering på Sphinxly Webbyrå i Stockholm

Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Skills & Talent jagar de bästa talangerna. Sphinxly har byggt en annorlunda ny hemsida med mycket animerade och interaktiva element för att skapa känsla och väcka intresse "i bruset". Ta en titt, det blev rätt grymt!

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Brovex har en kraftfull industriell maskinpark och hjälper företag med legotillverkning av prototyper och för massproduktion. Brovex har på sina två fabriker (Sverige + Serbien) över 300 anställda och 60 CNC-maskiner i två- och treskiftsproduktion. Sphinxly har skapat en modern och tydlig webb med unikt grafiskt formspråk.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Lannebo fonder är ett av Sveriges ledande fondbolag med ett brett utbud av svenska och internationella aktivt förvaltade fonder. Vi har under många åt hjälpt Lannebo med deras webbplats som inkluderar fonddata och NAV/grafer i realtid, kundinlogg med BankID och personliga innehav samt pressarkiv med kopplingar mot Cision.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Consortum hjälper företagare och privatpersoner att planera (och placera) sin privatekonomi för att skapa en långsiktigt hållbar livskvalités. Hemsidan innehåller artiklar, filmer och en interaktiv presentation som visar företagets tjänster - allt i ett stilfullt ramverk.

Visa fler kunder
Vi bygger bra hemsidor

Några kunder…

Cliens Kapitalförvaltning i Stockholm är ett fondbolag vars målsättning är att erbjuda investerare långsiktigt god avkastning. Sphinxly webbyrå har tagit fram en modern, responsiv och trevlig hemsida med presentation av förvaltarna och fonderna tillsammans med grafer och historisk data.

Visa fler kunder

"Nordic Fixed Income anlitade Sphinxly för att skapa en ny, modernare hemsida som bättre matchade vår profil. Det professionella och tillmötesgående bemötandet har gjort att våra önskemål och behov kom fram och uppfylldes till fullo. Med Easyweb är det möjligt för oss att enkelt och smärtfritt hantera vår hemsida på egen hand, ett mycket användarvänligt och smidigt verktyg. Vi är väldigt nöjda med deras arbete och det färdiga resultatet. Sphinxly är verkligen en skön webbyrå.”

Johanna Garpenlöv, Nordic Fixed Income

"Redan när vi tog kontakt med Sphinxly hade vi höga förväntningar, något som Sphinxly verkligen levt upp till. Efter att ha träffat Robert och gänget så inväntade vi ett första utkast och därifrån har det bara varit glada miner. Måste säga att det är väldigt enkelt att arbeta i Easyweb. "

Patric Ljung, Hydropool

Interoc är ett nystartat företag genom ett förvärv av en befintlig verksamhet i PEAB. I samband med förvärvet beslutade vi att byta loggotyp och grafisk profil. I samband med detta ville vi även förändra hemsidan. Vi började att söka efter en ny leverantör och jag googlade runt på olika hemsidor för att hitta en leverantör som fyllde våra krav. Vår krav var en modern hemsida där vi ville lägga stor vikt vid enkelhet och att kunna visa vår verksamhet i bilder. Vi ville även ha ett enkelt system för själva kunna hantera webbsidan. Jag plockade ut 4 stycken leverantörer som fick presentera sitt upplägg och vi föll direkt för Sphinxly. De fattade direkt våra tankar kring hemsidan och skapade tillsammans med vår reklambyrå en känsla och profil som jag hade tänkt mig.

Magnus Dahlberg, Interoc

"På rekordtid har vi byggt upp en helt ny webbplats med ett fantastiskt bra stöd av Sphinxlys experter. De tydligaste svaren på att webbens attraktivitet och relevans för våra målgrupper är den statistik som Google Analytics visar redan efter kort tid: Extremt låg sk avvisningsfrekvens vilket betyder att sajten har mycket hög relevans. Dessutom är besökarna i snitt inne på 4,5 sidor, också det ett tecken på att sajten skapar både nyfikenhet och intresse."

Ola Bergfeldt, CMO på IAMIP

”Pizza Hut har jobbat med Sphinxly sedan 2013. Före det har jag även jobbat med Sphinxly på andra företag. Sphinxly är en innovativ webbyrå med hög servicenivå och kunskap. De är enkla att jobba med och jag får alltid snabb hjälp när jag behöver. Dessutom använder jag publiceringssystemet Easyweb för att hantera hemsidan och som är väldigt enkelt och användarvänligt. Kombon av Sphinxly som webbyrå och publiceringssystemet Easyweb gör det till en enkel match att hantera vår välbesökta hemsida"

Annie Jansson, marknadschef Pizza Hut
Hej! Vill du boka möte, få offert eller ställa en fråga? Hej! Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i dina uppgifter så ringer vi upp dig. Självklart helt förutsättningslöst.
Eller ring: 08- 665 00 30